צה"ל התיר הערב (ראשון) לפרסום כי נגרם נזק לבסיס הבקרה האווירית של חיל האוויר במירון כתוצאה ממתקפת הטילים של חיזבאללה אתמול. בצה״ל הבהירו: אין פגיעה ברציפות התפקודית של מערך ההגנה האווירית, יש גיבויים לכל המערכות. צה״ל פתח בתחקיר של האירוע, בניסיון לבדוק כיצד לצמצם אירועים מסוג זה והאם ניתן היה למנוע את הפגיעה. עם זאת, הפגיעה המדויקת בבסיס האסטרטגי העלתה דאגה בישראל: התיעוד שהפיץ ארגון הטרור הצביע על פגיעות מדויקות של טילים שנורו בכינון ישיר, נגדם מערכות ההגנה לא יעילות.

חיזבאללה הצליח לגרום לנזק לבסיס במירון; צה"ל פתח בחקירת האירוע
מטח לעבר הצפון; פגיעה ישירה במבנה במטולה 

על פי ההערכות, הטילים שבהם עשה חיזבאללה שימוש הם טילי נ"ט רוסיים מתקדמים מסוג "קורנט EM", מהם, על פי ההערכה, יש לו מעט יחסית. "הקורנט הוא טיל נ"ט מסוכן, אבל אחד שאנחנו כבר מכירים", אמר בשיחה עם "מעריב" יאיר אנסבכר, יועץ למערכת הביטחון ומומחה צבאי, "הטווח של הקורנט הרגיל הוא בדרך כלל חמישה ק"מ, אבל קיימת גרסה מתקדמת יותר עם טווח של עד 10 ק"מ. המטרה המדוברת נמצאת כ-7 ק"מ מהגבול".

"מדובר בטיל שיש לו את היכולת לפרוץ פלדה של שיריון, הראש הקרבי שלו פשוט מיועד להתיך אותה", הוסיף, "אבל למטרה גדולה כמו זו שהותקפה בבסיס במירון יש לקורנט יכולת די מוגבלת לגרום לנזק. רואים בסרטון שהטיל פוגע וחודר את הכיפה, אבל להערכתי הנזק הפיזי שנגרם אינו בהכרח גדול במיוחד".

"המוצבים בגבול בצפון אמורים להיות ממוגנים מפני ירי נ"ט באמצעות רשתות וביצורים מטכנולוגיות שונות, וכדי למנוע מהטיל לפגוע יש לישראל גם מערכת 'מעיל רוח' נגד מבנים, שמסוגלת ליירט את הראש נפץ הקרבי מחוץ למבנה", הסביר, "אבל חשוב לזכור שלא משנה כמה נתמגן, תמיד החנית תמצא דרך להבקיע, אז אתה צריך למצוא דרך איך להתקיף ולהיות יצירתי איך לתקוף. מערכת הביטחון השקיעה תקציבי עתק בהגנה פיזית ופסיבית, אבל במקביל לכל מיני רעיונות צריך לחשוב איך משנים את המציאות".

תקיפת מטרות חיזבאללה בלבנון, דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

"לחיזבאללה אין מספר בלתי מוגבל של טילי נ"ט מתקדמים כאלו", טען אנסבכר. "הלוחמים שמכוונים את הירי של הטילים נפגעים ומתים בהדרגה מתקיפות צה"ל בדרום לבנון, והעובדה הזאת פוגעת בחיזבאללה מאוד. מתוך סדר גודל של אלפי לוחמים, מדובר בפגיעה מוראלית ומהותית לא פשוטה. בהדרגה הארגון נאלץ לשלוח לחזית לוחמים פחות מיומנים, ולאורך זמן העובדה הזאת תשפיע על כל המערך של חיזבאללה. אין להם מספר בלתי מוגבל של כוונים, וישראל עושה יפה שהיא פוגעת בהם בהדרגה".

טילים נגד טנקים (נ"ט) הפכו במהלך השנים לאחד מכלי הנשק הנפוצים והקטלניים ביותר בקרב ארגוני הטרור המאיימים על ישראל מצפון ומדרום. מדובר בטילים שמטרתם להשמיד טנקים וכלים משוריינים אחרים, והם כוללים מנגנוני הנחיה וניהוג עצמי.

הדור הראשון של טילי הנ"ט כולל בין השאר את טילי הסאגר, שבהם על הכוון לשלוש על שלוש אלמנטים מרגע השיגור ועד לפגיעה במטרה. בסאגר עשה חמאס שימוש מספר פעמים בעבר, בין היתר במהלך מבצע צוק איתן. 

הדור השני כולל מספר טילים, בהם טילי 9M133 קורנט, שמצויים בידי חיזבאללה שנים רבות, ומאז 2010 גם בידי חמאס. השינוי הוא שהכוון צריך לשלוט על שני אלמנטים מרגע השיגור - הצלב במשקפת והמטרה.

הדור השלישי של טילי הנ"ט כולל טילים בהם הכוון מתמקד בשני האלמנטים של הדור השני, אבל רק כאשר הוא מכוון למטרה, כך שמרגע השיגור אין צורך בו. טילים אלו נקראים טילי "שגר ושכח", דוגמת הספייק הישראלי.