התנגדות חריפה לחנינת הנשיא לשעבר שהורשע באונס, משה קצב. יו"ר מרצ גלאון, ח"כ רוזין וח"כ זנדברג התייחסו היום (ראשון) לידיעה כי פרקליטיו של קצב מתכוונים להגיש בקשת חנינה מנשיא המדינה ראובן ריבלין. "קמפיין המסכנות של קצב לא עוצר לרגע. חנינה לקצב תהווה סטירת לחי לנפגעות שאת כאבן לא ניתן לנכות או לחון, לא בוועדת השחרורים ולא אצל נשיא המדינה", מסרו חברות הכנסת.



עוד התייחסו לטענות בדבר מצבו הנפשי הירוד והדיכאון של הנשיא שלעבר שהורשע בשתי עבירות אונס ובשורה של עבירות מין במספר מתלוננות, ואמרו כי "אלה אינן מזכות אותו במעמד מיוחד ובטח שלא בחנינה. כמו רוב האסירים שמרצים את עונשים הוא זכאי לקבל טיפול בכותלי בית הכלא. ועדת השחרורים קבעה במילים חריפות ומדויקות שלא ראוי לנכות שליש מעונשו של אדם שמסרב להכיר במעשיו החמורים ולהפנים את חומרת הפגיעה שגרם לנשים רבות. רצוי שפרקליטיו יעבירו את מאמציהם מיצירת קמפיין המסכנוּת נוסף לעבריין מין מורשע, להמליץ ללקוח שלהם לקחת אחריות על מעשיו, להביע חרטה וללכת לתכנית שיקום".



יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה ח"כ אעידה תומה סלימאן אמרה בתגובה: "אני נגד הענקת חנינה. רק לפני שבועיים ועדת השחרורים שהיא מקצועית בתוכנה ואופיה החליטה לא לחון את קצב משום שלא הביע חרטה ואינו מוכן לעבור שום תהליך שיקומי או חינוכי. ברור לי שהמשפחה ועורכי הדין ישתמשו בכל תירוץ בכדי לבקש חנינה, אומנם בשב"ס קיים מערך מקצועי שיכול להעריך את מצבו הנפשי ולהגיש לו את הסיוע הדרוש על חשבון המדינה, דבר שלא התאפשר לקורבנותיו למרות הפגיעה הנפשית הקשה שגרם להן.

"אני פונה ומבקשת מנשיא המדינה לדחות בקשת חנינה זו ולשדר מסר ברור לכלל הנשים בישראל שביטחונן ורווחתן חשובות לו ושהוא מגלה אפס סובלנות לאלימות מינית."

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד): "סמיכות הבקשה לחנינה לקצב מעוררת תהיה. מדוע לא הוצגה חוות הדעת הרפואית לוועדת השחרורים שדנה לא מזמן בבקשתו ודחתה אותה? האם המהלך הוא חלק מאסטרטגיה יזומה הפועלת לשחרורו? אולי כחלק מערעור על ההחלטה לדחות את בקשת קצב לשחרור מוקדם? עד לרגע זה לא נשמע כל צל חרטה על מעשיו והבנה על פשעיו. אלא שוב ושוב על מצבו ועל המחיר הכבד שהוא משלם. לצערי הוא לא הפנים את הפגיעה החמורה שפגע בנשים.

"לכל אורך הדרך קצב עסוק אך ורק בעצמו. את סבלן של הנפגעות הפך קצב למסע ההתקרבנות האישי שלו. גם אם לוקחים בחשבון את סבלו האישי, אי אפשר להתעלם לחלוטין מן הנפגעות. אנו בעיצומו של מסע ארוך ומפרך שיביא  לקיצם את הימים בהם נפגעות שותקות ומפחדות להתלונן. המסע הזה דורש הרבה אומץ, אך מחייב גם גיבוי מהחברה, ממוסדות השלטון וממערכת המשפט. אסור לחזור אחורה".


בעקבות הפרסומים, בבית הנשיא ביקשו להבהיר כי "על שולחנו של הנשיא טרם הונחה בקשה חדשה לחנינה של משה קצב. כאשר היא תוגש ישקול אותה הנשיא כפי שהוא שוקל כל בקשת חנינה אחרת, לאחר קבלת התיחסויותיהם של כל הגורמים הרלוונטיים".



גילה אשרת, יו"ר ויצו ישראל: "האפשרות שנשיא המדינה לשעבר יהיה משוחרר, היא בלתי נסבלת כלפי מאות אלפי קורבנות תקיפה מינית אשר סובלות כל חייהן מבלי שמנוכה שליש או אפילו שעה מהסבל המלווה אותן מרגע האונס. כשאזרח מספר אחד מורשע בביצוע עבירות מין כה חמורות, הוא הופך לאנס מספר אחד, ושחרורו יהיה בבחינת מעילה באמון הציבור במערכות החוק"
אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אמרה היום: לכל אורך הדרך קצב לא הודה ולא הביע חרטה על המעשים החמורים שעשה. אם אכן מצבו מתדרדר, אנו סמוכות ובטוחות שרשויות הכלא ישכילו לדאוג לטיפול רפואי ונפשי הולם, אך בשום פנים ואופן אין לחון עבריין מין שלא התחרט, לא הודה במעשיו ולא עבר כל שיקום. 
 
מן הראוי שקצב יפנים שעליו לשלם את מלוא המחיר על המעשים שלו, ולא ינסה למצוא כל פעם מחדש פתח מילוט אחר. יש לזכור כי הנפגעות לעולם לא תשתחררנה מהנזק החמור שגרם להם ולא תזכינה לחנינה מהסיוט שהוא כפה עליהן."



משה קצב, צילום ארכיון: פלאש 90


"פגיעה אנושה בזכויות היסוד של קצב"


כזכור, הבוקר פורסם כי לאחר אכזבתו הקשה של האסיר קצב מכך שבחודש שעבר דחתה ועדת השחרורים שליד שרות בתי הסוהר את בקשתו לשחרור מוקדם, צפויה בזמן הקרוב לנחות על שולחנם של הנשיא ושל שרת המשפטים, איילת שקד, בקשה נוספת לחון אותו. גורם משפטי התייחס הבוקר לנושא ואמר ל"מעריב אונליין" כי "אחרי ההחלטה של ועדת השחרורים, שזכתה לביקורת כמעט מקיר לקיר, ברור לחלוטין שהדרך לתקן את המעוות היא באמצעות חנינה, שתוענק לו על ידי נשיא המדינה. ההתנהלות של המערכת פגעה פגיעה אנושה בזכויות יסוד של קצב, עד כדי כך שהדעת איננה סובלת את המשך הישארותו בכלא, לכן החנינה היא דבר שנשקל ברצינות רבה מאד על ידי הנשיא ריבלין". 

ועדת השחרורים נימקה את החלטתה בכך ש"בפנינו אסיר המכחיש את העבירות שביצע, שממשיך וטוען לחפותו למרות פסקי הדין בעניינו, וממשיך להיות עסוק בהוכחת חפותו כפי שהדבר בא לידי ביטוי בדבריו בפנינו, כאילו ולא היה כלל הליך משפטי, והוא ממשיך אותו גם היום. מדובר במי שלא עבר כל טיפול סביב העבירות שביצע, למעט אותן מסגרות חינוכיות, בתי המשפט קבעו מפורשות שמדובר בעבירות חמורות וציינו את חומרת הפגיעה בקורבנות והפגיעה בנפשן, נפגעות העבירה הביעו עמדתן לשלילה בפני הועדה, גורמי הטיפול הביעו את עמדתן בחוות הדעת השונות.
עוד נכתב כי "לדעת חברי הוועדה לא יהיה בכוחה של התוכנית הפרטית למנוע המשך התנהלות לקויה, עיסוק אובססיבי בחפותו, ואולי גם המשך פגיעה בנפגעות העבירה, ולא יהא בה למנוע את אותו סיכון שנקבע בחוות הדעת כלפי נשים". הוועדה קבעה כי הנשיא ימשיך לרצות את שבע שנות המאסר שנגזרו על קצב, מתוכן ריצה הנשיא לשעבר כארבע שנים. בעוד חצי שנה יוכל קצב גם להגיש בקשה נוספת לוועדת השחרורים.