בצל מירוץ החקיקה סביב "חוק הפרוטקשן": המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, הגישה היום (שני) לבית־המשפט המחוזי בבאר־שבע כתב אישום, נגד עדאל אלסאנע (37) מטראבין אלסנע וחברת "עין האופק" שבבעלותו, בגין סחיטה באיומים של קבלנים בדרום בגובה של כ־2.26 מיליון ש"ח, קבלת דבר במרמה בגובה של 2.09 מיליון ש"ח ועבירות כלכליות נוספות.

בזכות סמויים שחדרו לשורותיה: צפו במעצר הכנופייה שהטילה אימה בדרום
מפקד מחוז דרום לבעלי המפעלים: "הפסיקו לשלם פרוטקשן"
מפת הפשיעה בדרום: איזו עיר סובלת ממכת גניבות, והיכן זינק מספר תיקי החקירה?

על־פי כתב האישום, בין נובמבר 2018 ועד מרץ 2023, הפעיל אלסאנע חברת שמירה בשם "עין האופק", בלי רישיונות ומתאימים ממשרדי המשפטים והעבודה. באמצעות החברה, וחברה נוספת שבבעלותו, סחט הנאשם באיומים דמי שמירה מ־11 באזור אופקים, שדרות ובאר־שבע, לפיהם יגרם נזק לאתר הבניה, או לכלי העבודה של הקבלנים, אם לא ישלמו לו עבור "שירותי שמירה" (פרוטקשן).

איימתו של אלסנע התגברה על הקבלנים, באמצעות נזקים שאירעו באתרים בידי גורמים שזהותם אינם ידועה, כך לפי כתב האישום. במקרה אחד, נופצה שמשה טרקטור של קבלן שהודיע על הפסקת השמירה והנאשם איים על הקבלן שהאשים את השומר בפגיעה. במקרה נוסף, בו נמנע קבלן מלחתום מולו על חוזה "שמירה", אלמונים גנבו דלק מכלי העבודה במספר הזדמנויות.

תושבים מפגינים בדרום (צילום: פלאש 90)
תושבים מפגינים בדרום (צילום: פלאש 90)

אלסאנע נהג להדביק מדבקה המזוהה עם העיסוק שלו באתרי הבנייה על מנת לסמן לאחרים כי האתר הזה "חוסה" תחת הפרוטקשן שלו. במטרה להסוות את העובדה שהוא מבצע גביית דמי חסות ופרוטקשן, אלסאנע הקים חברה המעניקה כביכול שירותי שמירה, קנה כלי רכב והדביק עליהם מדבקות עם סמל ושם החברה, והעסיק שומרים, מבלי שקיבל רישיון כדין לתת שירותי שמירה.

לפי כתב האישום, סך ההתקשרויות שהשיג אלסאנע תוך סחיטה באיומים עמד על לפחות 2.26 מיליון ש"ח. בנוסף, אלסאנע השיג במרמה בנסיבות, בעזרת מצג שווא לפיו ההתקשרות עם עין האופק שבבעלותו "מסודרת" ונעשית כחוק, בעוד שאלסאנע, לחברה ולשומריה כלל לא היו רישיונות מתאימים, התקשרויות בשווי של לכל הפחות כ־2.1 מיליון ש"ח.

עם הגשת כתב האישום, הוגשה גם בקשה למעצר הנאשם, בה נכתב: "יש לתת את הדעת גם ל־"מכת המדינה" של סחיטת דמי החסות. לנוכח תופעה נרחבת זו והנזק האישי, והחברתי והכלכלי שהיא גורמת, כמו גם לנוכח מיעוט המתלוננים וחששם של המאוימים כי תלונה עלולה להוביל לפגיעה בהם ובעסקיהם, ישנה חשיבות מרובה בהרחקת המאיימים שנתפסים מפעילותם".