"האוייב המצרי והסורי ריכז כוחות רבים לאורך גבולנו ברמת הגולן ובתעלת סואץ הניע את זרועו התוקפנית על מדינתנו בעיצומה של תפילת יום הכיפורים", התריע מפקד חיל האוויר בתקופה המלחמה, אלוף בדימוס בני פלד ז"ל, במברק למפקדים בחיל עם פתיחת המתקפה על ישראל והודיע: "חיל האוויר ממריא לקרב, נכה באויב עד חורמה, נמגר מטוסיו באוויר ועל הקרקע. מדינת ישראל בוטחת בכולנו, כי נהיה ראויים לשאת בגאון את השליחות העליונה המוטלת עלינו".

מזכרת אחרונה: המכתבים ששלחו מהחזית חללי מלחמת יום הכיפורים
פסקול 1973: הסיפורים מאחורי השירים של מלחמת יום הכיפורים

לרגל 50 שנים לפרוץ מלחמת יום כיפור, ב-6 באוקטובר 1973, במהלכה ספגה ישראל אבידות כבדות בגוף ובנפש – 2,689 נופלים, אלפי פצועים ומאות שבויים – מפרסם צה"ל מסמכים והקלטות שטרם נחשפו.

החומרים נשמרו במחלקות ההיסטוריה השונות של זרועות האוויר והים, תוך שיתוף פעולה עם ארכיון צה"ל במשרד הביטחון. "השנה מצייניים 50 שנה למלחמה בסימן 'ניצחון הרוח', המבטא את העוז והגבורה שגילו לוחמי צה"ל במלחמה, שהתחילה בהפתעה גדולה ובה ספג צה"ל והמדינה כולה אבידות רבות", ציינו בצה"ל.

חייל מניח תפילין במהלך המלחמה (צילום: דובר צה''ל)
חייל מניח תפילין במהלך המלחמה (צילום: דובר צה''ל)

מפקד חיל הים בתקופת המלחמה, אלוף בדימוס בנימין תלם ז"ל, כתב במברק שהופץ לכלל מפקדי החיל: "יצאנו לקרב כדי להגן על שלום ישראל, זכויותיה וחירותה. חילות מצרים וסוריה פתחו במלחמה תוקפנית וחסרת שחר באוויר, בים וביבשה ופשטו על מעוזי צה"ל ועל בסיסיו לאורך הגבול הסורי והמצרי. חיל הים, אשר עבר בשנים האחרונות תמורה מוחלטת בחימושו ובציודו, התארגן בזריזות וביעילות לכל משימה המוטלת עליו בזירה הימית".

המסמך שהפיץ מפקד חיל הים עם תחילת המלחמה (צילום: דובר צה''ל)
המסמך שהפיץ מפקד חיל הים עם תחילת המלחמה (צילום: דובר צה''ל)

בהמשך המברק, הודיע: "יחידת סטי"לים נכנסה לקרב עם כוחו צי סוריים, ובמבצע מזהיר הצליחה להשמיד בטילי 'גבריאל' שלוש ספינות טילים, מבקשת וסט"ר של הצי הסורי וזאת, ללא אבידות או נזקים לכוחותינו. גם באזור צפון סיני הצליחה יחידת סטי"לים אחרת של חיל הים להניס כוחו של הצי המצרי, תוך כדי כך נפגעה ספינה מצרית על ידי חיל האוויר".

הוא סיפר על קרבות נוספים שהתקיימו גם באזור ים סוף, שם השמידו שני ספינות דבור של החיל שתי סירות גומי עם אנשי קומנדו: "ימאים ולוחמים – תודות לרמתנו האישית והמקצועית הגבוהה, יש בכוחנו לבלום את התוקפנות ולהכריע את צבאות האוייב עד לנצחוננו, כפי שאכן הוכח בקרבות האחרונים", הוא סיכם את המברק – "בכוחנו לבלום את התוקפנות ולהכריע את צבאות האוייב".

צה"ל חשף לראשונה הקלטה משיחה בין הרמטכ"ל בעת המלחמה רא"ל בדימוס דוד אלעזר ז"ל עם מפקד חיל הים, במהלך קרב לטקיה בסוריה. הקרב שהתקיים בליל ה-6 באוקטובר 1973, הראשון בהיסטוריה בין ספינות באמצעות טילים. בהקלטה נשמע מפקד חיל הים מדווח לרמטכ"ל על פגיעה בשתי ספינות טילים. הרמטכ"ל השיב: כל הכבוד! זו תרומה חשובה, תגמור את זה גם עם פגיעה במיכלים בספינות".

חילוץ פצועים במהלך מלחמת יום כיפור (צילום: דובר צה''ל)
חילוץ פצועים במהלך מלחמת יום כיפור (צילום: דובר צה''ל)

בסיכום של חיל הים על הקרב בלטקיה, נכתב: "בקרב בין סטי"לים של חיל הים לכלי שייט סוריים, שנערך בנמל לטקיה, הושמדו שלושה סטי"לים סוריים והושמדו שני כלי שייט נוספים. הסטי"לים הוריים ירדו לעבר הסטי"לים של חיל הים כשמונה טילים, אך כולם החטיאו את כוחותינו".

בחיל הים ציינו עוד, כי במארב טילים של החיל לכוחות מצריים ליד ימת הברדוויל, התפתח קרב בין סטי"לים לכלי שייט מצריים. הקרב התפתח כ-30 מייל צפונית-מזרחית לפורט סעיד, אבל הכוח של חיל הים נאלץ לירות טילים במצב של רדיפה ולכן, לא הגיעו לפגיעה באויב, למרות ששוגרו 11 טילים. 

"בגיחה ובצליפה של מטוסי חיל האוויר נפגע סטי"ל מצרי מתוך הכוח וייתכן שנפגע סטי"ל נוסף על ידי טיל 'גבריאל', אך אין אישור להשערה זו. לא היו נפגעים או נזקים לכוחותינו".

צנחנים במטוס קרנף (צילום: דובר צה''ל)
צנחנים במטוס קרנף (צילום: דובר צה''ל)

במסמך של חיל האוויר לסיכום מלחמת יום כיפור, נכתב, בין היתר, כחלק מהפקת הלקחים: "יש צורך בשינוי המבנה הארגוני של חיל האוויר, בהקמת משל"ט קרבי חדש, בארגון יחידת יועץ אוויר, ארגון יחידת חיפוש ואיתור נעדרים, ארגון מרכז לוגיסטי משותף עם אג"א, לטיפול באספקה אווירית וארגון המטוסים האזרחיים במסגרות מילואים וריתוק משקי".

עוד מומלץ בעקבות המלחמה הקשה: "הקמת מערך גילוי ואיתור צפוף יותר, תוספת מסלולי חירום, הקמת בסיס נוסף לחיל האוויר והוספת טייסות מסוקים והובלה". עוד נכתב במסמך הסיכום: "יש צורך בתוספת מסוקים, תוספת מטוסי תובלה, תוספת מטוסי צילום ומסוקים בעל כושר ללוחמת לילה".

 תחקיר לחימה של חיל האוויר שנכתב במהלך מבצע ''שלום הגליל (צילום: דובר צה''ל)
תחקיר לחימה של חיל האוויר שנכתב במהלך מבצע ''שלום הגליל (צילום: דובר צה''ל)

בנוסף, מומלץ להצטייד בנשק בנשק בעל כושר איתור מהיר ומדויק של מקום סוללות טילי קרקע אוויר, באמצעים עם כושר צילום מגובה רבה שיאפשרו מתן מענה מיידי ובנשק אווירי נגד חי"ר. עוד מומלץ לתגבר את מערך טילי הקרקע אוויר של חיל האוויר ובצורך ליצירת מיגון למרכזי שליטה ופיקוד וחדרי מנוחה ללוחמים.

בהמשך מומלץ לארגן מחדש את מערך הסיוע ההתקפי של חיל האוויר וביצירת מערך קשר קרקעי, זמין ואמין ליחידות בשטח. במסמך הפקת הלחים, צויין עוד, כי במהלך המלחמה היה שיתוף מזרעי של המסוקים במבצעי לחימה יבשתיים ומומלץ להקים יחידות מסוקים בפריסות בשטח.

עוד עולה מלקחי המלחמה של חיל האוויר, כי היה חוסר סדר בנושאי הטסות נוסעים ומטען וגם היה מחסור בנשק אישי מתאים לחיילי גדודי האבטחה ואף היה מחסור בציוד מתאים לחורף.