היום ה־95 למלחמת חרבות ברזל: צה"ל ממשיך להרחיב את הלחימה בתוך רצועת עזה. ענת דוידוב ואודי סגל שוחחו ב־103fm עם אלוף (מיל') תמיר היימן, מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי, אשר הביע את דעתו על האפקטיביות של הפעולה הצבאית ברצועה.

"נשמע פיצוץ גדול": פרטים חדשים על האירועים שבהם נפלו הלוחמים בח'אן יונס
לאחר החיסול הדרמטי בלבנון: הפחד של חסן נסראללה מאיבוד שליטה

"במדיניות של ממשלת ישראל לדורותיה, מאז דוקטרינת בגין, לא הייתה מדיניות של כניסה למלחמה על התעצמות צבאית. באשר ליכולת הפעילות מן האוויר נגד מפעלי ייצור, היא קיימת. ידענו שיש להם טכניקות שונות להתמודד עם הדבר הזה", שיתף הימן. "לשים את מכונות הייצור על מסילות ככה שאפשר להזיז אותן, את כל התרגילים האלה, הם היו מוכרים לאורך השנים וכל הזמן ניסינו להתמודד עם הטכניקות הלשונות אבל אין שום תחליף לפעילות קרקעית שמגיעה ועוקרת את זה מהייסוד. זה המדויק ביותר, הקלטני ביותר והיציב ביותר לאורך זמן - אין פה שאלה".

בוגע לשאלה האם היו צריכים לפעול קרקעית בעזה מוקדם יותר, הוא ענה: "זו שאלה שאני מניח שיתחקרו אותה בוועדת החקירה הממלכתית שאני מקווה שתקום. היו תקופות כאלה והיו כאלה, אסור לכרוך את זה כקו מדיניות אחד. היו מספר פעמים שבהם מערכת הביטחון המליצה לעשות פעילות יותר אגרסיבית וזה נבלם, והיו גם אירועים הפוכים. כל האירוע הזה הוא אירוע של מדיניות. 

על הצפון, אמר כי "זו בדיוק אותה שאלה רק הרבה יותר משמעותית וחמורה - האם המדיניות של היעדר פעולה למתקפת מנע מקדימה עם כל מחיריה היא המדיניות הנכונה. חושב שזו שאלה ראויה ביותר לדון בה".

השלושה חזרו לשוחח על אפקטיביות הפעולה הקרקעית בעזה, והימן ציין: "בסופו של יום אני לא חושב שהיה איזשהו מישהו שאמר שזה פתרון קסם כנגד ההתעצמות. ידענו היטב שככל שאתה פועל אתה פועל בצורה מוגבלת, אתה מעכב, אבל אם אתה לא נמצא בשטח הם בונים את זה מחדש. אין יכולת לפעולה אחת מהאוויר שתהרוס לחלוטין ותמנע את השיקום. אתה מרדד את גרף המוכנות. לולא כל הפעולות האוויריות שבוצעו לאורך הסבבים הרבים היינו נמצאים במצב גרוע הרבה יותר. אתה מייצר עיכוב בהתעצמות אבל אתה לא פותר את זה, לאף אחד לא הייתה אשליה שזה פתרון קסם". 

פעילות כוחות צוות הקרב של חטיבת 'יפתח' במרחב שג'עייה בעזה (צילום :דובר צה"ל)

"אתמול היה חיסול של עוד בכיר, הפעם בחיזבאללה. כולם חושבים שזה אנחנו וחיזבאללה מאשימים את ישראל. האם החיסול הזה עשוי להצית את המלחמה בצפון?", שאלו המגישים. בתגובה לשאלתם, העריך הימן: "להערכתי אנחנו נמצאים באותו מתווה של מלחמה או לחימה שמתחת לסף המלחמה הנרחבת, אבל מי שלא עשה את הסיכול הזה אתמול, זה סיכול מאוד מאוד חשוב. הוא בפועל הרוח החיה של כוח רדואן, וכוח רדואן הוא האיום המרכזי של פשיטה שהייתה דומה למה שהיה בשבעה באוקטובר".

עוד המשיך: "כוח רדואן הוא במרכז המאמץ המבצעי של צה"ל וטוב שמי שחיסל את הבחור הזה חיסל אותו. גם בעבר הוא היה איש מאוד יעיל, הוא ידע לחבר בין הכוחות המקומיים לכוחות רדואן, נ"ט, מטרות. עשה שנים רבות צרות למדינת ישראל. מדובר ביחידה מיוחדת של כוחות שהם נבחרו בצורה מוקפדת, אז אני מניח שהפגיעה היא פגיעה מוגבלת, זה לא משהו שירסק להם את המוטיבציה. לגבי הסיכוי שזה ייגמר במלחמה, תמיד זה קיים".

ראש אמ"ן לשעבר הבהיר: "אנחנו נמצאים בדינמיקה של הסלמה, אנחנו מסלימים ועולים, מתישהו נחצה את הקו העליון. אבל לדבר הזה, שזה בהחלט פוטנציאל שקיים, היה ניסיון נקמה על אל־עארורי, ניסו לנקום, פה זה יותר מורכב, כאן זה חיזבאללה וחיזבאללה ינסה לנקום. יש מספר מגבלות, אחרי כל כך הרבה זמן בתוך המלחמה די ברור שלאיראנים לא מתאים להקריב עכשיו את חיזבאללה, נכס חשוב שהם השקיעו בו מיליארדים כתעודת ביטוח עבור פרויקט הגרעין".

"האפשרות של הסלמה למלחמה היא לא בהכרח התרחיש הרע מכל, אנחנו צריכים את הלגיטימציה הבינלאומית", הוסיף, "ואם נסראללה מתנדב להוציא את הערמונים מהאש ולפתוח מלחמה נגדנו, הוא יכול לפתור לנו דילמה בגיבוי האמריקאי, והמשמעות היא שאנחנו לא יזמנו אלא מי שעשה את זה הוא מישהו אחר, יש לנו את מלוא הלגיטימציה להגן על עצמנו".

 "מלחמה עם חיזבאללה לא דומה למלחמה עם חמאס, היא דורשת לכידות חברתית ואמון מלא בהנהגה הפוליטית", ציין. "כל שמץ של רעיון שדבר נעשה מטעמים לא ראויים יכול ליצור משבר עמוק בתוך צה"ל. אם יש דבר אחד שהיה מוציא ממני את החשק לצאת עכשיו למלחמה - זה המחשבה שכשאתה נכנס לכזה דבר אתה חייב לבוא חזק מאוד פנימה, עם לגיטימציה מלאה".

עוד ציינו המגישים כי מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לארץ, ושאלו האם יש משהו שצריך לו. הוא ענה: "יש שיעורי בית שלא הכנו, ליום שאחרי. התכנסנו לדון בכך בקבינט אבל היינו עסוקים בדברים אחרים. זה מאוד חשוב בדיכוי חמאס היום שאחרי, חושבים שזה איזשהו חזון המזרח התיכון, זה ממש לא. זה כדי להבטיח ולוודא את ריסוק חמאס. כן עשינו שיעורי בית בכל מה שקשור להומניטרי, לא יהיה משבר הומניטרי בעזה".

"באשר למעבר ההדרגתי לשיטת לחימה אחרת, אנחנו עושים את זה בצורה שמותאמת לכל אחת מגזרות הלחימה", הוסיף, "בצפון הרצועה אנחנו בפועל בשלב ג', בחטיבה של מחנות המרכז ובחאן יונס אנחנו עדיין בשלב ב'. ברפיח עוד לא התחלנו לעבוד, שם אנחנו בשלב א'. מילה אחת על שלב ג', זה בעצם אחרי שסיימת לפרק את המסגרת הארגונית הצבאית של חמאס, הרסת את הגדודים, לא גמרת את האירוע - יש תאי טרור, גרילה, ואת זה צריך לעקור".

לבסוף, התייחס גם למצב החטופים: "ישראל צריכה להציב מתווה משל עצמה של שחרור החטופים תוך לקיחת סיכונים מחושבים. אנחנו הצד החזק, אנחנו יכולים לשאת הפוגות, אנחנו שולטים. חמאס הוא במצב כל כך חלש יחסית, אמנם עדיין יש לו כושר לחימה, את ההנהגה, ועדיין מתפקד כארגון צבאי, אבל אם אנחנו אומרים שיש זמן אז יש זמן. יש לנו זמן גם לתת הצעה משלנו שנוכל לעמוד בה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm