אישה נוספת נרצחה אתמול (שני), ככל הנראה בידי בעלה שניסה לשים קץ לחייו לאחר המקרה, בביתם שברהט. ד"ר ג'נאן פראג' פלאח, חוקרת רצח נשים בחברה הערבית ומרצה במכללה האקדמית גליל מערבי, טוענת כי הפתרון טמון בהקמת תוכניות לחינוך והסברה שייגעו במאפייני החברה הערבית.

רצח דיאנה דדבייב: "אמיר רז כאילו התרגש לקראת האירוע, כמי שמוודא הריגה"
ארבעה נרצחים בחברה הערבית ביממה: צעיר בן 18 נורה למוות בפוריידיס

מתחילת השנה, נרצחו בישראל עשר נשים ערביות שמהוות כ-47% מכלל הנרצחות במדינה. נתון זה גבוה מהשיעור הממוצע בשנתיים האחרונות (44%), שעלה בהשוואה לעשור שבין השנים 2011-2021 (38%).

״האשמה על המחדל המתמשך מוטלת בראש ובראשונה על המשטרה, שבחלק גדול מהמקרים לא מטפלת בתלונות המוקדמת שמגישות הנשים״, טוענת ד״ר פלאח. ״עם זאת, מי שחושב שירידה במקרי הרצח תבוא רק בזכות צעדי שיטור וענישה משלה את עצמו ולא מכיר את המנטליות, המאפיינים הייחודיים של החברה הערבית, ואת הניגודיות בין הפזילה לאורח חיים מערבי לבין שמרנות״. 

לדבריה, המדינה נאלמת דום אל מול הסטטיסטיקה העגומה - המראה על כך שהרוצח הוא לרוב מבני המשפחה הקרובה של האישה הנרצחת. "אין ספק כי מדיניות יד קשה מצד רשויות אכיפת החוק - משלב איסוף הראיות והעדויות ועד להגשת כתבי אישום חמורים והעמדה לדין, היא הכרחית אך לא מדובר בפתרון שיגדע את התופעה מהשורש. בטווח הבינוני והארוך מנהיגי המדינה צריכים להסתכל לתופעה בעיניים, להפשיל שרוולים וליזום תוכנית מקיפה שעיקרה חינוך והסברה לסוגיית רצח על כבוד המשפחה". 

על מנת להתמודד ולמגר את התופעה, ד״ר פלאח מציעה לבנות תוכנית חינוך מקיפה, שתשנה מהשורש את החשיבה והמנטליות השמרנית בחברה הערבית: ״קודם כל, נתחיל מבניית תוכנית ממוקדת למגזר הערבי במחלקה לשוויון בין המינים במשרד החינוך, שתתן דגש על קדושת חיי האדם כערך עליון, במסגרתה יוכשרו מאות מורים מהחברה הערבית לכל שכבות הגיל ותוקצה שעת לימוד קבועה במערכת השעות״. 

לדבריה, שיתוף המנהיגים הדתיים בחברה הערבית יחד עם ארגוני הנשים בחברה - זהו צעד תקדימי: ״צריך ליצור שיתוף של המנהיגות הדתית במגזר יחד עם המנהיגות המקומית והארצית, ארגוני נשים וגופים חברתיים למסע הסברה בישובים הערביים, שיכלול גינוי מפורש ומקיר לקיר של התופעה. מעבר לכך - גם באקדמיה צריך שיחלחל שינוי עם הקמת קורס אקדמי בנושאי מגדר ושוויון שיחייב את כלל הסטודנטים במגזר הערבי להשתתף בו ויכלול סדנאות יישומיות בשטח״, היא קובעת.