הרשות לשיקום האסיר המליצה לשחרר את הנשיא לשעבר משה קצב שהורשע באונס, למרות שלא התחרט על מעשיו. פרקליטו, עורך הדין ציון אמיר, אמר היום (חמישי) לניסים משעל ורוני בר-און ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "הדיון יתקיים ביום רביעי בשבוע הבא ואני רוצה להאמין שהשכל הישר וההיגיון ינצחו". 



משעל שאל מדוע שקצב לא יודה במעשיו, ועו"ד אמיר השיב: "זה לא עובד ככה, 'בוא תבקש סליחה, בוא תקפוץ מכלבו שלום' - איזו מן שיטה זאת? משה קצב לא אומר אני הולך לקנטר את כולם ולהתגרות בשלטון החוק ולהתעמת ולהתגולל על המתלוננות. הוא יושב ספון בחיים העלובים שהוא חי בהם בדיוק עשר שנים, בצדק או שלא בצדק, זה לא חשוב בכלל. הוא יושב שם ומתבוסס במי האפסיים האלה במשך עשר שנים, סובל וסובל וסובל. ואם תגיד שגם הנשים סבלו וסובלות והן הקורבנות העיקריים, אז אני גם על זה מתווכח איתך. בסדר? אבל זאת לא השאלה. השאלה היחידה היא איזו צורה יש לנו, איזו צורה יש לשלטון החוק, שעושה אבחנות לגופם של אנשים ולא לגופו של עניין. מי שעומד בקריטריונים צריך לזכות לקבלת שליש ולא לעשות אבחנות שזה מקבל וזה לא. אסירים רבים שלא הודו כן משתחררים".

משעל הדגיש שקיימת סתירה מובנית בין העובדה שקצב לא מוכן להודות אבל מוכן ללכת לשיקום. "האנומליה הזו קיימת בעוד עניינים", השיב עו"ד אמיר, "החוק מלא אנומליות, יש הרבה סתירות פנימיות וכשלים לוגיים. זכותו להמשיך ולהתמיד בעמדתו, גם אם בתי המשפט קבעו שהוא אשם. על יסוד ההנחה הזאת יש מערכת שלמה שפועלת. הוא ילך למב"ן (מרכז בריאות הנפש של שירות בתי הסוהר), יבדקו אותו, יגישו חוות דעת על מסוכנות, חוות דעת של רש"א (הרשות לשיקום האסיר), חוות דעת של עובדים סוציאלים, פסיכולוגים, של שיחות איתם, הם חושבים שהוא זקוק לזה, והוא משתף פעולה איתם לגמרי. אין פה הונאה, אין פה איזושהי אחיזת עיניים. זה חלק מהשיטה, אין מה לעשות, היא לא מושלמת".

בר-און טען שעברייני מין לא צריכים להיות זכאים לניכוי שליש מתקופת מאסרם על התנהגות טובה בשל המסוכנות שלהם, אבל במקרה של קצב בן ה-71 אין מסוכנות. עו"ד אמיר השיב: "גדולי הפושעים בהיסטוריה האנושית, אני לא יודע אם כולם, קיבלו חנינה. כל שיטת משפט נאורה, כל חברה אנושית שוחרת חיים, לא יכולה להתנהל בלי מושגים של חסד וחמלה, בלי לשקם ולתקן דרכים. נכון, כשיש מסוכנות לא צריך לשחרר. תראו בכמה צביעות אנחנו מתנהלים. זדורוב, יש חצי מיליון אנשים שחושבים וצועקים שהוא חף מפשע. אף אחד לא אומר לו שיקבל חנינה אם יודה ויכה על חטא. הוא עבר ארבעה גלגולים בבית משפט עליון ומחוזי, פעמיים בכל מקום ופעם שלישית עכשיו בעליון. אז תנו לאנשים את החירות המצפונית הזאת לדבוק בעמדתם מבלי להעניש אותם על כך. זכותו של כל אחד להאמין בחפותו של אדם. על זה מושתת כל העניין בסופו של דבר. הסאגה הזאת שלא נגמרת לא עושה טוב לשלטון החוק, היא פוגעת באמון הציבור. הציבור לא מטומטם".
 
"משעל על הבוקר", כל יום ב-9:00 ב"רדיו ללא הפסקה 103FM"
עריכת תוכן 103FM: אסף נבו