בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ דן אתמול במשך כ-13.5 שעות בעתירות שהוגשו נגד התיקון מספר 3 לחוק יסוד: השפיטה בעניין עילת הסבירות.  כלל שופטי העליון התכנסו לדון בעתירות לפסילת תיקון הסבירות בחוק יסוד השפיטה - דבר שלא קרה מעולם. 

מתחת לשולחן: המסר שהעבירה הנשיאה חיות לעבר הממשלה
"דבריי מאד ברורים": עו"ד אילן בומבך מגיב ל״סערת מגילת העצמאות״

נציג הממשלה בדיון, עו"ד אילן בומבך, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM והתייחס לדיון ההיסטורי. "זה היה בעיקר דיון משפטי מרתק ומאוד מלומד. אין לזה שום קשר לתיק שבפנינו. אין חשש שהתיקון הזה לחוק יסוד השפיטה בעניין עילת הסבירות לא קשור להכרזת העצמאות ולא מוזכר במגילת העצמאות", טען בפתח דבריו.

"השופטים שאלו למשל מה יקרה אם כל מיני תרחישי אימה וקיצון יהיו? מה המסך המכונן? מה מכתיב את הערכים של מדינת ישראל? באתי וציטטתי בפני השופטים את מה שהם אמרו בפסקי דין אחרים. ידעתי שאחת הטענות יהיו האם יש מסמך מכונן? כי אין לנו חוקה, יש לנו רק חוקי יסוד. אז האם יש משהו שהוא מעל החוקים האחרים? הם שאלו לגבי הכרזת העצמאות. אמרתי להם שלא. הרי אתם קבעתם שלא אפילו ב-48', הבאתי להם מה שבן גוריון אמר ומה אמר נשיא בית המשפט העליון", אמר.

"איזה ערכים יש בהכרזת העצמאות? מה הערכים?", תהה בומבך, והוסיף: "חוק  היסוד לא נפסל כי אמרו שהשוויון מופיע ממילא בפסיקה של בית המשפט העליון במשך השנים שלא בוטלה. אין כוונה כמובן להתעלם מהכרזת העצמאות. הדגשתי שוב ושוב שממשלת ישראל רואה את הכרזת העצמאות כמסמך חשוב. אבל עדיין מבחינה משפטית אין לו ערך משפטי, במובן הזה שמה קורה אם חוק הוא סותר את ערכי מגילת העצמאות? מה יגבר? התשובה היא שהחוק יגבר. מה יקרה כשחוקה תסתור את חוק יסוד? הכול היה במישור התיאורטי".

לדבריו, "כרגע אין לנו את חוק יסוד החקיקה, הלוואי שהיה. הכרזת העצמאות זה ערך מאוד גדול וחשוב ורואים זאת כמסמך עקרונות שהממשלה וגם בית המשפט משווה אותה לנגד עיניו. אבל ברור שהמעמד החוקתי העל חוקי שיש לחוקי יסוד נקבע בפסיקת בית המשפט העליון כולל בבנק המזרחי, שם נקבע ב-1995 יש לה מעמד יותר בכיר מחוקים אחרים. אם חוק רגיל סותר את חוק היסוד, חוק יסוד גובר. ברגע שיהיה חוק יסוד החקיקה יהיה הרבה יותר קל לקבוע את זה בצורה מסודרת".

"בית המשפט העליון לא יפסול את חוק היסוד"

בהמשך, התייחס לביקורת על הליך החקירה ואמר כי "היו ארבעה עשר דיונים ארוכים רק על סעיף אחד. גם השופטים הסכימו שזה לא חפוז. אז אולי שבית המשפט יכתוב את החוק מחדש? בסך הכל חוק היסוד הזה בעניין הסבירות בא ומבטא מה שאמרו שופטים בכירים במשך השנים. השופט סולברג אמר 'התכוונתי לפסיקה והתכוונתי שהשופטים ילכו בדרכי', אבל מה לעשות שהשופטים לא הלכו בדרכו? אז המחוקקים צריכים לעמוד דום? הם לא כבולים לזה". 

בג''ץ (צילום: DEBBIE HILL/Pool via REUTERS)
בג''ץ (צילום: DEBBIE HILL/Pool via REUTERS)

בסיום העריך עו"ד בומבך כי "בית המשפט העליון לא יפסול את חוק היסוד הזה. אני משוכנע מכיוון שאין לי את פסק הדין כתוב, לא קיבלתי את הטיוטה שלו, אבל מהניסיון שלי, אני 30 שנה מופיע בבית משפט ובעיקר בית משפט עליון ואני יכולה להגיד לכם שתמיד השופטים אוהבים להקשות ולשאול שאלות נוקבות ויסודיות בעיקר בתיק הזה.  אני יכול להגיד שבהרבה ממאוד תיקים שזכיתי שדאלו אותי את השאלות הכי קשות ומי שהיה שם היה בטוח שאני מפסיד, וזכינו. אף פעם אי אפשר לדעת במיוחד לא כשמדובר בתיק מסובך כזה. מבינים מה מנוח על הכף, ואני לא חושב שבית המשפט ירצה לפסול חוק יסוד. במיוחד לא חוק יסוד כזה". 

סייעה בעריכה: עינב אורגד, 103FM