משפטן בכיר, המרצה במוסד אקדמאי מוביל, אומר ל"מעריב" כי הטענה שבית המשפט העליון ישנה את פניו בשל שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים אינה נכונה – לפחות במהלך הקדנציה הנוכחית של שלטון הימין.

מנדלבליט במתקפה חריפה: "אנו חווים מהלך של הפיכה משטרית"
אם טובת המדינה והעם חשובה לנתניהו באמת, הוא חייב לצאת לנבצרות | דעה

לדבריו, הוועדה לבחירת שופטים מורכבת מתשעה חברים, בהם שלושה שופטים, כאשר לצורך מינוי לבית המשפט העליון יש צורך בהסכמה של שבעה חברים – מה שמעניק לשופטים זכות ווטו מי ייכנס לבית המשפט העליון, דבר שלא קיים במדינות דמוקרטיות בעולם.

"לאחר קביעת הווטו, לא הצליחו למנות שופטים לבית המשפט העליון מכיוון שגם הפוליטיקאים וגם השופטים בלמו את המועמדים של הצד השני, אמר, "המשבר הזה נפתר באמצעות רעיון של יעקב נאמן, לפיו המינויים לבית המשפט העליון יהיו בזוגות – שופט לפוליטיקאים ושופט לשופטים. איילת שקד מתהדרת בכך שהיא שינתה את פניו של בית המשפט העליון, אבל מי שעשה את זה באמת הוא יעקב נאמן".

"בית המשפט העליון התחיל בהרכב מלא של ליברלים, וכעת מצטרפים אליו לאט לאט שמרנים", הוסיף, "עם זאת, כל עוד הווטו נשאר וממנים שופטים בזוגות, לשמרנים לא יהיה רוב בבית המשפט העליון גם אם הימין ינצח בבחירות עוד 500 פעמים. מה שעומד כרגע להכרעה זה האם יהיה רוב לפוליטיקאים, אבל גם האם יבוטל הווטו של השופטים. אם יהיה לפוליטיקאים רוב אבל הווטו של השופטים לא יבוטל, לרוב של הפוליטיקאים לא יהיה שום משמעות".

כמו כן, ציין המשפטן הבכיר כי "במהלך תקופת הכהונה של הכנסת הקרובה צפויים להתמנות ארבעה שופטי עליון. כל התוצאה של הרפורמה בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, היא שבמקום שני שופטים שמרנים יתמנו ארבעה שופטים שמרנים. יחד עם סולברג ומינץ, זה מעמיד את מספר השופטים השמרנים בבית המשפט העליון על שישה – זה אפילו לא רוב. לקואליציה הנוכחית אין יכולת להפוך את מספר השמרנים בבית המשפט העליון לרוב. רק אם הציבור יבחר בימין גם בבחירות הבאות, יתמנו שופטי עליון נוספים. ואז, הציבור בחר – למי באים בטענות?".

בנוסף אמר: "צריך לזכור שהוועדה לבחירת שופטים היא פיפס מתוך סמכויות הממשלה, ויש לממשלה סמכויות בלי כפיפות לבית המשפט או הכנסת. הממשלה יכולה להחליט לצאת למלחמה. מה יותר חמור, שליחת חיילים לקרב או מינוי שופטים? אם יש אמון בממשלה לצאת לקרב, איך אין בה אמון לצורך בחירת שופטים?".

לסיום, התייחס המשפטן להידברות: "חודש שלם מדברים כאילו הממשלה היא דיקטטורית לגבי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. משקרים לדעת הקהל כאילו דווקא לעניין הזה צריך את הסכם האופוזיציה, בעוד זה בכלל לא נכון. כל מעשי הממשלה אינם מותנים בהידברות עם האופוזיציה. לא חייבים לדבר איתם. הקואליציה צודקת שבאופוזיציה לא הפנימו את תוצאות הבחירות, אבל הם לא יכולים להתנגד להחלטות בנוגע לבתי חולים למשל, אז באופוזיציה שמים את הדגש על ההחלטה של הוועדה לבחירת שופטים, כי הרכב הוועדה יכול להשפיע על השופטים ואותם שופטים יכולים להשפיע על זכויות האדם".