מפקד חיל הים לשעבר, אלוף במיל' אליעזר (צ'ייני) מרום, שוחח עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM על הזירות הרבות מולן ישראל מתמודדת ובפרט על הזירה החדשה מול הח'ותים בתימן: "הם לא צצו פתאום, זה פשוט 'רחוק מהעין רחוק מהלב'". בנוגע ליהודה ושומרון אמר: "תחזיות של רואי השחורות ביהודה ושומרון לא יתממשו".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"אנחנו מכירים אותם ומתעסקים איתם כבר שנים, אבל עם ישראל לא היה חשוף לזה", סיפר צ'ייני על יחסי ישראל-חות'ים. "היו כמה ורסיות שבהן טיפלנו בהם. כבר לפני 15 שנה בים האדום טיפלנו בהברחות נשק גדולות שבוצעו דרך הח'ותים אל סודן ומשם דרך המדבר הערבי, מנהרות פילדלפי, ונכנסו לרצועה. גדענו את קו המבריחים הזה".

החות'ים בתימן מודים במתקפה על מכלית נורבגית (צילום :רויטרס)

בהתייחסות לטיל השיוט הח'ותי שפגע במיכלית נורווגית בים האדום, הסביר: "מה שקרה זה שהם עברו מירי טילים על אילת להתבייתות על כלי שייט. הם ראו שהנשק לאילת לא עובד ושקשה להם, כי מערכת ההגנה כנגד טילים של ישראל היא פשוט פנטסטית. הם החליטו להתביית על השייט, בהתחלה על ישראל ועכשיו אני רואה שהם הולכים גם על מדינות אחרות. עכשיו זו מכלית נורווגית, ויש פה הסלמה של האירוע".

"ההשפעה שאני מסתכל עליה היא השפעה אסטרטגית", הסביר צ'ייני, "יש פה ארגון שנמצא 2,000 ק"מ ממדינת ישראל, יורה עלינו טילים, מל"טים וטילים בליסטיים, סוגר לנו את השיט ככה בנונשלנט, ואנחנו פה במזרח התיכון בג'ונגל הזה לא יכולים לשבת בחיבוק ידיים כי זו הפגנת חולשה. ראינו מה קורה למי שמפגין חולשה במזרח התיכון". צ'ייני הבהיר, "אין בעיה לטפל באירוע כזה, ישראל יודעת לטפל בו אם צריך. אנחנו יודעים ללוות ולהוביל שיט חיוני, ולהגן על שיט חיוני גם כשזה נמצא 2,000 ק"מ ממדינת ישראל. אין לי מושג למה יש החלטה לא לעשות את זה. לדעתי צריך ואפשר לעשות את זה".

יירוט שנצפה בשמי אילת (צילום: רשתות חברתיות,שימוש לפי סעיף 27א')
יירוט שנצפה בשמי אילת (צילום: רשתות חברתיות,שימוש לפי סעיף 27א')

על איראן והתערבות חיצונית בנושא אמר: "נחכה לראות איך העולם יטפל, כדברי נתניהו. אבל אם אתה מסתכל על המזרח התיכון אתה רואה את איראן בכל מקום: בלבנון, בתימן, בעזה. היא עוד מעט עם נשק גרעיני. האם העולם מעוניין לטפל באיראן? לא. לכן כשאומרים שהוא יטפל, אני לא רואה את זה. במה העולם טיפל ב-100 שנים או ב-80 שנים האחרונות, מאז מלחמת העולם השנייה?".

צ'ייני הבהיר כי בראש ובראשונה זו בעיה ישראלית: "ישראל נמצאת במצור ימי. התנועה מהים האדום לישראל סגורה, ותהיה לזה השפעה על הסחורות שמגיעות לארץ, על המחירים, לא רק בהיבט של תובלה ימית. הסחורות יגיעו באיחור, חלק גדול מהייצור הישראלי מיוצר מחומרי גלם שמגיעים מהמזרח הרחוק, ומגיעה כמות גדולה של מכוניות שאנחנו צורכים, גם כמעט כל כלי החשמל. זה ישפיע על כל המשק הישראלי בלי שום ספק. אז אנחנו מחכים לעולם, שכרגע זה מושג א-מורפי, ועד שיתארגן זה יכול לקחת שנה-שנתיים, אפילו יותר".

בהמשך אמר על הגזרה הצפונית: "אני מוכרח להגיד לתושבי הצפון: קודם כל הם יחזרו הביתה. ממשלת ישראל החליטה שנכון לעכשיו מטפלים דבר ראשון בחמאס אחרי מה שקרה ב-7 באוקטובר, ושאנחנו במגננה התקפית בצפון. אתמול הייתי באזור, ואני אומר שהתושבים יכולים להיות רגועים. צה"ל פועל במלוא עוצמתו, הרבה יותר משפעל בעבר. הצבא אחר מאז ה-7.10 בהיבט הצפוני, ולא פלא שהחזבאללה מתחילים לדבר על איזשהו הסדר של 1701 עם כל מיני התניות, שכרגע לא מקובלות. צה"ל מגיב בעצמה ויוזם מהלכים שאת רובם הציבור לא מכיר ולא יודע. זו הפתעה, אבל אחרי מה שראיתי - אני חושב שההרתעה שלנו מול חיזבאללה עלתה ולא ירדה".

תקיפת צה''ל בלבנון (צילום: רשתות ערביות)
תקיפת צה''ל בלבנון (צילום: רשתות ערביות)

"תושבי הצפון יחזרו רק כשיהיה ביטחון", הבהיר צ'ייני, "התושבים לא יכולים לחזור אלא כשיהיה ביטחון מלא שאין עמדות חזבאללה שמסתכלות עליהם כשהם מתקלחים או בשירותים או בחדר השינה. אין דבר כזה". הוא מבהיר שזה יקרה באחת משתי הדרכים, או דיפלומטית או צבאית: "לצה"ל ולמדינת ישראל יש את הכוח לעשות את זה גם בדרך הצבאית, ויהיה לנו גיבוי בינלאומי, כי אנחנו צריכים לייצר את הלגיטימציה על ידי זה שנסכים לגשש מהלכים דיפלומטיים. אבל אם אלו לא יבשילו, נעבור לאמצעים צבאיים. זה ייקח זמן, אבל באחת משתי הדרכים תושבי הצפון יחזרו לבתיהם. או שחזבאללה וכוח רדואן מעבר לליטני על פי החלטה 1701 בהסדר דיפלומטי, או שנצטרך לצאת למלחמה מול הארגון ולחסל את יכולותיו הצבאיות".

לסיום אמר על הזירה שעלולה להתפתח ביהודה ושומרון: "התחזיות של רואי השחורות ביהודה ושומרון לא יתממשו בזכות יכולות פנטסטיות של השב"כ, הצבא, גורמי משמר הגבול, והפעילות שם יוצאת מגדר הרגיל. כשאנחנו נגיע למצב כמו באיו"ש גם בעזה נוכל להגיד שאנחנו במצב שונה ממה שהיינו לפני ה-7.10 ואני מקווה שנגיע לזה".

עזר בהכנת הכתבה: אריק ברחד, רדיו צפון 104.5FM