"אחרי ששוחחתי עם גורמים רבים, אני מתרשם שכרגע אין בכלל שום לחץ על המתווכים לעסקה", אמר הבוקר למעריב ראש המל"ל לשעבר גיורא איילנד. "אם ייעצר הסיוע לעזה, מדינות כמו סעודיה, קטאר ומצרים יהיו הרבה יותר לחוצות, כי אותן מעניין העם הפלסטיני, וכך הן יפעילו לחץ על חמאס. כרגע אין די לחץ על הנהגת חמאס, וחבריה מרגישים בטוחים. אנחנו אלה שלחוצים להגיע לעסקת חטופים כי הזמן שלהם אוזל, וחמאס מצידו לא לחוץ בכלל".

נתניהו משיב לדיווחים על עסקה: "לא תהיה פשרה על הבטחת עתידנו"
ארה"ב תשכנע את החמאס? "מנהלים שיחות, נתמוך בהפסקת אש ארוכה"

משפחות החטופים והלוחמים מגיעות למעבר כרם שלום (צילום :בשי דרשן/TPS)

הבוקר הגיעו בני משפחות של חטופים ושל לוחמים בעזה למעבר כרם שלום והפגינו נגד הכנסת משאיות הסיוע לדרום רצועת עזה. המשפחות אף חסמו לזמן קצר בגופן את מעבר המשאיות. לאחרונה מספר לוחמים בעזה הביעו מחאה חריפה נגד המשך הכנסת הסיוע. בצילום שהופץ ברשת בשבוע שעבר, נראים שני לוחמים שריססו על הקיר בעזה את הכתובת "סיוע הומניטרי = ארונות קבורה".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

סיוע הומניטרי = ארונות קבורה (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
סיוע הומניטרי = ארונות קבורה (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

כמו כן, הפגנה שקוראת לשחרור החטופים מתקיימת בצומת מת"ם בחיפה. כרמית, שאמה חנה חזרה מהשבי במצב קשה, אביה נרצח ואחיה אלעד עדיין חטוף, אמרה בכאב: ״אח שלי חטוף בעזה כבר 110 ימים. 110 ימים מאז שחייו נשדדו ממנו, 110 ימים מאז שמדינת ישראל לא הגנה עליו ולא סיפקה לו, ולהוריי ולרבים אחרים, ביטחון.

אנחנו שומעים בטלוויזיה פרשנים ודיונים על חיי החטופים מול חיי החיילים, על מחירים, האם הם גבוהים מדי או לא. אני רוצה לשאול אתכם: מה המחיר של צעירה שהופכים אותה לשפחת מין? שאולי תחזור אלינו בהריון מאונס? מה המחיר של קשישים בשבי שלא ישרדו עוד יום או שבוע או עד שאולי נגיע לעסקה ואולי לא? מה המחיר של אח שלי? אני שומעת את הרצון לנקום בחמאס, ואתם יודעים מה?

גם בי יש תחושות נקמה וזעם! אבל נקמה לא תחזיר לי את אחי, גם לא את אבי שנרצח. אני בוחרת ומבקשת מכם לבחור בחיים לפני נקמה! הפוליטיקאים והגנרלים מדברים איתנו על בטחון ישראל, על הפעלת עוד ועוד לחץ צבאי, ואני רוצה להזכיר להם את האמת הפשוטה: ביטחון הוא לא רק לחימה! כשאתם עסוקים רק במיטוט החמאס, חייהם של החטופים מתמוטטים.

הפגנה למען שחרור החטופים בצומת מת''ם בחיפה  (צילום: מטה משפחות החטופים)
הפגנה למען שחרור החטופים בצומת מת''ם בחיפה (צילום: מטה משפחות החטופים)

מדינת ישראל כאן כדי להגן על החיים של כולנו, ואם היא לא מצליחה לשמור על החיים של החטופים ולהחזיר אותם הביתה - אין חיים בישראל! ביטחון וחוסן יהיו לנו רק כשכולם ישובו הביתה, עכשיו״.

השבוע אמר ראש מטה משפחות החטופים רונן צור בראיון לרדיו צפון 104.5FM כי ההפגנות נגד הכנסת הסיוע הן "יוזמה שאנחנו מודעים לקיומה", כהגדרתו. "זאת יוזמה שרומזת למקבלי ההחלטות לאיפה הדברים יכולים להתפתח. אם נראה שאין תזוזה לכיוון הציפיות שלנו, גם האפשרות של להפוך את זה לעניין קבוע קיימת".

מנגד, ישראל מתמודדת עם לחצים הולכים וגוברים להגדיל את הכנסת הסיוע ההומינטרי לרצועה, נוכח מה שגורמי סיוע בינלאומיים מגדירים כחשש מהתפרצות רעב ומגיפות. האתר הסעודי "א-שארק" דיווח מוקדם יותר השבוע כי שליחו של ביידן למזרח התיכון ברט מקגורק נפגש עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל ודן עמו ביוזמות לעסקת חטופים שהציעו גורמים שונים ובדרכים להכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה בקצב מהיר יותר. בסוף השבוע דווח כי בשיחתם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בירך את ראש הממשלה בנימין נתניהו "על החלטת ישראל לאפשר הכנסת קמח לעזה".

הסכמה ישראלית כזו – להעברת משלוחי קמח חיטה לעזה, ככל הנראה דרך נמל אשדוד – לא פורסמה על ידי אף גורם ישראלי רשמי, ובארץ הקהל למד עליה מההודעה של הבית הלבן. כמו כן לראשונה מאז הטבח בדרום ישראל אישרה לאחרונה להכניס לעזה דלק, תוך הבטחה שהוא ישמש רק משאיות של האו"ם.

הקריאה לעצור את הכנסת הסיוע לעזה מתרחשת על רקע שורה של התבטאויות לפיהן למתווכים בעסקה – וקטאר בראשם – מנופי לחץ על חמאס, שבמצב הנוכחי לא מופעלים על מנת ללחוץ עליו להגמיש את עמדותיו. חדשות 12 חשפו אתמול הקלטות שבהן נשמע ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר כי לקטארים "יש מנוף על חמאס. למה? כי הם מממנים אותם. אני מאוד כעסתי לאחרונה ולא הסתרתי את זה מהאמריקאים, שהם חידשו את החוזה על הבסיס הצבאי שיש להם עם קטאר. למה לא אמרתם? אני מבקש מכם שתחזירו לנו את החטופים, זה לחץ, כי קטאר, יש להם לחץ על חמאס".

בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90,פול)
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90,פול)

ההערכה היא שבידי ישראל מספר מנופים באמצעותם ניתן להגביר את הלחץ על המתווכים לעסקה לדרוש מחמאס להתגמש: אופן החזרת התושבים לצפון הרצועה; הגברת הלחץ הצבאי; וצמצום הכנסת הסיוע לרצועת עזה, וספציפית להמונים שמצטופפים כעת בדרום הרצועה. ואכן, דובר משרד החוץ הקטארי, מאג'ד אל-אנסארי, אמר אתמול כי ארצו "מחדשת את קריאתנו לקהילה הבינלאומית ללחוץ על ישראל לפתוח את המעברים לצורך סיוע מספק לכניסה לעזה. אנחנו ממשיכים להוקיע את הפגיעה המכוונת בבתי החולים והצוות הרפואי שלהם ברצועת עזה. אישרנו את דחייתנו את העקירה הכפויה של תושבי רצועת עזה בכל המגעים שלנו עם הגורמים השונים".

בשבוע שעבר אמר איילנד בראיון נרחב ותקיף למוסף "מעריב", כי "ישראל צריכה להגיד לאמריקאים שאנחנו מפסיקים את שרשרת האספקה לרצועה. לא כדי להרעיב את התושבים בעזה, אלא כמנוף להציל את החטופים שלנו. גם זה עניין הומניטרי".

גיורא איילנד  (צילום: רמי זרנגר)
גיורא איילנד (צילום: רמי זרנגר)