לקראת אירועי יום הזיכרון לחללי צה"ל שיתקיימו בשבוע הבא, עלו לסדר היום קריאות רבות של משפחות שכולות, שביקשו שפוליטיקאים לא ייקחו השנה חלק באירועים. 

משפחות שכולות נגד בן גביר: "אם יבוא לטקס הזיכרון בבאר שבע - לא נגיע"
פורסמו שיבוצי השרים לטקסים ביום הזיכרון; נתניהו: "להשאיר את הוויכוח מחוץ לבתי העלמין"

על רקע המחלוקת, התארח הבוקר (שישי), האלוף במיל' עוזי דיין, לשעבר סגן הרמטכ"ל וראש המועצה לביטחון לאומי, בתוכנית של אריה אלדד ב103FM והתייחס לנושא.

דיין פתח ואמר: "השבוע הזה הוא שבוע גבורה, מיום הזיכרון לשואה ולגבורה ועד יום הזיכרון וחג העצמאות. אני אתחיל הכי אישי דווקא, אני בן יחיד למשפחה שכולה. בגלל זה הייתי צריך לרמות בקבלה ליחידה, כי דרשו ממני להחתים את אמא שלי על מסמך שאני לא הסכמתי שהיא תחתום עליו, לא גיליתי לה אפילו שיש את המסמך הזה. בדרך לבקו"ם חתמתי על זה בשמי".

"אני זוכר בתור ילד שמאוד הטריד אותי המשפט 'במותם ציוו לנו את החיים', פעם הוא היה מרוח על כל קיר בכל מקום. ככל שגדלתי הבנתי שהם לא ציוו אותנו שום דבר, הם ציוו לנו את החיים במובן שהם אפשרו לנו לחיות. אנחנו מצווים על ידנו להיות תלויים בזכרם", ציין.

"עצם זה שיש מהומה כזו גדולה זה סימן רע לחברה שלנו. במקרה שלנו, במקום שיש אנשים לא צריך כל כך הרבה הוראות ועניינים, בשל זה לא יעזור ובמילה יותר מדויקת לזמננו, מי שלא היה בצבא, אני במקומו לא הייתי הולך ביום הזיכרון לייצג את המדינה בבית הקברות", הסביר.

בהמשך, הסתייג מהבקשה שאף פוליטיקאי לא ישתתף בטקסים: "אני לא רוצה להיות כל כך פורמלי, אני אומר יותר מזה - אנחנו, משפחות שכולות, אתם באמת רוצים להדיר את המדינה? המתים שייכים למשפחות שלהם, לא למישהו אחר".

"כל דבר שאתה עושה אותו ממלכתי הרבה פעמים זה נהיה לא אנושי. במקומות כמו ביחידה, לא הולך לבית הקברות ביום השנה, ביום הזיכרון, ביום הנפילה, מישהו שלא הכיר את מי שנפל או את המשפחה. המשפחות צריכות להגיד 'כן אני רוצה שהמדינה תהיה נוכחת, כי זו המשמעות של במותם ציוו לנו חיים', ונציגי השלטון צריכים להיות יותר רגישים ומבינים במצב כזה", טען דיין.

בהמשך, התייחס דיין למתווה הגיוס שהוצג השבוע על ידי הממשלה: "צריך באמת להציע להם דברים ולא בכוח. אני חושב שהזמן והשכל הישר כן יעשו שינויים כי בסופו של דבר אחד המשפטים החשובים ביהדות זה 'בחרת בחיים'. אני לא הייתי עושה שום דבר בכוח, זה רק יוצר יותר בעיה. אבל כן הייתי דרך מפעלים מסיימים. צריך למצוא דרך, אולי אפילו המשמר הלאומי עכשיו, אם אתה מצליח ליצור מצב שאתה לא משנה את אורח החיים, לא מאיים בשינוי אורח החיים, אז בוא נקווה שיעשו את זה בצורה מספיק טובה". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm