ברקע המחאה הצפויה: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, יו״ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ פרסמו היום (שישי) הודעה משותפת הקוראת לאזרחי ישראל לשמור על קדושת יום הזיכרון: ״השאירו את המחלוקות ביום הזיכרון הזה מחוץ לבתי העלמין הצבאיים", קראו לציבור. 

מאי גולן חושפת מדוע לא שירתה בצה"ל וטוענת: "לא אגיע לטקס יום הזיכרון מסיבות טכניות"
משפחות שכולות נגד בן גביר: "אם יבוא לטקס הזיכרון בבאר שבע - לא נגיע"

המסמך המשותף עליו חתמו נתניהו, לפיד, גנץ וגלנט (צילום: צילום מסך)
המסמך המשותף עליו חתמו נתניהו, לפיד, גנץ וגלנט (צילום: צילום מסך)

במכתב, שנולד בעקבות יוזמה של יו״ר יד לבנים אלי בן שם, מציינים החתומים כי ״מתוך חרדה לקדושת יום הזיכרון וזכר הנופלים, מבקשים מכם מעומק ליבנו - השאירו את המחלוקות ביום הזיכרון הזה מחוץ לבתי העלמין הצבאיים. אסור לנו להפר את קדושת היום הזה וחלילה לנו מלהוסיף על כאב האימהות, האבות, האחים, האלמנות, היתומים, הסבים והסבתות והחברים האחרים במשפחת השכול בימים הקשים האלה״.

יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר: ״ביום הזיכרון הזה אני מבקש להשאיר את המחלוקות הכבדות והמאבק הצודק על הדמוקרטיה שלנו מחוץ לגדרות בתי העלמין. לצד זאת, חובתנו המוסרית ואחריותנו הלאומית כמנהיגי ציבור להקפיד לנהוג בממלכתיות  בדברינו ובפעולותינו, לחבק כל משפחה, ולכבד כל החלטה של בני המשפחות השכולות ששילמו את המחיר הכבד מכל למען תקומתנו".

יותר מ-115 ראשי רשויות בהודעה משותפת: "קוראים לכלל הציבור לשמור על קדושת יום הזיכרון"
 

בתוך כך, יו״ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, ראש עיריית ירושלים משה ליאון, ראש עיריית תל אביב יפו רון חולדאי ומעל 115 ראשי רשויות מכל המגזרים הוציאו גם הם הודעה משותפת בקריאה לציבור לשמור על קדושת יום הזיכרון. "קוראים לכלל הציבור לנהוג ביראת כבוד, בערבות הדדית, בלכידות ובאחדות ביום הקדוש הזה ולעמוד לצד המשפחות השכולות ולמען זכר הנופלים", מסרו. 

חיים ביבס, יו״ר מרכז השלטון המקומי: "ביום הזיכרון, בבתי העלמין ובטקסים ברחבי הארץ, נקדש את הנופלים שבמותם ציוו לנו את החיים בארץ ישראל. נתלכד סביב משפחות השכול ונדאג להעניק להן את הכבוד הראוי".

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה הוא יום קדוש בו כולנו מאוחדים. יחד עם כל ראשי הרשויות במדינה וראשי הפורומים אני קורא לכל אזרחי ישראל לעצור ביום הזה. לעצור את השיח המפלג ולהתאחד כולנו מאחורי המשפחות השכולות שאיבדו את היקר להם מכל למען החיים של כולנו. כי במותם ציוו לנו את החיים".

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב יפו: ״יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה הוא יום קדוש. נעמוד כולנו מאוחדים ונחבק את משפחות השכול״.