על רקע ההסלמה ובלוני התבערה שהופרחו בגבול עזה, שוחח היום (שלישי) האלוף (מיל') עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן עם אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103fm והתייחס לנעשה ברצועה ולתגובת ישראל.

מתקרבים לפיצוץ? צה"ל תקף עמדת חמאס; הפלגים הפלסטינים באיום על ישראל
בשל הפרות הסדר: צה"ל תקף עמדות של חמאס בעזה
 
"קודם כל החמאס אפילו בשמו בערבית חורט על דגלו את השמדת ישראל", אמר. "זה החזון, אין פשרות מבחינתם וזה צו דתי. השיטה איך לעשות את זה משתנה לפי הנסיבות. היום למעשה חמאס יותר ויותר מצטרף לציר האיראני ואני חושד בהם שהם אורבים לנו לקראת חג סוכות כדי שאם תעלה אש בירושלים או בכל מקום אחר הם יוכלו להתסיס. המטרה שלהם להשתלט על יו"ש ולסלק את הרשות הפלסטינית. כמובן שיש לזה גם שיקולים כלכליים, סחיטת כסף מהקטארים, זה חלק מאסטרטגיה כוללת שלפעמים חלק מאיתנו לא מבינים אותה".



"הם כמו האיראנים, כמו חיזבאללה", הוסיף. "מצד אחד הדימוי ההרתעתי שלנו נשמר ולכן אני לא חושב שהם הולכים להתגרות בנו מגבול לבנון כי תגובת צה"ל תהיה עוצמתית, ומצד שני הם מזהים חולשה והם מנסים לחדור למערכת הפלסטינית כדי לערער את כל תשתית הביטחון שקיימת בעיקר ביו"ש. זה בא לידי ביטוי מצד אחד בהחדרת מטענים רבי עוצמה שיכולים להרוג בבת אחת עשרות ישראלים, כולל להתחבר לארגוני פשע, ובעזה הם מכינים תשתית והיה ותהיה להם הזדמנות בסוכות שהם יוכלו להשתלב בזה. הם מזהים שאנחנו בתהליך חולשה פנימי הולך ומתגבר, והדימוי ההרתעתי שלנו נסדק אלא אם התהליך הזה ייעצר ואני מקווה שהוא ייעצר".  

על השאלה עד כמה ישראל נערכת ליום שאחרי אבו מאזן השיב: "אני לא חושב שנערכים. צה"ל, השב"כ, משטרה, עושים עבודה מדהימה, כל מה שקוראים גל פיגועים כשאני משווה אותו לפני 20 שנה, הדבר הזה היום האסטרטגיה של צה"ל היא מאוד מצליחה. גם המטענים שהמערכת מצליחה לסכל, זה מאוד מחוכם מצד האיראנים וזו כנראה הדרך שהם מצאו כדי לפגוע בנו דרך המערכת הפלסטינית".

"האסטרטגיה המדינית היחידה שאני מזהה ביו"ש זה של השר סמוטריץ'", הבהיר. "הוא השתלט על חלקים במנהל האזרחי שקשורים ליהודים, יחסית בפרופיל נמוך, בניגוד לבן גביר הוא אדם נחוש שמכיר את הפרטים ועובד בהתאם - הוא רוצה ליצור שם מצב בלתי הפיך. אני חושב שאין היערכות אלא למעט אמירות של חיזוק הפלסטינים. אין אסטרטגיה. למעשה אנחנו צועדים לסיפוח מלא". 

עוד התייחס גלעד להסכם עם סעודיה: "הסכם הגרעין, העשרת אורניום ויצירת מעגל דלק מלא היא אך ורק קשורה לתשתית. לכן כל הכורים שאתה מסתכל עליהם במזרח התיכון, יש כור באבו דאבי של הדרום קוריאניים, יש כור רוסי, וכור רוסי בטורקיה, ובכל הכורים האלה אין בהם תהליך העשרה. אם סעודיה מתעקשת על תהליך העשרה זה מתקשר בדיוק לאיראן שהיא מדינת סף היום".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm