פרקליטות מחוז ירושלים הגישה היום (שישי) לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד עלי אבו חסן (20) תושב בית אולא, סטודנט להנדסה אזרחית באוניברסיטה בחברון, בגין ניסיון רצח, ייצור נשק, נשיאת נשק, החזקת סכין וכניסה לישראל שלא כדין. אבו חסן נאשם כי תכנן לפוצץ מטען צינור ברכבת הקלה בירושלים בחודש שעבר. על פי כתב האישום, במהלך חג הרמדאן בקיץ 2016, לאחר שראה באתרי החדשות באינטרנט ובפייסבוק כי מתקיימת כניסת יהודים למתחם הר הבית, בצל גל הטרור, גמלה בלבו לבצע פיגוע, להרוג יהודים ולהפוך לשהיד.



במהלך הימים האחרונים של חודש הרמדאן ערך אבו חסן צוואה אותה כתב בתוך מחברת ובה כתב לבני משפחתו על כוונתו לצאת לפיגוע וכן רשם את חובותיו לאחרים. לשם ביצוע הפיגוע חיפש הנאשם באתר האינטרנט "יו טיוב" סרטוני הדרכה להכנת מטענים, ומצא סרטון באמצעותו למד כיצד יש להרכיב את המטען.



מכתב האישום עולה כי במהלך הימים האחרונים של חודש הרמדאן בקיץ 2016 רכש הנאשם במספר מקומות שונים את האמצעים הנדרשים להכנת המטען ובהם: זיקוקים, מכתש ועלי לצורך כתישת חומרי הבעירה, צינורות, רעל עכברים מוצק ורעל עכברים נוזלי. עוד עולה כי הנאשם רכש גם מסמרים אותם הניח בקופסה ושפך עליהם את הרעל במטרה למקסם את הפגיעה. הנאשם גם שם בתיקו שני סכינים ובגדים להחלפה כדי להיטמע באוכלוסייה בירושלים.



ניסה להיטמע באוכלוסייה באמצעות בגדי ספורט. צילום: חטיבת דובר המשטרה
ניסה להיטמע באוכלוסייה באמצעות בגדי ספורט. צילום: חטיבת דובר המשטרה



לאחר מכן הנאשם נכנס לישראל דרך פרצה בגדר הביטחון, כשאין ברשותו אישור שהיה בישראל, והתמקם בחורשה הסמוכה לצור באהר, שם חיבר את שלושת מטעני הצינור באמצעות סרט הדבקה אחד וליפף יחדיו את שלושת פתילי ההצתה שלהם.




שלח הודעה לאחיו: לא אחזור הביתה


בסמוך לשעה 16:00 הלך אבו חסן לתפילה במסגד סמוך. אז לא ענה לשיחה מאחיו ושלח לו מסרון בו הודיע לו כי אינו מתכוון לחזור הביתה באותו היום וכי הטלפון הסלולרי שלו ייכבה בקרוב. 



בשעות הערב חזר לחורשה, החליף בגדים ולבש מכנסי ברמודה שחורים, גופיה מנדפת זיעה בצבע לבן ועליה כיתוב בעברית, ג'קט ספורט בצבע תכלת. לאחר מכן גילח את זקנו כך שנותר עם "זקן צרפתי" והכל במטרה להיראות כיהודי וכדי שלא יעורר חשד.



עם המראה החדש, הסתובב ברחובות שכונת ארמון הנציב ובהם ברזאני, פיינשטיין, חכים, אבנר ועוד ולאחר מכן חזר לחורשה, שם ישן עד ארבע לפנות בוקר. אחר כך חזר לחורשה ויצא שוב לשכונת ארמון הנציב, כשהוא נוטל עמו את תיק הגב ובו שלושת מטעני הצינור המחוברים יחדיו וכן שני הסכינים, ומשאיר אחריו את בגדיו ושאר הציוד שהביא עמו בחורשה.



הצטייד בסכינים. צילום: חטיבת דובר המשטרה
הצטייד בסכינים. צילום: חטיבת דובר המשטרה



לאחר מכן שב למרכז העיר, במטרה לחפש יעד לבצע בו את הפיגוע. אבו חסן ירד מאוטובוס ברחוב קינג ג'ורג' והלך לאורך הרחוב וברחוב יפו עד לרחוב הרב קוק, שם הבחין במסעדה ושקל לבצע בה את הפיגוע, אך ראה כי היא ריקה מאנשים והמשיך בדרכו. לאחר מכן חזר לתחנת הרכבת הקלה "יפו מרכז" והתלבט כיצד לבצע את הפיגוע, האם לעלות בעצמו על הרכבת ושם להצית וליידות את מטעני הצינור או לנסות להצית ולזרוק את מטעני הצינור בשעה שדלתות הרכבת נפתחות.



מכתב האישום עולה כי כשעמד אבו חסן בתחנת הרכבת הקלה "יפו מרכז", ניגש אליו מאבטח הרכבת הקלה לאחר שעורר את חשדו. המאבטח תשאל אותו, ערך חיפוש על גופו ואחר כך חיפש בתיקו, שם איתר את המטענים.



"במעשיו המתוארים לעיל, ניסה הנאשם לגרום למותו של אדם שלא כדין, ייצר נשק בלא רשות על פי דין, נשא או הוביל נשק בלא רשות על פי דין, החזיק סכין מחוץ לתחום ביתו שלא למטרה כשרה וכן נכנס לישראל בניגוד לחוק", נכתב בכתב האישום.



מטעני צינור. צילום: חטיבת דובר המשטרה
מטעני צינור. צילום: חטיבת דובר המשטרה