שופטי בית המשפט העליון הורו היום (חמישי) למדינה להגיש הודעת עדכון בדבר פינוי מאחז חומש עד לתאריך 10.8.22, לאחר שזו התחייבה כי המאחז יפונה בתחילת השבוע, אך התחמקה ממתן תאריך יעד. 

עד שהודעה זו תימסר, נכתב בהחלטה כי פעולות האכיפה במקום ימשיכו: "בהתייחס לטענות העותרים שלפיהן נמנעת מהם גישה לאדמותיהם הפרטיות בשל נוכחות שלא כדין של ישראלים השוהים במתחם - רשמנו לפנינו את הבהרת המשיבים שלפיה העותרים יוכלו לפנות בבקשה מתאימה לקצין הקישור במת"ק שכם. הנחתנו היא כי ככל שיתעורר קושי בגישה כאמור, יבטיח המפקד הצבאי את חופש הגישה של תושבי האזור לעיבוד אדמותיהם החקלאיות וישמור על הסדר הציבור". 

בעיקרי תשובת המדינה נמסר בתחילת השבוע ש"ישראל מודה כי התנחלות חומש היא לא חוקית ויש לפנותה. המדינה מקיימת הערכה שבועית לפיה מחליטים מתי לפנות את המאחז". בנוסף, בתשובת המדינה לעתירה נכתב כי "מדינת ישראל טוענת כי הצבא מונע כניסת ישראלים לשטח המאחז חומש".

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן מסר בתגובה: "אני דורש מראש הממשלה נפתלי בנט ומשר הביטחון בני גנץ שלא להמשיך ולהסתתר מאחורי בג"ץ. שופטי בג"ץ נצמדו להודעת המדינה שדין המקום להתפנות, ולכן ביקשו לוחות זמנים. הישוב חומש הוא לא עניין משפטי. זהו הוא עניין מדיני פוליטי. די לממשלה הזו מלהסתתר מאחורי השופטים. הממשלה הזו נכשלת גם בהתיישבות גם בהגנה על האזרחים שלה.  והעם יחליף אותה".

בנוסף, ביום שבת האחרון פורסם כי המתיחות סביב פינוי מאחז חומש צברה תאוצה כאשר המשטרה עיכבה לחקירה שלושה בני אדם, פעילי 'שלום עכשיו', בחשד כי התכוונו להפר את הסדר הציבורי, להפר את חוק ההתנתקות ולהזיק לרכוש של מתנחלים בחומש.