בחלוף כחמישה חודשים ובתום קרב גרסאות, עיכוב משמעותי ו"פינג-פונג" מתמשך בין הפרקליטות למשטרה אותם חשפנו פה ב"מעריב", בפרשה שהגיעה עד לוועדת חוקה של הכנסת, נתקבלה לאחרונה תשובת הפרקליטות וכעת ניתן לעדכן כי הפרקליטות נעתרה סוף סוף לדרישת המשטרה לפתוח בחקירה נגד הרופא ד"ר איסלאם אבו עומר, שהביע תמיכה ברשת במעשי החמאס הנוראיים בשבעה באוקטובר.

ראש ארגון פשיעה בכיר מאזור תל אביב נעצר
יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה: המתיחות בירושלים גוברת, תשעה נעצרו

נזכיר כי הפרשה התחילה אחרי וסמוך לתחילת המלחמה, בה תועדה תמיכה של הרופא ששימש כסטז'ר בבית החולים ברזילי, ב-32 לייקים לפוסטים ברשת שעלזו ותמכו בטבח המזעזע. 

תלונה הוגשה במשטרה ע"י ארגון 'בצלמו' והמשטרה ביקשה לפתוח בחקירה, אולם הייתה כבולה להנחיות פרקליט המדינה. בעבירות מהסוג הזה, המשיקות לחופש הביטוי, הנחיות פרקליט המדינה מורות למשטרה לקבל אישור מוקדם מפרקליטות המדינה, טרום פתיחה בחקירה. הפרקליטות הודיעה שיש לסגור את התיק כנגד הרופא, בטענה שלעשות לייקים לתמיכה בטרור זה חלק מחופש הביטוי. 

לאור ההחלטה המקוממת הזו של פרקליטות המדינה, הארגונים "בצלמו" ו"התנועה למשילות" הגישו ערר. בנוסף, וועדת חוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן, התכנסה בחודש פברואר לעוד דיון בנושא: "מדיניות חקירה והעמדה לדין בעבירות הסתה לטרור - לנוכח מצב החירום". הוועדה בעצם עסקה בביקורת ומעקב על התנהלות המשטרה והפרקליטות בחקירות הנוגעות להסתה. 

חלק מחברי הוועדה הצביעו בדיונים על יישום שלא עלה בקנה אחד עם ההצהרות הרשמיות של הפרקליטות. הסחבת שננקטה בעניין ד"ר אבו עומר אותה מעריב חשף וקרב הגרסאות בין הפרקליטות למשטרה, הם דוגמא טובה לכך ואכן מקרה זה הוזכר באותו דיון בוועדת חוקה. 

כאמור, לאחר דין ודברים מתמשך בין המשטרה שביקשה לחקור, לבין הפרקליטות שהסתייגה והקשתה, אישרה לאחרונה הפרקליטות את חקירתו של הרופא. 

שי גליק מנכ"ל "בצלמו" שהעלה את הנושא על סדר היום מסר: "מדובר בהחלטה חשובה אך מאוחרת. מחבל חייב מיד ברגע שהוא מסיים להסית לשלם את המחיר הכבד ביותר. אנחנו נפעל כעת שימוצה הדין עמו, יוגש כתב אישום הוא יפוטר ויודח לצמיתות ממערכת הבריאות בישראל. בית החולים שיפא מחכה לתומכי טרור כמוהו, בבוקר רופא בערב מחבל".

התנועה למשילות פרסמה את תשובת הפרקליטות אל נציגתם עו"ד יסכה בינה. במכתב מהפרקליטות שהועבר בשבוע שעבר, נכתבו בין השאר הדברים הבאים: "בפנייתך טענת כי ההחלטה (שלא לחקור, פ.א) ניתנה בניגוד לחוק המאבק בטרור, התשע"ו-2016. כמו כן, טענת כי ההשוואה שנעשתה לדיני לשון הרע משוללת יסוד. אף טענת שההחלטה ניתנה בחוסר סמכות. לסיכום ביקשת כי הפרקליטות תורה על חקירתו לאלתר של ד"ר אבו עומר". בסיפא של תשובתם לעו"ד בינה נכתב: "הריני לעדכנך כי לאחר בחינת מכלול הדברים, החליט המשנה לפרקליט המדינה (תפקידים מיוחדים) לאשר פתיחה בחקירה בתיק זה". 

בתגובה כתבה התנועה למשילות: "ככה נראית הצלחה! אמנם בכוונתנו להמשיך ולעקוב שהחוק ייושם לפי כוונת המחוקק, ועד למיצוי מלוא חומרת הדין עם תומך הטרור, אך כן, כך נראית הצלחה של מאבק ארוך שניהלנו".

יש להדגיש, שלמרות שביעות הרצון של שני הארגונים שדחפו לפתיחה בחקירה שלבסוף נפתחת, העיכוב כפי שברור לכל בר דעת, כרוך בחסרון גדול של שיבוש הליכי חקירה אפשרי.