בצל הביקורת החריפה מצד גורמים בממשלה על בכירים בצה"ל, גורמים בכירים במערכת הביטחון מסרו היום (שלישי) ל"מעריב" כי ההתנהלות של חברים בממשלה גורמת להפקרות ופגיעה בביטחון המדינה. בצה״ל לא מתייחסים באופן רשמי למתקפות האחרונות של שרים בממשלה על בכירי הצבא, אבל מאחורי הקלעים התחושות במטה הכללי קשות מאוד.

אמסלם תוקף: "בכל צבא רגיל מטפלים במורדים - כמו שצריך לטפל במורדים"
נתניהו וגלנט במסלול התנגשות: "אני מצפה משר הביטחון להגיד - אני מתפטר"

גורמים במערכת הביטחון מסרו כי "אין כל בעיה בכך שדרג מדיני יביע גם באופן פומבי ביקורת נוקבת כלפי הצבא, אבל מה שמתרחש בתקופה האחרונה הוא תהליך מסוכן שבינו לבין ביקורת עניינית אין דבר אחד משותף". במערכת הביטחון רואים באמירות של השר אמסלם המשך ישיר להדלפת תוכן השיחות האחרונות של ראש הממשלה מול הצבא והנזיפות שהיו בהן. לאחר שהדברים הללו התפרסמו, היה ברור שבשיטת הפעולה ייגעו אמירות חריגות יותר שיטיחו האשמות קשות יותר כלפי שר הביטחון, הרמטכ״ל ואלופי צה״ל. 

גורם בטחוני בכיר מסר ל"מעריב" כי "בין אם מדובר בניסיון להסיר כל אחריות מראש הממשלה ולסמן את בכירי הצבא כאשמים במצב, ובין ניסיון לגרום לכך שהצבא לא ישקף באופן מלא את משמעויות המשבר האחרון, המהלך הזה לא יצליח. בצבא אומרים כי במערכת הביטחון ישקפו את העמדות באופן גורף, מקצועי וענייני, ללא כניסה לאזור הפוליטי, גם כאשר שרים וחברי כנסת מנצלים את מעמדם ותוקפים את הבכירים ששומרים על שתיקה. במערכת הביטחון אומרים כי "שום דבר במהלכים הללו אינם מקריים, אבל זה לא ישפיע על עמוד השדרה של צה״ל".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

בנימין נתניהו, יואב גלנט (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
בנימין נתניהו, יואב גלנט (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

כפי שפרסמנו לראשונה ב"מעריב", בתקופה האחרונה הולך ומעמיק משבר היחסים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, זאת כאשר שר הביטחון מספק גיבוי לצבא להמשיך ולשקף את תמונת המצב של הכשירות בצה״ל. גורמים שבקיאים בפרטים, מספרים כי בדיון האחרון של ראש הממשלה עם בכירי הצבא וראשי מערכת הביטחון, אפשר היה לזהות באופן מובהק את הפערים בעמדות בין ראש הממשלה וראש המל״ל הנגבי אל מול שר הביטחון, הרמטכ״ל ואלופי המטה הכללי. במערכת הביטחון גם רואים בניסיון לזרוק אחריות על הדרג הצבאי כאשם במצב, כמהלך חסרת אחריות פתטי ומגוחך.

בעיצומו של המשבר הקודם, לאחר פיטוריו של שר הביטחון עלתה הטענה בדיעבד כי הפיטורים נובעים בין השאר מכך שהשר לא נלחם לכאורה בתופעת הסרבנות בצבא, זאת למרות שראש הממשלה היה שותף ואישר באופן מלא את דרך ההתמודדות של הצבא מול הטייסים. גם עכשיו התחושה במערכת הביטחון כי המהלכים האחרונים תפקידם בעיקר לגלגל את האחריות בצבא לשר הביטחון ובכירי המערכת.

שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: תקשורת שר הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: תקשורת שר הביטחון)

במערכת הביטחון מאוד לא אופטימיים ונערכים להסלמה נוספת במצב הפנימי, ביחסים שבין הצבא לדרג המדיני וכן במשבר שבתוך הצבא שצפוי להעמיק. החודש הבא מסתמן כחודש משמעותי מאוד בכל הקשור להשלכות המשבר על הצבא, הזמן שעובר ופערי הכשירות שהולכים ומצטברים, חוק הגיוס הטעון שצפוי לעלות, בג״צים בסוגיית חוק עילת הסבירות, וכן שאלות סביב הכוונה של הממשלה לחוקק חוקים נוספים.

כל הדברים הללו יחד צפויים להעלות את מפלס המתיחות בחברה הישראלית ומכאן גם ההקרנה באופן ישיר על הצבא. שאלת משמעותית שעולה היא כיצד יפעל שר הביטחון גלנט כאשר אנשים ששמעו אותו בתקופה האחרונה מעידים על כך שהוא חוזר ואומר כי השיקול היחידי שינחה אותו האו שיקול ביטחון המדינה, לפני שיקולים אישיים ופוליטיים. אין הדבר אומר כי הוא מתכוון לנקוט בצעד של התפטרות אך כפי שפורסם בשבוע שעבר, מסלול ההתנגשות בין שר הביטחון וראש הממשלה מורגש ומשפיע על השטח כבר עכשיו, ומתקרב לפיצוץ פומבי נוסף.