נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא הבוקר (שני) דברים בפני אנשי מערכת המשפט, בוועידת המשפט ה-12 של לשכת עורכי הדין. הרצוג נמצא בביקור מדיני בחו"ל ולכן שלח למשפטנים הודעה מצולמת. "השנה האחרונה הייתה המשפטית ביותר בתולדות המדינה", אמר.

רוטמן הגיש עתירה לפסול את השופטת חיות מדיוני עילת הסבירות
בצעד חסר תקדים: שופט העליון אלרון הודיע שיתמודד על נשיאות ביהמ"ש

"כבר שמונה חודשים שבהם השיח על מערכת המשפט, סמכויותיה, התנהלותה והשפעתה נמצא בלב מחשבותינו ובמידה רבה, בחברה הישראלית כולה", המשיך. "מעולם לא עסקו רבים כל-כך בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, ובחוק יסוד השפיטה; בסוגיות משפטיות כמו סבירות ומעמד היועץ המשפטי, ובעיקר למחלוקת קשה, המטלטלת את החברה ואת המדינה".

"כל אזרח ואזרחית הפכו למשפטנים בקיאים. זהו רגע אדיר בעוצמתו. השנה הזאת גם לימדה רבים ורבות עובדה בסיסית הנוגעת למקצוע עריכת הדין, ותרשו לי להוסיף – גם שלנו, של מיכל ושלי כמשפטנים וכחברים בלשכת עורכי הדין".

לבסוף אמר: "גם בתקופה הקרובה נעשה כל מאמץ להגיע להסכמות רחבות, למנוע עימותים בין המערכת הפוליטית לעצמה, בין גופים שונים בחברה לבין עצמם, בין רשויות שונות במדינה לבין עצמם, ולפעול בין כל כוחותינו ולהביא אותנו ליציאה מן מהשבר".

עמית בכר (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
עמית בכר (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, נשא אף הוא דברים בוועידה, ואמר כי "אנו חווים ניסיונות יומיומיים להחליש את מערכות המשפט ואכיפת החוק ולפגע בתדמיתם הציבורית. תפקידה וחובתה של לשכת עורכי הדין להתייצב ולהגן על שלטון החוק ועל המשטר הדמוקרטי בישראל".

הוא הבטיח: "נחסום בגופנו את ההסתה נגד השופטים ושומרי הסף, נפעל להסברה בציבור על דמוקרטיה ומשפט; והתפקיד הזה מקבל משנה חשיבות, גם בכל הקשור למערכת החינוך, והחדירה של פורום קהלת וגורמים משיחיים נוספים לספרי הלימוד, שמנסים להציג לתלמידי ישראל תמונה מעוותת וחסרה על מערכת המשפט במדינה דמוקרטית.

"אנחנו כבר עמוק בתוך משבר חוקתי, כששרים ומנהיגים רואים את האפשרות של אי קיום צו בית משפט כלגיטימית. אי קיום של צו בית משפט איננו משבר אלא חורבן של ממש. שר שלא יקיים צו בית משפט הוא מפר חוק על כל המשתמע מכך".