הסערה הציבורית סביב הצגת הרפורמה המשפטית שבכוונת הממשלה החדשה לכונן, הפיצו ביום חמישי האחרון היועצים המשפטיים לממשלה לשעבר ופרקליטי המדינה לשעבר מכתב שבו הם מביעים התנגדות נחרצת לרפורמה. 

עורך הדין ערן שנדר שכיהן בעבר כפרקליט המדינה והאיש שהקים את המחלקה לחקירות שוטרים ועמד בראשה, התארח הבוקר (א') בתוכניתם של ענת דוידוב וניסים משעל והביע דעתו על התוכנית של שר המשפטים לוין ומה הוא חושב בנוגע להמשך המחאה הציבורית בעניין.

"ימים יגידו, כל מה שאני יכול לומר, ואני מדבר על עצמי ואני מניח בשם הרבה אנשים שהיו שם, הם נלחמים למעשה על ציוויונה של המדינה, כי הרס מערכת המשפט, כפי שהיא עולה מהתוכנית שעומדת בפנינו כרגע, זה שינוי משטרי, הפרה גסה של הפרדת הרשויות ומתן למעשה לממשלה לעשות את כל מה שהיא רוצה ללא בקרה שיפוטית". 

"אין לי אלא להפנות לדבריו של ראש הממשלה עצמו, זה כבר רץ כמה ורסיות ברשתות והכל לפני 2016 כמובן, שהתחילה החקירה הפלילית. אבל אז הוא אמר שמערכת משפטית חזקה, אין דמוקרטיה בלעדיה והוא ידחה כל רפורמות או תוכניות שיבואו להחליש את המערכת. הוא אמר את זה במספר הזדמנויות, בקול צלול וברור", הוסיף שנדר.

לגבי הטענה המושמעת מכיוון הקואליציה, כי "הממשלה קיבלה מנגט מהעם" וכי "הבוחרים ידעו על הרפורמה", אמר: "קודם כל אני חושב שהצגת הדברים כך היא לא מדויקת. במובן הזה שלא שמו את התוכנית על השולחן, ואמרו 'אנחנו הולכים לסקל ביקורת שיפוטית, אנחנו הולכים למנות יועצים משפטיים מטעם, מבלי אפשרות של בית המשפט להתערב', וכו' וכו'". 

פרקליט המדינה: "פוגעים בלגיטימיות של הפרקליטות בתיקים מסוימים"
יועמ"שים ופרקליטי מדינה לשעבר נגד תוכנית לוין: "הישגי ביהמ"ש העליון בסכנה חמורה"

לשנדר נאמר כי חבר הכנסת אמסלם דיבר לאורך התקופה אחרונה על השינויים הדרסטיים במערכת המשפט שברצונה של הקואליציה להוביל: "כן אבל אני חושב ששנינו מסכימים שהבחירות, הלחץ על הקלפי, או רוב האנשים שהלכו לקלפי, לא חשבו בדיוק על הרפורמה המשפטית. כך או כך השאלה היא, בין אם אמרו את זה לפני או בין אם לא, איזה מדינה אנחנו רוצים שתהיה לנו, האם אנחנו רוצים דמוקרטיה?"

פרקליט המדינה לשעבר נשאל בנוסף האם הוא לא חושב שישנם שינויים מסויימים שכדאי לבצע במערכת המשפט: "בוודאי שאני מסכים שיש שיפורים שצריך לעשות ויש גם, יכול להיות, שינויים שצריך לעשות, בוודאי, אבל לא זו הדרך. אני לא אכנס ואתחיל כרגע "מהשרוול" לומר מה הם שינויים, אני אתן לך דוגמא ואני באמת נותן לעצמי הערת אזהרה, אבל יש טענה רצינית מאוד שיש למעשה כמעט זכות וטו לשופטי בית המשפט העליון, כי הם שלושה במספר. יכול להיות שצריך להגדיל את דיקני הפקולטה למשפטים, שהיום יש להם רק נציג אחד, וכאלה דברים שהן פועל יוצא של התעברות ולא של לעומתיות לוחמנית". 

עורך הדין שנדר הוסיף: "מה שאני יכול להגיד, אני לא חושב שיש חולה, הרי מה קרה ב־2016? התחילה חקירה פלילית נגד ראש הממשלה, לפני החקירה הזאת ראש הממשלה אמר בכל הזדמנות שמערכת משפט חזקה היא חיונית לדמוקרטיה, בלעדייה אין דמוקרטיה. הוא גם אמר שהוא ילחם וידחה תוכניות כאלה ואני תוקע כף בידכם שאלמלא נפתחה חקירה והוא נעמד לדין, גם התוכנית הזאת לא הייתה קורמת עור וגידים. אבל מאז 2016, הרי כולנו רואים ששוטפים לנו את השכל וכל התוכנית הזאת מכה שורשים באדמה רווית הסתה. תופרים תיקים שפרקליטים, ראוי שיישלכו למאסר, שיועצים משפטיים הם עושיי דבריהם של הפרקליטים, שהחוקרים ראוי שיישלכו למאסר". 

עורך הדין שנדר נשאל גם איך הוא צופה את המשך התהליך: "אני מאוד מקווה שזה איזה בלון ניסוי שאחריו תבוא התעברות ונוכל להגיע לתוצאות שכולם יוכלו לחיות עמם. אחרת ראו מה קורה פה – יועמ"שים זה משרת אמון, מכיוון שמבטלים את ביקורת הסבירות, מחר אפשר למנות חבר מרכז ליכוד, עורך דין שיועמ"ש משרד הביטחון ובית המשפט לא יכול להתערב ולהגיד שזה לוקה באי סבירות קיצונית למה? כי יש את ביטול עילת הסבירות. יועמ"שים במשרת אמון שופטים ימונו על ידי פוליטיקאים הממוים מטעמם ואין בקרה על עבודת הממשלה". 

באשר להכרעה בעניינו של השר דרעי אמר: "יש לי כלל נקוט, מאז שאני לא בתפקיד ועל המרפסת, אני לא עוסק בהערכות ואני גם לא נותן עצות. אני חושב שלא ראוי שהוא יכהן כשר, זו דעתי". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm