פרקליטות המדינה הודיעה היום (שני) להוריו של איאד אל חלאק כי לא תגיש ערעור על זיכויו של לוחם מג"ב שירה בבנם למוות. 

לוחם מג"ב שירה למוות באיאד אל חלאק זוכה מאשמת הריגה
הרג איאד-אל חאלק: שער האשפתות נסגר לטובת שחזור האירוע

אתמול נפגשו עורכי הדין של המשפחה, חאלד אזברגה ועורכי הדין נארימאן שחאדה זועבי ועדי מנסור ממרכז עדאלה, עם נציגי מח"ש והמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה. לאחר הפגישה מסרו כי הצביעו על "פגמים קשים בהכרעת הדין של בית המשפט המחוזי ועל השלכותיהם המסוכנות, שמחייבים לשיטתם הגשת ערעור בפני בית המשפט העליון".

עוד מסרו: "החלטת הפרקליטות ממשיכה לשמן את גלגלי המכונה המשפטית שמעניקה באופן שיטתי פטור גורף מעונש למעשי הרג של פלסטינים בידי שוטרים. ידע כעת כל שוטר שהרג פלסטיני שכל שעליו לעשות כדי להצדיק את מעשיו הנפשעים הוא לומר לבית המשפט שהוא חש סכנה, וכי תודרך על התראות למעשי טרור.

"בית המשפט המחוזי הכשיר בזיכויו את המשך מדיניות ההוצאה להורג של פלסטינים בידי שוטרים – וההחלטה של מח"ש שלא לערער נותנת לכך יד".

עורכי הדין אפרת נחמני-בר, שרון זגגי-פנחס ואלון פורת שייצגו את הלוחם מסרו: "ההחלטה שלא לערער היא ההחלטה הנכונה והמתחייבת מבחינה משפטית, עובדתית ומוסרית. חד משמעית נקבע, כי הלוחם היה משוכנע שלפניו מחבל חמוש (בשל זיהוי שגוי שלא הוא ביצע), ופעל מתחושת סכנה אמיתית שחש.  הלוחם פעל בתום לב ועל פי ההוראות המקובלות. אין ספק שמדובר בטרגדיה אנושית ואנו משתתפים בצער משפחתו של המנוח".

לפני כחודשיים, כזכור, זיכה בית המשפט המחוזי בירושלים את לוחם משמר הגבול שירה למוות אל חלאק, נער עם צרכים מיוחדים, במזרח ירושלים לפני כשלוש שנים.

שחזור הירי באיאד אל חלאק (צילום: רשתות ערביות)
שחזור הירי באיאד אל חלאק (צילום: רשתות ערביות)

בחודש יוני 2021 הוגש נגד הלוחם כתב אישום בגין המתה בקלות דעת. אל חלאק, בעל הצרכים המיוחדים, עורר חשדם של שני שוטרים שהוצבו באזור העיר העתיקה, בהסתמך על מאפיינים מסוימים בהתנהגותו. השניים חשדו כי מדובר במחבל שמטרתו לפגע ובהמשך, אחד מן השוטרים פתח במרדף אחריו, יחד עם מפקדו, תוך שקראו לו בעברית ובערבית להזדהות. 

משלא עשה כך, ירה המפקד לעבר רגלו של איאד, אך לא פגע בו. השניים המשיכו במרדף אחריו, עד שלבסוף נעמד מולם, השוטר ביצע ירי לעברו והצליח לפגוע בבטנו והוא נפל על הקרקע. לאחר מכן, ניסו השוטרים לתחקר אותו, אלא שהשוטר ירה בו פעם נוספת וכתוצאה מכך, איאד מת.

עורכות הדין ליאת יונניאן וקרן לביא מהמחלקה לחקירות שוטרים ציינו: "מדובר באירוע קשה ומצער שגרם למותו של צעיר בעל צרכים מיוחדים. ההחלטה על העמדתו לדין של השוטר היורה התקבלה לאחר בחינה מעמיקה של חומר הראיות, שקלול מכלול נסיבות האירוע והטענות שנשמעו בהליך השימוע של השוטר. הירי שביצע השוטר לעבר איאד התרחש כאשר המנוח לא החזיק דבר בידיו ולא ביצע פעולה שהצדיקה את הירי לעברו. השוטר ירה לעברו תוך שהוא נוטל סיכון בלתי סביר שהוא יגרום למותו ולכן נמצא, כאמור, כי יש מקום להעמידו לדין".