איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, העוסק בשיפור מצב איכות הסביבה באזור מפרץ חיפה, הגיש אתמול עתירה לבג"ץ כנגד ממשלת ישראל בדרישה לבטל את התוכנית לפיתוח שדה התעופה בחיפה - אשר אושרה בממשלה בחודש שעבר. ״אישור תכנית שדה לתעופה כללית במרקם עירוני אינטנסיבי, הינו צעד שגוי הטומן בחובו נזקים רבים, כפי שכבר הוכח בשדה דב ובהרצליה״, טוענים נציגי האיגוד.

"הנייה השופר של אמיר קטאר": המגעים לעסקה מעמיקים את הפערים בחמאס
70 מיליארד שקל תקציב ואין כסף לחימושים: האזהרה החריגה של בריק להמשך המלחמה

באי כוח איגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה, עורכי הדין שמרית גולן ואסף עירוני ביקשו מבג"ץ להוציא צו ביניים שימנע את כניסת התוכנית לתוקף עד למתן פסק הדין בעתירה. סגירת שדה דב והסגירה הצפויה של השדה בהרצליה, בהם התקיימה ומתקיימת רוב פעילות התעופה הכללית, הביאה להפיכת שדה התעופה בחיפה לפתרון לקליטת פעילות התעופה הזו. יתרה מכך, שדה התעופה בחיפה כלל לא נכלל בין החלופות שנבחנו במסגרת הליכי האיתור והתכנון של שדה תעופה חלופי לצרכי התעופה הכללית. 

נציגי איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה מציינים בעתירה כי בעקבות התוכנית, תהיה פגיעה קשה באיכות החיים של תושבי מפרץ חיפה והסביבה באזור - הן באופן ישיר, כתוצאה ממטרדי הרעש הנובעים מפעילות התעופה הכללית בשדה והן באופן עקיף, שכן מטרדים אלו עלולים להפריע בתהליך פינוי המפעלים המזהמים מאזור מפרץ חיפה. 

נציגי איגוד הערים הבהירו כי האיגוד לא מתנגד באופן גורף לתוכנית או לעצם פעילות שדה התעופה, אלא מבקש לתקן אותה כך שהפעלת השדה לא תיצור או תחמיר מפגעים סביבתיים עבור האוכלוסייה החיה בסביבתו. 

עו"ד שרית גולן, יו"ר איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, אמרה בהמשך להגשת העתירה כי "ההחלטה על אישור התוכנית לא תקדם את חיפה בשום דרך אלא תנציח אותה כחצר אחורית - ואין בה כדי לתרום דבר לתעופת הנוסעים. מדובר בהחלטה שהתקבלה ללא שהוצגה בפני הממשלה מלוא השפעותיה הסביבתיות, מפגעי הרעש שהיא תיצור, השפעתה על האפשרות ליישם את תמ"א 75 לפיתוח מפרץ חיפה - ותוך מצג שווא על הפיכתו של שדה תעופה חיפה לשדה בינלאומי כשבפועל הכוונה היא שישמש לתעופה כללית. די בכך כדי להביא לבחינה מחודשת של ההחלטה שאם תיושם, תגרום לנזק קשה באיכות חייהם של תושבות ותושבי מפרץ חיפה". 

ד"ר ליהי שחר ברמן, מנכ"לית איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה הוסיפה לדבריה: "בניגוד להצהרות על הרצון להפוך את שדה התעופה בחיפה לשדה בינלאומי, בפועל הוא הופך לפתרון לתחום התעופה הכללית, זאת נוכח סגירתו הצפויה של השדה בהרצליה והעובדה שהתוכנית לקידום השדה בחדרה איננה מקודמת״.