אחרי מה שנראה כמו אובדן המשילות מול המגזר הערבי, כמוהו כמו מול המגזר הבדואי, קמה לה אוכלוסייה נוספת שמגלה סימנים של היעדר חשש מהמשטרה - אוכלוסיית הנתינים הזרים מאריתריאה. 

"נחצו כל הקווים האדומים": זעזוע ברחבי המדינה לאחר סוף השבוע המדמם
לילה אלים בתל אביב: בן 31 נרצח באירוע אלימות, עשרה נפצעו בקטטה

"המצב בארגון הולך ומתדרדר, אין משטרה. מי שחושב שהמשטרה בקריסה טועה, המשטרה כבר קרסה. כמעט בכל תחנות המשטרה יש מחסור בתקנים של כ-30% וגם מי שנמצא לא מוכן להתחכך באמת מול פשיעה", טוען סנ"צ בדימוס פרץ רצון, מפקד תחנת כפר סבא לשעבר, ומוסיף: "יש המון שוטרי מנהלה, אבל השוטרים בשטח חסרים וזה מורגש היטב. לא מפתיע שאחרי שרואים את הטיפול במגזר הבדואי ואת הטיפול, או יותר נכון היעדר הטיפול במגזר הערבי, האריתריאים הבינו את מה שגם במשטרה מבינים, ואני שומע את זה מתוך המערכת".

הוא האשים: "במשטרה הפנימו שאין להם יכולת להתמודד עם בעיית האריתראים, והם הרימו ידיים לגביהם ולכן מה שקורה בתוך המגזר הזה לא בדיוק מעניין את המשטרה. ישנם מקומות שהשוטרים לא נכנסים אליהם. אבל להיחשף לרצח בנתניה ברחוב הראשי כמו הרצל זה כבר הזוי. האריתריאים מרשים לעצמם לעשות פה הכל ואפילו בתל אביב או נתניה".

"חמושים באבנים ואלות הם מגיעים להשליט טרור פנימי ולעיני אזרחים ישראלים, זה בלתי נתפס. הם פשוט לא חוששים וזה ניכר ברחובות. המשטרה עסוקה בקידומי קצינים ופחות בתובנות בשטח. ההתנהלות שערורייתית, וזה מתחיל בשכר השוטרים. נכון שהציעו להם כרגע הטבות, אבל זה זמני ולתקופה קצובה, ושוטרים טובים לא פראיירים. בארצות הברית שכר השוטרים גבוה בכ–30 אחוזים מהשכר הממוצע במשק, ופה זו בדיחה. איכותיים לא רוצים להתגייס והפרמטרים בוטלו כמעט לחלוטין בדרישות לגיוס. הכל יחד מביא לתוצאות הקשות", הוסיף. 

על חוסר המוטיבציה מצד השוטרים, אמר: "לצד הענישה המקלה והשימוש בארגונים וולונטאריים כשומרי זכויות אדם שיוצאים בהגנה גם על נתינים זרים, כמו על המגזרים האחרים שהפשיעה אצלם משתוללת המוטיבציה של השוטרים נפגמת משמעותית ונעלמת".

סנ"צ בדימוס רצון, סבור שהרפיסות של המשטרה והמחסור בתקינה מובילים לכאוס. "תראו מה קורה לנו במדינה. אז יש מעצרים נכון אבל זה אחרי אירוע חמור שמתרחש באמצע המדינה ובאמצע עיר מרכזית. מה יעשו עם העצורים? איך הנתינים הזרים יחששו? וממה? משהו לא טוב קורה וחייבים חשיבה מחדש ובהיקפים אחרים".

"כמעט לא רואים שוטרים בשטח, המצב הוא כבר מעבר למה שאזרח נורמטיבי יכול לשאת", הוא אומר בכאב ומוסיף: "פחד, היסטריה, חשש -אלו התחושות שאיתם מסתובבים אזרחים היום. אז מקימים ועדות ומנסים לקדם הליך מנהלי של הוצאת צווי משמורת למפרי הסדר, אבל למה זה קורה רק בדיעבד? ואיפה ישימו את הנתינים הזרים כשבתי הסוהר שלנו עמוסים לעייפה, ואסירים משתחררים בנסיבות של צפיפות ועבירה על שטח המחייה". 

לסיום, הביע רצון פסימיות בנוגע לעתיד: "גם קציני משטרה המשרתים כיום סבורים שזו לא בעיה של מחוז כזה או אחר אלא בחשיבה, במדיניות, וזאת בידיעה שבכל מקום בארץ שבו יש ריכוז של מסתננים, אירועים כאלה יכולים להתרחש גם מחר בבקר כאילו דבר לא קרה, כי הם מבינים שיש בעיה ביכולות של המשטרה".