מלחמת חרבות ברזל: ב-2018 הציג שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן את תוכנית "מגן הצפון" - מתווה שמשרד הביטחון גיבש הכולל שיפור רכיבי מיגון ביישובים שצמודים לקו הגבול הצפוני. התוכנית המלאה כוללת שדרוג של המקלטים הציבוריים, מיגון מוסדות חינוך ורווחה, חיזוק ומיגון מוסדות הבריאות ומיגון הבתים הפרטיים, עבור 21 היישובים סמוכי הגדר ללבנון.

גירוי תגובה: כך צה"ל הצליח לערער את ביטחונו של חמאס בלילה האחרון | טל לב רם
דיווח: נתניהו מנע את סגירת אל ג'זירה בישראל; ליברמן לא נשאר חייב

על פי משרד הביטחון, התקציב שהוגדר לתוכנית למיגון הצפון הוא כ-500 מיליון ש״ח בכל שנה במשך עשור. לטענת משה דוידוביץ׳, ראש פורום קו העימות וראש מועצת מטה אשר, הדבר כלל לא מיושם בפועל: ״לפני כ-5 שנים הכריזו על התוכנית בקול תרועה, והבטיחו שישקיעו כספים כדי להגן על הביטחון של תושבי הצפון. בפועל, במקום 500 מיליון ש״ח בשנה - מועברים אלינו פחות מ-100 מיליון ש״ח בשנה. 450 מיליון ש״ח בלבד הועברו במשך כ-5 שנים במקום 2.5 מיליארד ש״ח שהיו אמורים להעביר.

"זה אומר שלא הגיעו אלינו אף חמישית מהתקציבים שהיו אמורים להגיע אלינו, וזה הבדל משמעותי - הם לא מבצעים את מה שהבטיחו. מעבר לכך, אני חושב שקצב העבודה של בניית המיגון היה איטי מדי ולא אינטנסיבי כלל. המצב הנפיץ והרגיש אצלנו בקו לבנון, הצריך עבודה מרוכזת עם תקציבים גדולים הרבה יותר. ראינו איך הממדים הצילו חיים בעוטף עזה, איך אנשים שהסתגרו בהם. כשתהיה חדירת מחבלים של חיזבאללה או ירי מאסיבי של טילים - לא רוצה לחשוב כמה נפגעים יהיו. הדם שיישפך יהיה על הידיים של הממשלה״, אומר בהתייחסות למתקפת הטרור בעוטף עזה.

בראיון שקיים עם ״מעריב״ עוד לפני כחודשיים בנושא דוידוביץ׳ התריע: ״בתים של רבים מתושבי קו העימות כמו מהיישוב שלומי, והקיבוצים ראש הנקרה וחניתה הם צמודי גדר ללבנון - אך עדיין לא ממוגנים. מבחינתי כראש רשות - המצב הזה לא נורמלי, עצוב ומסוכן״, אמר, ״אם מלחמה תיפתח - תהיה ועדת חקירה שתוצאותיה ידועות מראש, ומישהו יצטרך לתת את הדין. זו הזנחה של ציבור שלם מופקר שנמצא פה על קו הגבול, ומגן כשכפ"ץ על מדינת ישראל".

"אני פונה לרה״מ במכתבים, בכל אמצעי תקשורת, ובכל דרך אחרת כדי שיתעוררו שם בממשלה. לצערי הם לא מתייחסים וטוענים שהתקציב מספיק - אך בפועל יש לנו כאן קשיים עמוקים להגן כראוי על התושבים. התחושה היא שמקפחים את הצפון״, טען אז דוידוביץ׳ שכבר 3 שנים נלחם ומתריע שחייב להוציא לפועל את תוכנית המיגון - אך ללא הואיל או התייחסות מהגורמים הביטחוניים או הממשלתיים. 

חיילי צה''ל בגבול לבנון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
חיילי צה''ל בגבול לבנון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )

כיום, מחדל ואי יישום תוכנית ׳׳מגן הצפון׳׳ כנדרש - אלא רק באופן חלקי ומצומצם, משפיע על תחושות הביטחון של תושבי גבול הצפון כנגד האיום של חיזבאללה  - שממשי יותר מאי פעם: ״כולנו יודעים שבאותה מידה מתקפת הטרור הייתה יכולה להתחיל בפעולה של חדירת מחבלים לצפון ולא לדרום, ואנחנו לא היינו מדברים כאן עכשיו. תוצאות הטבח בדרום מזעזעות - ולתושבים שם עוד היו לפחות ממ״דים בבתים. התוצאה בצפון הייתה יכולה להיות הרסנית הרבה יותר, אנחנו גרים ביישוב שנמצא מאות מטרים בלבד מהגבול, ואין לנו אפילו ממ״דים בבתים״, משתף בחששותיו אסף אבנעים, תושב קיבוץ יראון הצמוד לגבול הצפון בגליל העליון. 

גם ראש מועצת שלומי, גבי נעמן חוזר ומזכיר שפנה לממשלה מספר פעמים, כדי שיטפלו בבעיית המיגון - אך גם הוא כמו דוידוביץ׳, נותר ללא מענה:״ ב-2018, החלטת הממשלה הייתה לתקצב 500 מיליון שקלים בשנה למשרד הביטחון וצה״ל כדי שידאגו למיגון תושבי הצפון במסגרת תוכנית ״מגן הצפון״. במצב הנוכחי, בעיצומה של מלחמה, ביישוב שלומי ישנן כ-1000 משפחות ללא ממ״דים".

"מאז 2018, דאגו לבנות כ-40 ממ״דים בלבד מתוך ה-1000 שהיו אמורים במסגרת התוכנית במועצה. בבתיהם של 4000 תושבים אין הגנה כרגע מהאיום הגדול של חיזבאללה. הבעתי את זעקתי לממשלה בנושא, כי הם לא עמדו במשימה או בהבטחה. רוב התושבים בשלומי כבר התפנו, גם בשל הסיבה שרבים מהם ללא מיגון ראוי בבתים - והיו עלולים להיפגע מאות תושבים אם לא היה מתבצע הפינוי. מה יהיה כאשר הם יחזרו לבתים בשלב מסוים?״, ציין.

תגובת משרד הביטחון: מנהלת "מגן הצפון" במשרד הביטחון פועלת באופן רציף ב-21 יישובים במרחק של 0-1 ק"מ מגבול לבנון, על פי קריטריונים שנקבעו בוועדת היגוי למדרגת התקצוב הנוכחית -  מבנים שאין להם מיגון כלל. למעלה מ-200 ממ"דים כבר נמסרו לתושבים, מאות ממ"דים נמצאים בתהליכי בנייה שונים וכ-1800 ממ"דים נמצאים בתהליכי תכנון. המשך קידום התוכנית מתוקצב במסגרת תקציב התכנית הרב-שנתית של מערכת הביטחון.