מפכ"ל המשטרה לשעבר רנ"צ (בדימוס) רוני אלשיך השתתף היום (רביעי) בכנס דגן לביטחון ואסטרטגיה במכללה האקדמית נתניה, והתייחס לעבודת המשטרה בתיק 4000, בצל ההתפתחויות האחרונות במשפט נתניהו. אלשיך סיפר כי "אני חושב שהמשטרה עשתה עבודה טובה ולא פחות חשוב, בידיים נקיות". 

לדבריו, "חלק מאחריותי זה לבדוק את תו התקן. המפכ"ל אחראי על הכל. עברתי על כל מילה בעדויות של הנאשמים ושל עדי המדינה. סוביודיצה הפך למרמס. לא התייחסתי לעדויות באופן ישיר מעולם חרף מה שיוחס לי בתקשורת ואיני מתכוון לעשות זאת כעת. צריך להבין שכל מה שמותר ומה שאסור בחקירה צריך לקבל אישור. המשטרה לא יכולה לבדוק הכל אלא רק את מה שמותר לה. אני חושב שהמשטרה עשתה עבודה טובה ועבדה בידיים נקיות".

בהמשך התייחס לפרשת פגסוס והחשדות שהתנדפו לגבי שימוש המשטרה בתוכנות ריגול, וסיפר: "תוכנת ה"סייפן" מאפשרת האזנת סתר בין מחשבים וסלולר. מפני שבאופן ברור עבריינים שיודעים שרשויות אכיפת החוק מתחברים לטכנולוגיות הסמי לאומיות ויכולים להאזין באמצעותן בלי להתחבר לקופסא כמו בעבר, הם עושים תקשורת בין מחשבים לרבות סלולר. משתמשים בזה ולו מסיבות כלכליות".

אלשיך הבהיר: "ברור שאם לא תהיה יכולת האזנת סתר למשטרה אז בואו נקפל את החפצים ונלך הביתה. תקשורת בין מחשבים ככל שהיא עוסקת במרכאות בין שתי נקודות מגע היא האזנת סתר לכל דבר ועניין. אבל אף אחד לא עסק בזה והפרשנות של היועמ"ש ואנשיו היא שתקשורת בין מחשבים ככל שהיא עושה את מה שהיא עושה זו האזנת סתר".

"האם לגיטימי לתת למשטרה לחפש? לדעתי כן בכפוף לצו של בית המשפט. המערכת הזו לא יודעת לעשות מה שנאסר עליה ובסופו של דבר היא עושה מה שהותר לה לעשות. וגם אם עמדת המשטרה שראוי בכפוף לו שופט לעשות חיפוש מרחוק בתוך סלולר, למשל. מרגע שנכנס הצו לתוקף יש האזנת סתר. האם לגיטימי לאפשר למשטרה לראות ווטסאפ אחורה? זו שאלה חשובה וכרגע זה אסור ולכן זה לא קורה.

"מה המשטרה כן יכולה לעשות – לעשות חקירה תחת אזהרה, לחפש בתוך הטלפון על פי צו השופט. האם צריך לתת עוד יכולות? כן ולדאבון המשטרה היא לא יכולה. רוצה לומר – האם המשטרה מתוסכלת מזה שהמחוקק לא עומד בקצב? כן. האם היא מסתפקת במה שהיועמ"ש מאפשר לה? כן. האם היא ממשיכה לדחוק את השר כדי לקדם חקיקה? כן. הנושא של הפרטיות פרוץ מאד ומנסים ברוח האיחוד האירופי הבריטי ובסופו של דבר מנסים לאזן בין הרצון ליעילות ולעשות אינטגרציה יעילה ומצד שני לשמור על הפרטיות", סיכם המפכ"ל לשעבר.