בילאל אבו גאנם, תושב ג'בל מוכבר, שביצע את הפיגוע באוטובוס מספר 78 בשכונת ארמון הנציב בירושלים באוקטובר האחרון, הורשע היום (שני) בכל הסעיפים שיוחסו לו - שלושה סעיפי רצח, שבעה סעיפי ניסיון לרצח וסיוע לאויב בשעת מלחמה. משפטו נערך בבית המשפט המחוזי בירושלים. במסגרת הטיעונים לעונש, שני הצדדים הופיעו בפני השופט, וכן קורבנות העבירה הופיעו גם הם. כתב האישום נגד אבו גאנם הוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים בנובמבר. בפיגוע נרצחו שלושה בני אדם, חביב חיים, ריצ'רד לייקין ואלון גובברג ונפצעו נוסעים נוספים. שותפו לפיגוע היה בהאא עליאן חוסל.

 נהג האוטובוס, ישראל זקן, סיפר: "הנאשם התווכח איתי על 5.90 שקלים בנסיעה, ובכל הזמן הזה יש לו אקדח וסכין והוא מתכוון לפגוע באנשים. התמונה הזאת לא עוזבת אותי עד היום. חלק מהנוסעים ננעלו באוטובוס. הרמתי את הראש שלי, חבר שלו שנהרג היה עלי עם סכין. קפץ עלי עם סכין. הוא והחבר שלו מנסים להזיז את האוטובוס ואני לבד, בלי נשק. יורה באדם בן 75, רצח אנשים מבוגרים זה לא נקלט. אנשים מבוגרים נרצחו. מאותו האירוע ועד היום לא חזרתי לעבוד בארמון הנציב. לא חזרתי לאוטובוסים ארוכים. זה מלווה אותי עד היום. אני בטיפול פסיכיאטרי".

בילאל אבו גאנם בבית המשפט המחוזי בירושלים. צילום: פלאש 90
בילאל אבו גאנם בבית המשפט המחוזי בירושלים. צילום: פלאש 90

במסגרת הטיעונים לעונש, מאיה רחימי, אחת הנפגעות בפיגוע העידה: "היו לי עניינים מקדימים והחלטתי שאני יושבת במושב מאחורה. בערך ארבע דקות לאחר שהחלה הנסיעה, הוא נעמד עם אקדח, נדמה לי שצעק 'לא לזוז' והחל לרסס לכל עבר. חשבתי איך אני מנסה לברוח וראיתי דלת מולי. ראיתי את הסכין בהנפה והחלטתי שאני בורחת, למרות ששניהם מאחורי. נדקרתי בכתף ימין, יש לי שקע בכתף, ישנן תנועות שקשה לי לעשות. לא חזרתי לאוטובוסים, קשה לי. כל בום משפיע עלי. אני לא יכולה להסתובב בשכונה שלי בלי לפחד. לא חזרתי להיות אדם רגיל".

רחימי המשיכה וסיפרה על שעברה: "בזמן הפגיעה הייתי בת 24. הייתי בדרך לעבודה והתיישבתי בחלק האחורי כשהנאשם פתח במסע הרצח. התחבאתי מתחת למושב ובעצם חיכיתי לקבל כדור. אבל גם קיוויתי לצאת מזה. הסתובבתי עם המבט אחורה וראיתי את השותף שלו מרים סכין על אחד הנרצחים והבנתי שאני חייבת לברוח. או שאצליח או שהם מורידים אותי. באמצע האוטובוס נדקרתי בכתף ימין בחבטה חזקה שגרמה לחור בריאה. יש לי צלקות. למזלי אני זוכרת את כל ההתרחשות".

"הייתי רוצה לראות את המחבל יחד עם החבר שלו מתחת לאדמה. כמו שיש בארצות הברית. מקווה שהוא יקבל את העונש המקסימלי על כל אחד שנפגע באירוע".

זירת הפיגוע באוטובוס בארמון הנציב . צילום: משה לוי "מדברים תקשורת"
זירת הפיגוע באוטובוס בארמון הנציב . צילום: משה לוי "מדברים תקשורת"

 

אידיאולוגיה מעוותת
 

התובע, עו"ד אורי קורב, מפרקליטות מחוז ירושלים, אמר: "הגשנו לבית המשפט את עברו הפלילי של הנאשם, שהורשע בעבר בחברות בארגון טרור ונידון ל-14 חודשי מאסר. לפעמים המאסר עושה פעולה הפוכה ואנחנו מגלים שהנאשם וחברו יצאו למסע רצח באוטובוס. יש אנשים שהתכוונו להעיד היום אבל כוחם לא עמד להם. אין לי שום אמפתיה כלפי הנאשם. הוא לא ראוי לראות יום אחד של אור יום. מדובר בטרוריסט במובן הקלאסי של המילה. קדושת החיים היא הערך עליון בכל חברה מודרנית. רצח של קשישים חפים מפשע הוא מעשה שפל וברברי. הנאשם ושותפו עלו לאוטובוס במטרה לרצוח חפים מפשע. הם ראו מי האוכלוסייה על האוטובוס וחיכו שעוד אנשים יעלו כדי להתחיל במסע הקטל".

עוד הוסיף קורב: "הנאשם ירה את כל התחמושת שלו מטווח קצר לעבר ראשיהם של הקשישים, כששותפו תוקף אותם עם סכין. כשנגמרה התחמושת והסכין נשברה הם החלו לחנוק נער צעיר כדי למצות עד תום את הרצח. הוא הורשע בעבירות שאפשר להטיל בגינן עונש מוות. לו היה נהוג להטיל עונש מוות בישראל, הנאשם שלנו היה מקבל מקום של כבוד בין התיקים הראויים לעונש כזה. המעשים הנתעבים שביצע הנאשם באים מאידאולוגיה מעוותת".

ג'אבל מוכבר מול שכונת ארמון הנציב בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם
ג'אבל מוכבר מול שכונת ארמון הנציב בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם


קורב נתן כדוגמה את עמי פופר, שנידון לשבעה מאסרי עולם במצטבר, וביקש מהשופטים לגזור על אבו גאנם עונשי מאסר עולם מצטברים. כמו כן, ביקש קורבב עוד 70 שנה מאסר על ניסיונות הרצח.

סנגורו של אבו גאנם אמר: "הלקוח שלי ביקש ממני לא לטעון לעניין העונש. רק אציין שמדובר באירוע אחד. מדובר בתיק קשה. הנאשם היה סטודנט באוניברסיטת אבו דיס". השופט השיב לו: "האירוע קשה, לא התיק".
 

פיגוע רצחני


כזכור, בחודש אוקטובר אל אבו גאנם בהאא עליאן, וסיפר לו כי ברשותו סכום כסף באמצעותו הוא מתכנן לרכוש אקדח על מנת לבצע פיגוע רצחני כנגד יהודים. אבו גנאם אמר לבהאא כי יצטרף אליו והשניים קבעו כי יבצעו פיגוע תוך שימוש באקדח וסכין.
 
לאחר מכן, ב-13 לאוקטובר, הצטיידו אבו גנאם ובהאא באקדח ובסכין ונסעו לשכונת ארמון הנציב, שם עלו על אוטובוס מספר 78. השניים עלו ראשונים לאוטובוס והמתינו לעליית נוסעים יהודים אותם ירצחו. לאחר מספר דקות נסיעה בהם עלו כשניים עשר נוסעים לאוטובוס, החל אבו גנאם לירות למוות בנוסעי האוטובוס ובהאא דקר אותם במטרה לרוצחם.
 
לאחר שאזלו הכדורים מאקדחו של אבו גנאם, ולהב הסכין נשבר בגופו של ריצ'רד לייקין ז"ל, החל אחד מהשניים לחנוק את אחד הנוסעים במטרה לרוצחו. הגעתם של כוחות הבטחון למקום מנעה את המשך הקטל. אבו גנאם ובהאא רצחו בירי אקדח ובדקירות סכין את אלון אנדריי גובברג ז"ל, חביב חיים ז"ל וריצ'רד לייקין ז"ל ופצעו באורח קשה שלושה בני אדם, וכן גרמו לנפגעי חרדה נוספים.