״אין יום שעובר בלי הרוגים. החברה הערבית משותקת מרוב פחד. זה נוגע לכולם - מורים, מנהלים, תלמידים והקהילה כולה. תלמידים מגיעים מפוחדים ואנחנו נאלצים לתת להם תמיכה נפשית. הפחד הגדול ביותר שלי הוא שהחברה תתרגל למצב ותהיה אדישה לאירועים אלה״, כך משתפת ד״ר אורנה שמחון, מנהלת מחוז צפון של משרד החינוך. 

דרמה בעולם התחתון: ראש ארגון הפשיעה סמיר בכרי נעצר
זה לא בעזה או בלבנון: צפו בחשיפת המנהרה של ארגון הפשע מהצפון

לדבריה, ארגוני הפשע בחברה הערבית בצפון מצליחים לחלחל אל מערכת החינוך ואף להשפיע עליה מבפנים: ״ישנם ילדים ונערים רבים שמעורבים ולוקחים חלק במעגל הפשיעה. משיחות שלי עם מפקדי המשטרה במחוז צפון - אני יודעת בוודאות שבכל אירוע רצח או פשיעה בחברה הערבית, מעורבים גם ילדים ונערים.

היא מסבירה: "קל לפתות אותם ולהפוך אותם לחיילי ארגוני הפשיעה באמצעות הבטחות של כסף קל אם יעבירו נשק. תפקידנו במערכת החינוך הוא לתת תקווה לתלמידים, ולחדד בפניהם את זה שעדיף לעבוד קשה ולהתפרנס בכבוד, מאשר להיכנס לארגון פשיעה, מעגל שאי אפשר לצאת ממנו״.

היא מוסיפה כי ארגוני הפשיעה אף מצליחים להתערב בהחלטות חשובות כמו הקמת בית ספר: ״נאלצנו לעכב בשנתיים את הקמת בית הספר הטכני החדש בכרמיאל, לאחר שארגוני הפשיעה השתלטו פעמיים על המכרזים שזכו בהם הקבלנים שלנו. לצערנו, נאלצנו לפסול את המכרזים של משרד הביטחון ולחכות עד למכרז שלישי״.

הפשע לא פוסח גם על אנשי החינוך והמנהלים מהחברה הערבית, שנחשבים לבעלי כוח, ומאוימים לא פעם על ידי עבריינים. ״מנהלים מאוימים גם כן. לפני כמה חודשים, מנהל בית ספר במחוז הצפון רצה לטפח את חצר ביה״ס שלו, והביא פועלים עם מחפרון כדי לטפח את הגינה.  תוך כדי העבודה, להפתעתם מצאו סליק של כלי נשק בשטח בית הספר. כאזרח טוב ושומר חוק, המנהל התקשר למשטרה וסיפר על מציאת הסליק עם האקדחים והרימונים״, היא חושפת. 

לאחר שהמשטרה לקחה את מצבור הסליק מהמקום, העבריינים בעלי הנשק שהוחבא התקשרו אל המנהל ואיימו עליו: ״אם לא תחזיר לנו 350,000 ש״ח - שווי האמל״ח שמסרת למשטרה, נרצח אותך. אנחנו מציעים לך לא לבוא לביה״ס אם לא תשלם'". היא משתפת כי מנהל ביה״ס באמת לא הגיע לביה״ס, לאחר שנבהל: ״הייתי צריכה להתקשר למפקד תחנת המשטרה באזור כדי להצמיד לו אבטחה. אני לא יודעת עד היום אם הוא שילם את דמי החסות לעבריינים כדי לחזור לנהל את בית הספר - אך לא אתפלא אם כן״. 

״במקרה אחר ירו באחת ממנהלות בתי הספר בצפון - ואחר כך החלו שמועות כי היא קשורה למשפחת פשע, אז אף מוסד חינוכי לא רצה להעסיק אותה לעבודה. ישנן גם מנהלות אחרות שמקבלות איומים על חייהן כי הן לא מסכימות שיפעילו קיוסקים לא חוקיים בשטח בית הספר. אלה הרבה מקרים קיצוניים״, היא מציינת. 

״זה בהחלט ענייננו כאנשי חינוך כאשר אימהות של ילדים מפחדות לשלוח אותם לבית הספר כי מעבר לרחוב גרה משפחת פשע והן מפחדות שיירו בילדיהן. כשילד מגיע לבית ספר לאחר שראה או אף היה חלק מניסיון חיסול כמו בסכנין לדוגמה, בלתי אפשרי שלא יגיע לבית הספר בפחד״, היא טוענת ומוסיפה: "בסופו של דבר הילדים הכי נפגעים מהאלימות הזו״. 

על אף הקשיים הרבים להתמודד עם מגיפת הפשיעה, ד"ר שמחון הודיעה כי בכוונתה לרתום את כל ראשי הרשויות מהחברה הערבית ברחבי הצפון לטובת קמפיין שכותרתו "די חלאס", בקריאה להוקיע את מרחץ הדמים בחברה הערבית: "לא יתכן שבמשך שנתיים מעכבים את המכרז לעבודות בניית בית הספר הטכני כי משפחות פשע השתלטו על המכרז עד שהוא מוגש בפעם השלישית. לא יתכן שמנהל בית ספר מגלה בחצר סליק של אמל"ח ונדרש לשלם דמי חסות של מאות אלפי שקלים. לא יתכן שמורה נורית ברגליה באמצע יום לימודים, ואף בית ספר לא מוכן לקלוט אותה כי משפחות הפשע מטילות עליה וטו״.

״אין לי דיוויזיות של צבא אבל אני מאמינה שיש פתרון, ראשי הרשויות צריכים לעמוד מול המצלמה ולהוקיע את האלימות. צריך להתמודד עם הפשיעה בחברה הערבית דרך כוח, עוצמה ואיסוף מידע על כנופיות הפשע, כמו בדרך הפעולה כנגד אנשי הטרור״, היא מסכמת.