לאחר סערת בג"ץ: מצעד הדגלים המסורתי בירושלים התקיים היום כמתוכנן (ראשון), אולם הוא יצא רבע שעה מוקדם יותר כדי שעד השעה 19:30 לא יהיו צועדים. בעקבות מצעד הדגלים בבירה, צירי הצעדה והצירים המובילים אליהם, נסגרו לתנועת כלי רכב, ביניהם: בצלאל, המלך ג'ורג', קרן היסוד, אגרון, יצחק קריב, שלמה המלך, דוד המלך, חטיבת ירושלים, סולטאן סולימאן, דרך יריחו, מעלה השלום, כביש מספר 1 (מצומת מטה ארצי לכיוון דרום), דרך חברון ממרים החשמונאית.



למעלה מאלף שוטרים ולוחמי מג״ב נפרסו לאורך כל ציר הצעדה, פעלו בנחישות ובמקצועיות רבה במטרה לאפשר קיום צעידה באופן מסודר ובטוח. במהלך הצעידה נעצרו שני צעירים יהודים קטינים, בגין קריאות גזעניות.



כזכור, המצעד התקיים למרות עתירתה של עמותת "עיר עמים" לאסור את הצעדה בנתיב המתוכנן, העובר דרך הרובע המוסלמי וזאת לאחר ששופטי בג"ץ, השופטים, אליקים רובינשטיין, חנן מלצר ויורם דנציגר דחו את העתירה. השופטים קבעו כי בניגוד להסדר לא ניתן להסתפק רק בשעה שבה יפסיק המעבר לכיוון הרובע המוסלמי ודרשו גם שעת פינוי של הרובע לקראת כניסת הרמדאן. השופטים קבעו כי עד השעה 19:00 כאמור, יפונו כל הצועדים מרחוב הגיא, והחל מ-19:30 מכל הרובע המוסלמי עד הכניסה האחרון. בפסק הדין, מתחו השופטים ביקורת על המשטרה כלפי כל אי-האכיפה של גילויי האלימות והגזענות.



צעדת הדגלים  בירושלים. צילום: מרק  ישראל סלם
צעדת הדגלים בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם



העמותה ביקשה למנוע מהצועדים לעבור ברובע המוסלמי מחשש לאירועי אלימות, זאת לאחר שבשנים האחרונות התקבלו תלונות של צועדים על התפרעויות של ערבים לאורך המסלול, ומאידך, תלונות של ערבים לגבי אלימות וקריאות גזעניות של הצועדים שהופנתה כלפיהם, כשאלה עברו ברובע המוסלמי של העיר העתיקה בדרכם לכותל המערבי. השנה התגבר החשש לאלימות משום שיום ירושלים נופל על היום הראשון של חודש הרמדאן. לאור זאת נענו מארגני התהלוכה לבקשת המשטרה להקדימה בשעה.



ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, התראיין הבוקר בגלי צה"ל לרגל יום ירושלים ואמר כי כל אלימות - משני הצדדים - תטופל. "לא צריך לתת לאלימות להכתיב את המציאות, אני חושב שהחיכוכים בעיר הזה תמיד היו ותמיד יהיו". לדבריו, "ירושלים חוגגת, המצעד הזה ראוי. מדובר על עשרות אלפי אנשים שמשתפים ביום חגה של העיר", טען ואמר: "על פניו, אני חושב שלא יהיו בעיות - הנתיב הזה של מצעד הדגלים מתבצע כבר שנים ארוכות". בתוך כך, ברקת כתב טור מיוחד ל"מעריב" ובו התייחס למצב הביטחוני השורר בעיר ואמר כי "הירושלמים מוכיחים בכל יום מהי עוצמה אמיתית ומה היא ירושלמיות. מהי סולידריות ומהי ערבות הדדית. הוכחנו לאויבינו שככל שמנסים לפגע בנו – כך מתגברות עשייתנו וצמיחתנו. ירושלים חזרה להיות בשנים האחרונות רלוונטית יותר ויותר לכל החלקים בעם ישראל, שמרגישים שיש להם בה חלק".

אבטחה כבדה ביום ירושלים. צילום: מרק ישראל סלם
אבטחה כבדה ביום ירושלים. צילום: מרק ישראל סלם