העימותים הקשים בין יהודים וערבים בשכונת שייח' ג'ראח או שמעון הצדיק בירושלים גררו התערבות משטרתית, שלא מצליחה לפי שעה למנוע מקרים נוספים של אלימות והתנגשויות בין התושבים. כזכור, אמש ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית) פתח מחדש את לשכתו במוקד החיכוכים. הבוקר (שלישי) שוחח ניצב בדימוס אריה עמית, מפקד מחוז ירושלים במשטרה לשעבר, עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם היומית ב-103fm ומתח ביקורת חריפה על התנהלות כוחות הביטחון בניטרול האירוע.

"זו שכונה שגרים בה ערבים, ובשנים האחרונות ניסו להיכנס שם יהודים שתוקעים אצבע צרדה בעין של הערבים", טען עמית תחילה. "חייבים שנקודת המוצא שלנו תהיה אחת ושתהיה נכונה - יש מזרח ירושלים, יש מערב ירושלים וזה בעצם שתי ערים שונות. המזרחיים שונאים את המערביים וההפך. במזרח ירושלים אין באמת שליטה של מדינת ישראל ומשטרת ירושלים. השליטה של משטרת ירושלים היא יותר סוג של ניסיוון לשליטה צבאית", טען עוד.

"כשיש סכסוך שכנים בשייח ג'ראח הערבים לא באים לתחנת משטרה", המשיך. "היא כמו יתר השכונות במזרח ירושלים. כשבאים יהודים לגור שם, הם לא באים כי זה שלהם, הם באים כי זה סוג של מבצע התיישבות. הם רוצים להגיע למצב שבסוף זה יהיה רק של יהודים. אני מכבד את זה ואני אומר שבתנאים הקיימים בחמישים שנה האחרונות זה דבר שהוא יוצר בעיה מאוד גדולה, ועל פניו לא נראה שיש לו סיכוי".

מהומות בשייח ג'ראח (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מהומות בשייח ג'ראח (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כשנשאל מדוע אין טיפול בהתנכלויות האלימות וניסיונות הרצח לכאורה של תושבים ערבים נגד היהודים בשכונה, טען הניצב לשעבר: "אני לא מטיל ספק בזה שכשיש מישהו בסכנת חיים המשטרה צריכה לעזור ולהגן. אבל התנאים הקיימים בהם יש יהודים מעטים ביותר שבאים למזרח ירושלים אי אפשר לדרוש מהמשטרה להציב על כל יהודי כזה צוות של שוטרים שיגן עליו 24/7".

"המשטרה נמצאת בתקופה הכי גרועה שהייתה בה אי פעם"

גם על גל עזיבות השוטרים את משטרת ישראל, והיעדר האמון הציבורי שהולך ונבנה בשנים האחרונות דיבר עמית עם כספית ומגל: "התייחסתי לזה לא פעם ולא פעמיים. המשטרה נמצאת עכשיו בתקופה שהיא התקופה הכי גרועה שאני זוכר שהייתה בה אי פעם. יש משבר אמון מאוד גדול בין שוטרי השטח למפקדים הבכירים".

משטרת ישראל (צילום: משטרת ישראל)
משטרת ישראל (צילום: משטרת ישראל)

הוא הוסיף: "יש תחושה שחלק גדול מהמפקדים מונו לא בהכרח בהתאם לכישורים, אלא בהתאם לקשרים שלהם. אני קורא לזה מינויי מרכז הליכוד. זה הוביל למצב מאוד גרוע במשטרה ויש עוד מלא נושאים שגורמים למשבר. לדעתי הדבר המרכזי זה בעיית הפיקוד הבכיר. דבר נוסף מאוד משמעותי זה הסכם השכר המטורף שמפקדי המשטרה הסכימו לחתום עליו שגורמים למצב שכל חמש שנים צריכים לפטר כמה אלפי שוטרים כדי שהם לא יוכלו להגיע לפנסיה והמדינה לא תצטרך לשלם להם. זה חוסר ביטחון תעסוקתי וזה לא היה מעולם במשטרה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103fm