לראשונה במדינה, נערך מחקר מקיף על ההליך הפלילי בישראל, זאת במסגרת פרויקט משותף להנהלת בתי המשפט, משרד המשפטים ומשטרת ישראל. המחקר בחן כ-70 אלף תיקים פליליים שהסתיימו בחמש השנים האחרונות ואיתר ומיפה "צווארי בקבוק משמעותיים" בהם התעכבו הליכים פליליים שלא לצורך.

איים מתוך הכלא על בכירים בשב"ס: ראש ארגון הפשיעה נעצר לחקירה
לאחר שאיים על אישה באונס ונעצר: הוארך מעצר החשוד בדקירת שוטר בהפגנה
 
מדובר בפרויקט ראשון מסוגו אשר מכנס לראשונה את ראשי הגופים השותפים להליך הפלילי, במטרה לזהות את "צווארי הבקבוק" ולמצוא פתרון לבעיית הימשכות ההליך הפלילי בישראל.

בשלב הראשון, הוועדה ביקשה לזהות את  הגורמים המעכבים ומאריכים את ההליך הפלילי שלא לצורך. לצורך כך, חברת "שלדור" ערכה מחקר אשר כלל הצלבת נתונים מהגופים השונים בנוגע לכ-70 אלף תיקים פליליים, למעלה מ-100 ראיונות עומק עם גורמי מפתח ושחקנים שונים בהליך הפלילי וקידוד ידני של למעלה מ-600 תיקים.

על בסיס המחקר, הוועדה מצביעה על "קיומם של 11 צווארי בקבוק משמעותיים בהליך הפלילי", בהם עיכובים הנובעים מאי-התייצבות נאשמים, משך הזמן שאורך להעברת חומרי חקירה, פערי הזמן הגדולים בין דיונים ומשך הזמן הממושך עד לקבלת תסקיר שירות המבחן.

בנוסף, נמצא כי עיכובים רבים הם טכניים וניתן למנוע אותם בלי לפגוע בטיב ההליך או בזכויות של המעורבים בו. בין הממצאים נקבע כי השלב הארוך ביותר בהליך הפלילי הוא טרום בירור האשמה, כלומר פרק הזמן החל מהגשת כתב האישום ועד למענה לכתב האישום אשר נמשך כ-11 חודשים בממוצע.

מנכ"ל משרד המשפטים, איתמר דוננפלד: "קידום הליך פלילי יעיל והוגן הוצב כאחד היעדים המרכזיים של משרד המשפטים, זאת מתוך הכרה כי משכי הזמן ארוכים מידי, באופן הפוגע באפקטיביות ההליך, ובמקרים מסוימים אף עלול לגרום לעינוי דין. רק שיתוף פעולה פתוח ושקוף בין כלל הגורמים הקשורים להליך הפלילי יביא לאיתור נקודות הכשל אשר מעכבות את ההליך, שלא לצורך. במובן זה, עבודת הוועדה מהווה אבן דרך להשגת היעד, שכן היא כוללת עבודת מחקר מקיפה של איסוף נתונים ומידע מכל השלבים השונים על ציר ההליך הפלילי. על סמך נתונים אלו הצליחה הוועדה למפות את הנקודות הקריטיות הדרושות התייחסות וטיפול. כולי תקווה כי, הצוותים הממוקדים שיוקמו אכן יביאו לגיבוש צעדים מעשיים, שיובלו לשינוי המצב, כך שהמערכת תשרת את האזרח בצורה הטובה ביותר".

מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר: "אני מברך על שיתוף הפעולה הפורה בין הגופים ומודה לחברי הוועדה ובראשם לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב השופט גלעד נויטל על עשייתם החשובה. הנושא בו עוסקת הוועדה הוא מהותי וחשוב ובעל השלכות על כלל הגופים העוסקים בהליך הפלילי. המטרה של שיתוף הפעולה היא ראויה וחשובה הן בהיבט מתן פתרונות לעומס המוטל על בתי המשפט והן בהיבט הענקת שירות מיטבי לציבור. דוח הביניים שפרסמה הוועדה כולל ממצאים והמלצות שנועדו לשפר ולייעל את השירות הניתן לציבור על ידי כלל הגורמים ותקוותי כי  צוותי העבודה שהוקמו יציעו פתרונות ממוקדים לצווארי הבקבוק שאותרו ולקיצור משך ההליך הפלילי. מהלך זה מצטרף לשורה של מהלכים המקודמים על ידי הרשות השופטת ובכלל זה דיגיטציה של תהליכי עבודה, מזכירות יוזמת הפועלת באופן פרואקטיבי לקידום ההליכים והטמעת השימוש בהליכי גישור וצדק מאחה".

ראש חטיבת התביעות במשטרת ישראל, תנ״צ דדו זמיר: ״חטיבות התביעות של משטרת ישראל אמונה על טיפול בלמעלה מ-90% מהתיקים הפליליים במדינת ישראל והיא שותפה מרכזית בפרויקט צווארי בקבוק בהליך הפלילי. שיתוף הפעולה הפורה בין כלל הצדדים הוא מבורך ואנו תקווה כי המלצות הוועדה יביאו לשיפור משמעותי בתהליכי העבודה ובמשכם של ההליכים הפליליים במדינת ישראל״.