כנס אנשי מחאת חיל האוויר שנערך ביום רביעי בערב היה יותר בבחינת שיח משותף ושמיעת דעות שונות, מאשר כנס אופרטיבי שנועד לקבל החלטות. לקחו בו חלק כ-250 אנשי צוות אוויר חלקם הגדול עדיין טסים או טסו לאחרונה באופן פעיל. במהלך הכנס שמעו הנוכחים הרצאות בסוגיית משפט משר המשפטים לשעבר דן מרידור, פרופסור אסא כשר שנתן רוח גבית להפסקת התנדבות בתנאים שנוצרו ותמי ארד שדיברה מתוך נקודת המבט שלה. 

ד״ר יואב הלר, יושב ראש הרבעון הרביעי, טען לעומת זאת אל מול הקהל כי אנשי המילואים לא היו צריכים להפסיק את התנדבות, זאת כדי לשמור על מצב הפיך לתיקון. על פי ההערכות השונות, מספר אנשי צוות האוויר שהודיעו באופן מפורש במכתב או בהודעה אישית עומד על עשרות רבות, כאשר במקביל יש אנשי צוות אוויר רבים שמתלבטים לגבי המשך צעדיהם. זאת, כאשר חלקם לא שיבצו את עצמם לטיסה בשבועות האחרונים אך גם לא הודיעו למפקדיהם על החלטה שקיבלו להפסיק לטוס. גם בצבא מתקשים לאמוד את הנתונים המדויקים, מתוך כך שצריך לזכור כי גם במערכים אחרים בצבא ממעטים בצה״ל לזמן את אנשי המילואים בתקופת החופש של חודשים יולי-אוגוסט ומספר האימונים במערך המילואים בתקופה זו נמוך.

בצה״ל סבורים כי נכון לשלב הזה גם בחיל האוויר לא נוצרה עדיין  בעיית כשירות מבצעית משמעותית לחירום. אך ככל שהזמן יעבור ואנשי צוות אוויר לא יחזרו לטוס, עלולה להיווצר גם בעיית כשירות משמעותית הרבה יותר. גם אם בצה״ל סבורים שנכון לעכשיו אין בעיית כשירות בצבא, אין זה אומר שלא מודים בכך שלמשבר העמוק בצבא כבר עכשיו יש השלכות והשפעות קשות, גם על נתונים והיבטים שקשה יותר למדוד או להעריך אותם באופן מדיד ומדויק.

מטוס F-16 של חיל האוויר (צילום: עופר צידון, פלאש 90)
מטוס F-16 של חיל האוויר (צילום: עופר צידון, פלאש 90)

בין מי שהודיע באופן עקרוני על כוונתו להפסיק לטוס בחתימה על מכתב הטייסים לפני כשבועיים, אל מול מי שכבר הודיע על כך בפועל למפקדיו יש אומנם פער, אך גם בנתונים הרשמיים הקיימים המספרים של אנשי צוות האוויר שהודיעו במופרש למפקדיהם כי הפסיקו לטוס בשל המחאה הנתונים גבוהים ומטרידים מספיק. באחד מהבסיסים בחיל האוויר בשלוש טייסות קרב בלבד הודיעו למעלה מ- 30 אנשי צוות אוויר במילואים למפקדיהם על הפסקת הטיסה בשל המחאה. נתון משמעותי ומטריד מאוד נוכח גם התפקיד המרכזי שיש להם בטייסות כבעלי ניסיון, מובילי משימות וחונכים לדור הצעיר של הטייסים בטייסת.

העיסוק המרכזי כאשר מדברים על בעיית כשירות שעלולה להתפתח בצבא עוסקת אומנם אומנם בטייסי מילואים פעילים, שככל שתקופת הפסקת הטיסה תתארך כך בעיות הכשירות תחמיר, אבל הבעיות עלולות להתפתח לא רק שם. כך למשל בהתייחס לאנשי מילואים ותיקים חלק בדרגות בכירות שמשרתים במילואים שנים רבות ונחשבים כמוקדי ידע משמעותיים מאוד במטה המבצעי של חיל אוויר, במפקדות היבשה או בצוותי לימוד ובקרה בצבא. בעלי חשיבות גדולה לשעת חירום ומבצעית אבל גם במקרה הזה מגמת המחאה בחיל האוויר עצימה יותר מאשר במקומות אחרים, אבל היא קיימת לאורך ורוחב כל הצבא.

פעילות צה''ל ביהודה ושומרון (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל ביהודה ושומרון (צילום: דובר צה''ל)

כאשר מדובר על אתגרים לצה״ל, כבר בחודש אוקטובר הקרוב אמור להיערך תרגיל מפקדות בחיל האוויר, תרגיל שגרתי שבו לאנשי המילואים הוותיקים שחלק גדול מהם עבר את גיל הפטור משירות או את גיל הפסקת הטיסה, חלק חשוב ומרכזי בניהול וקיום התרגיל. בצה״ל אנשי מילואים רבים שהנחשבים כמוקדי ידע או כראשי צוותי למידה ובקרה והיעדר של רבים מהם בבת אחת, עשוי לגרום נזק לאיכות התהליכים, הלמידה והבקרה, כבר בתקופה הקרובה בחיל האוויר אבל בהמשך אולי גם במערכים נוספי בצבא.  

במערך היבשה בקרב גדודי המילואים לא מזהים בשלב הזה בעיית התייצבות ושני אימונים של גדודי מילואים שנערכו לאחרונה נרשמה התייצבות גבוהה באופן יחסי לתקופה זו של השנה של חופשת הקיץ. אבל כאמור קשה לאמוד מגמה זו לאורך זמן נוכח ההיקף הנמוך של יחידות המילואים או משרתי מילואים שנקראים לשירות בחודשי חופשות הקיץ.

לעומת סוגיית הכשירות למלחמה שבה צה״ל טוען כי אין בשלב הזה פגיעה משמעותית בכל הקשור ללכידות בתוך הצבא. בכירים בצבא מציינים כי התחושה היא של פגיעה משמעותית כבר בשלב הזה בשיח המפצל שנוצר בתוך היחידות באופן מזיק ומקטב ביחידות מילואים וסדירות כאחד בעוצמות גבוהות שמאתגרות מאוד כבר עכשיו את דרג הפיקוד הזוטר גם ביחידות השדה.