230 בני נוער העומדים לפני גיוס, חתמו על מכתב שישלח לממשלה ולצבא בו הודיעו על סירובם להתגייס לצה״ל. ״אומרים לא לדיקטטורה - גם בישראל וגם בשטחים הפלסטינים הכבושים, ומודיעים כי לא נתגייס עד שלא תובטח דמוקרטיה לכולם… צבא שכובש עם אחר הוא צבא שלא נהיה מוכנים להילחם בשורותיו״, כך כתבו. 

בעקבות הוראת בן גביר: האסירים הביטחוניים הכריזו על שביתת רעב המונית
המלחמה הרב זירתית קרובה מתמיד? "כל גפרור יכול להצית את הדבר הזה"
 
הצעירים מחו עוד במכתבם: ״הדיקטטורה שקיימת כבר עשורים בשטחים זולגת עכשיו לתוך ישראל ומופנית כלפינו. המתנחלים האלימים עכשיו שולטים במדינה כולה. המגמה הזו לא התחילה עכשיו - היא מהותית למשטר הכיבוש והעליונות היהודית. עכשיו פשוט ירדו המסכות. מול המציאות הזו - אנחנו אומרות לא!״. הנערים קראו לצעירים נוספים לשקול פעם נוספת את גיוסם לצה"ל, והודיעו כי בכוונתם לנסות להחתים בני נוער נוספים על היוזמה.

סופיה אור בת ה-18, תושבת פרדס-חנה ואחת הנערות שמובילות את היוזמה, סיפרה מה הוביל אותה לקחת את ההחלטה השנויה במחלוקת לסרב לשירות: ״אני מתכננת לסרב עוד מגיל 14. יש הרבה שלא תכננו לסרב לשרת, ורק לאחר הרפורמה, פקחו את העיניים לשיח פוליטי על הכיבוש״.

ביוזמה שותפים בני נוער מכל הארץ - תל אביב, רחובות, פרדס חנה וירושלים. ההתאגדות החלה בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית בקפלן: ״הכרנו בהפגנות בקפלן ב׳גוש נגד הכיבוש׳. הבנו שאנחנו לא יכולים לשתוק ולא לעשות כלום מהצד. מתוך הסרבנות של המילואימניקים, הבנו שגם המלש״בים צריכים לסרב״. 

מחאת בני הנוער נגד הגיוס לצה''ל (צילום: נוער נגד דיקטטורה)
מחאת בני הנוער נגד הגיוס לצה''ל (צילום: נוער נגד דיקטטורה)

מחאת בני הנוער נגד הגיוס לצה''ל (צילום: נוער נגד דיקטטורה)
מחאת בני הנוער נגד הגיוס לצה''ל (צילום: נוער נגד דיקטטורה)

״אנחנו עומדים מאחורי האמירה שהדמוקרטיה שייכת לכולם בשטחי ישראל - וגם בפלסטין״, היא קובעת. ״אנחנו לא רואים איך אפשר לעשות הפרדה בין הרפורמה לכיבוש. אחת המטרות של הרפורמה היא להעמיק את הכיבוש ולפגוע באוכלוסייה הפלסטינית. מעבר לכך, אני לא רואה גאווה בלשרת בצבא כובש אלא להפך - רואה כבוד בכך שאני נלחמת על העקרונות שלי. המעשה הזה נובע מתוך אכפתיות, אופטימיות ורצון לשלום שיש לי״.

על השאלה האם קיים קונפליקט כשהיא רואה את בני גילה מתגייסים ומקריבים המון כדי לשמור על ביטחון המדינה, טענה כי זה עניין עמוק יותר שקשור במדיניות: ״כשחייל עומד במחסומים ובשטחים - זהו עניין של מדיניות הצבא והממשלה שמובילה למעגל דמים שבו כולם מתים. כשאני מסרבת במכתב יחד עם חבריי, אני נלחמת למען ביטחון ישראל והפלסטינים ומבקשת ומקדמת שינוי מדיניות שבה חייל מלכתחילה לא יצטרך לעמוד בסיטואציה כזו״.

״ישראלים ופלסטינים נפגעים כל הזמן. אם המדיניות כאן לא הייתה אלימה ולא היו פורצים לבתי פלסטינים באמצע הלילה או מכניסים אותם למעצרים, מתייחסים אליהם כאל בני אדם שווים ומפסיקים מדיניות של כיבוש ודיקטטורה - היינו צעד אחד קדימה. אני עומדת מאחורי המכתב, ואשא בכל ההשלכות. אם ימנעו ממני דברים בעקבות כך - אני שלמה עם זה לחלוטיןֿ״, שיתפה. 

תאריך הגיוס של סופיה הוא בנובמבר הקרוב. יחד עם חבריה, היא מתכוונת לסרב: ״אתייצב בבקו״ם ואודיע על סירוב. אם צריך - כמובן שגם אכנס לכלא. זו ההחלטה שלי - ועבורי אין אפשרות בחירה אחרת. זו הדרך המוסרית כדי להילחם על הדמוקרטיה במדינה הזו, ולהתנגד לרפורמה ולכיבוש״, סיכמה.