בג"ץ קבע הערב (רביעי), על חודו של קול, כי חוק הנבצרות המעוגן בחוק יסוד הממשלה יחול רק מהכנסת הבאה. אפשר לכתוב הרי מילים על הנימוקים המשפטיים בפסק הדין לדחיית תחולת החוק, המשתרע על למעלה מ-200 עמודים, אבל העיקר הוא התוצאה.

"אין מנוס, האזעקה נשמעת": הביקורת של חיות והאזהרה של סולברג
בכיר בליכוד למעריב: למרות הכל, כך פסיקת בג"צ משרתת את נתניהו

חוק הנבצרות המפורט, הקובע כי הוצאת ראש ממשלה לנבצרות יכולה להיעשות עם רקע רפואי בלבד, כפי שנקבע בחוקים שונים לגבי שורה של אישי ציבור בכירים, יחול רק מהכנסת הבאה. האם ליועצת המשפטית לממשלה יש סמכות לקבוע "נבצרות משפטית" שתביא להדחה של ראש הממשלה נתניהו? איש אינו יודע לענות באופן מוחלט על השאלה, ומדינת ישראל תצטרך להתמודד עם הערפל המשפטי הזה.

מעתה ועד סוף כהונתה של הכנסת, או עד לסיום משפטו, תהיה חרב תלויה מעל ראשו של ראש הממשלה נתניהו. זאת פעם שנייה בשבוע שבג"ץ החליט להתערב בחוקי יסוד, כאשר הפעם התוצאה היא כי בכל רגע, עקרונית, היועצת המשפטית לממשלה תוכל להכריז על "נבצרות משפטית", ומדינת ישראל תיקלע לסחרור חברתי ופוליטי.

צריך להבין, לאור פסיקת בג"ץ בעתירה שהוגשה נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, הערפל המשפטי והחשש כי היועצת המשפטית לממשלה תכריז כי נתניהו "נבצר משפטית" - ממשיים.

הדיון בחוק הנבצרות (צילום: אברהם בלוך)

שופט העליון אלכס שטיין התייחס במסגרת פסק הדין לאפשרות כי נתניהו יוצא לנבצרות משפטית בהסדר שקדם לחקיקת חוק הנבצרות: "נראה, כי לצד התכלית העקרונית עמד רצונם של יוזמי החוק להגן על ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, מפני הכרזה בדבר נבצרותו הנורמטיבית, שהייתה עשויה להינתן על ידי היועצת המשפטית לממשלה על רקע ההליך הפלילי אשר מתנהל נגדו בבית המשפט המחוזי ירושלים וניגודי העניינים הקשורים – תרחיש אפשרי".

כך, שופט עליון מזהיר את חבריו להרכב כי דחיית תחולת חוק הנבצרות והשארת מדינת ישראל במצב הקודם עד הכנסת הבאה יכולה להביא לתרחיש אפשרי בו היועצת המשפטית לממשלה תוציא את ראש הממשלה נתניהו לנבצרות משפטית. השופטים שמעו, אבל החליטו בכל זאת לדחות את תחולת החוק.

היועצת המשפטית לממשלה אמנם הצהירה כי לא תכננה להוציא את ראש הממשלה נתניהו לנבצרות. פרסומים על דיונים שהתקיימו לשם הכרזה על נבצרות משפטית הוכחשו. עם זאת, שופטי בג"ץ החזירו הערב לארסנל המשפטי של היועמ"שית את האפשרות להכריז על נבצרות משפטית. כעת, הכדור הידיים שלה.

ברקע המחלוקת הקשה בין שופטי בג"ץ, בעקבות דחיית תחולתו של חוק הנבצרות, שררה הסכמה חוצת מחנות בין השופטים: יש לחוקק את חוק יסוד החקיקה אשר יקבע אחת ולתמיד את סמכויות בית המשפט העליון לגבי פסילת חוקים והתערבות בחוקה. עם זאת, השופטים עדיין היו חלוקים בדעתם. בעוד השמרנים קראו להמתין להכרעת נבחרי העם בעניין, השופטים הפרוגרסיביים בחרו להרחיב בפסק הדין את יכולתו של בג"ץ להתערב בחוקי יסוד.