תוך פחות מ-24 שעות שיגרה איראן טילים לעבר עיראק, סוריה ופקיסטן וטענה כי כיוונה ל"יעדים ישראלים" וכן גם לעבר יעדים המזוהים עם דעאש וקבוצה מיליטנטית בדלנית שזהותה טרם ידועה. התקיפות התרחשו ימים לאחר שטהרן עצרה מכלית נפט ליד מצר הורמוז המקשר בין מפרץ עומאן שבאוקיינוס ההודי לבין המפרץ הפרסי.

אסיה לאן? איראן מנסה לשנות את מאזן הכוחות ולישראל אסור למצמץ | פרשנות
איראן הוכיחה השבוע יכולות צבאיות - אך מול ישראל היא צועדת על קו דק

התקיפות בעיראק ובסוריה נחשבות למתקפות הטילים ארוכת הטווח הגדולה ביותר בהיסטוריה של איראן. בטהרן השתמשו במקרה או שלא בטילים בליסטים מדגם "ח'יבר שכאן" לטווח בינוני. לפי משמרות המהפכה, טווח השיגור המרבי עומד על כ-2,000 ק"מ, אותו מרחק שהספיק לאיראן לשגר את הטילים לעבר אידליב שבצפון-מערב סוריה מוקדם יותר השבוע. 

גורמים ביטחוניים במערב אמר ל"בלומברג" כי איראן נמנעה עד כה מלקחת חלק פעיל במלחמה עם ישראל ו"השאירה את הבמה" לשותפותיה בציר הרשע - חמאס, חיזבאללה והח'ותים. "לא מן הנמנע שהתקיפה האיראנית בעומק סוריה מהווה איתות לעבר ישראל", טענו. 

תקיפה בסוריה (ארכיון) (צילום: רויטרס)
תקיפה בסוריה (ארכיון) (צילום: רויטרס)

מוקדם יותר היום דווח ב"ניו יורק טיימס" כי בארה"ב ובישראל גוברת הדאגה מפני היכולת של איראן לפתח טילים מתקדמים. מארק אספר, שתפקד כמזכיר ההגנה של נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, אמר ל-CNN כי "עלינו להיפגש עם הדמוקרטיות המערביות ומדינות ערב, ולהבין מהן התכניות להתמודדות עם איראן כדי לעצור את התקיפות האלה". 

ההחלטה להשתמש בטיל "חייבר" השבוע בסוריה, למרות שטיל פחות מתוחכם היה משיג תוצאות דומות במקרה הזה, נתפסת כסימן לכך שאיראן הייתה מעוניינת להפגין את כוחה ולהעביר מסר למערב. "זה היה די מעניין לראות שנעשה שימוש במערכת הזו", אמר פביאן הינץ, מומחה לטילים ולמזה"ת במכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים בלונדון. "השאלה היא האם ייתכן שהם ביצעו את הירי כדי לבדוק את אחד הטילים המתקדמים ביותר שלהם בתנאי לחימה, או להעביר מסר לישראל, ואולי אף לעשות של שניהם".