ימי מבחן: עם היישום הצפוי של שחרור החטופים הערב ומחר, ישראל וחמאס צפויים להיכנס לדילמה כיצד להמשיך – האם להסכם שיאריך את ההפוגה או להתחדשות של האש, ייתכן שכבר במוצ"ש או בתחילת השבוע.

התיעוד שחמאס לא רוצה שתראו: רצעות עזה יוצאת משליטה | צפו בקטטה

אחרי הפעימה היום, ברצועה צפויים להישאר כ-17 חטופים נוספים מתוך הקבוצה המקורית שהוגדרה בישראל כ"מקרים הומינטריים": ילדים, נשים, קשישים ועוד. ההערכה היא שחמאס מסוגל להשלים לפחות עוד פעימה אחת נוספת בתנאים של המתווה המקורי.

לאחר השלמת הפעימה הבאה מחר, הצדדים יעמדו בפני בעיה כיצד להמשיך, שכן נראה שהמתווה הנוכחי עומד בפני מיצוי. האפשרות של הרחבת הקריטריונים לשחרור – לדוגמא, לאוכלוסייה של גברים מבוגרים נמצאת כעת על השולחן. על פי החלטת הממשלה שאישרה את הסכם ההפוגה, כל החלטה של הרחבת ההסכם מעבר לעשרה ימים תחייב החלטת ממשלה חדשה. עד למיצוי עשרת הימים, בישראל לא פוסלים את האפשרות שחמאס יציג אפשרות לשחרור שחורג מקווי המתאר שהוגדרו בתחילה.

מעבר לכך, במערכת המדינית והביטחונית מסתכלים על היום שאחרי: היום צה"ל חוזר ללחימה, או שיימצא הסדר חדש שייאפשר להביא לשחרור של חטופים נוספים. נראה שהעמדה המובילה כרגע היא כל הסכם חדש חייב להתבסס על כללי יסוד דומים: התחייבות של חמאס על שחרור של כמות חטופים מינימלית על כל יום הפוגה נוסף. בהקשר זה נשמעים במערכת גם קולות שלחץ צבאי נוסף עשוי דווקא לשפר את עמדת ישראל לקראת מו"מ להסכם נוסף.

כאשר תחודש הלחימה, לצה"ל יש יעדים נוספים להשיג גם בצפון הרצועה, ובמערכת הביטחון מאותתים שהכוחות ערוכים לכך. את ההפוגה מנצל צה"ל לרענון הכוחות, לעדכון תוכניות הקרב ולהשלים מלאים. לטענת מפקדים בשטח, ההפוגה לא מייצרת בעיית מוטיבציה. עם זאת, העמדה שמציג הצבא למקבלי ההחלטות היא חד משמעית: שבתום תקופת העסקה חשוב לחזור ללחימה, גם בצפון הרצועה וגם באזורים נוספים. 

בצה"ל נערכים לחודשים ארוכים של לחימה. עוצמת הלחימה הזו תשתנה עם הזמן, אבל בצבא מעריכים שיהיה לפחות עוד "פרק עצים אחד" של לחימה עם חמאס ברצועה. בצבא סבורים שהמשך הלחימה קריטי גם לצורך המשך הפעלת הלחץ על חמאס להביא לשחרור חטופים, וכן כדי לקדם את השגת מטרת המלחמה שהיא פירוק חמאס מיכולתיו. 

ברגע שתצא פעולה בדרום הרצועה, היא צפויה להיראות שונה מבצפון הרצועה. העובדה שלמעלה ממיליון מתושבי צפון הרצועה פונו לדרום השאירה מרחבים שלמים שבהם צה"ל פעל ללא אוכלוסייה אזרחית. הלחימה במרכז ובדרום הרצועה צפוי להיות מורכב יותר, שכן במרחב הזה מצטופפים כעת המוני אזרחים פלשתינים ואין כוונה לבצע העברה של אוכלוסייה אזרחית לצפון הרצועה. 

בדרום מתכוונת ישראל לבצע הנעת אוכלוסייה מקומית בהתאם למהלכים ספציפיים. חרף האילוץ, בצה"ל מתכוונים להפעיל בעוצמה את חיל האוויר גם בדרום הרצועה, שם מחכים לא מעט מוקדים בעייתיים לכוחות: חאן יונס, רפיח, מחנות דיר אל בלח, מחנות הפליטים במרכז הרצועה ועוד. ההערכה היא שבכל אחד מהמקומות האלה הכוחות יתמודדו גם עם גדודי חמאס הייעודיים לגזרה וגם עם מחבלים נוספים שברחו מאתרים אחרים ברצועה שכבר נמאים בשליטת צה"ל. בנוסף, צפויה להמשיך לחימה גם באזורים שצה"ל כבר שולט בהם. מלקחי ימי ההפוגה ניתן ללמוד שלפחות בדרום הרצועה, השליטה של חמאס בשטח היא עדיין משמעותית.