ממדי ההרס ברצועת עזה הולכים ונחשפים באזורים שלוחמי צה"ל יוצאים מהם – ומהדיווחים שיוצאים היום (שלישי) מרצועת עזה לתקשורת הערבית עולה תמונה של הלם מעוצמת ומהיקף האובדן שבפניו ניצבים התושבים כתוצאה מהמלחמה.

לאחר כמעט ארבעה חודשי מלחמה: האם ישראל בדרך לרצועת ביטחון ברצועה?
למרות הלחץ מקהיר: התמרון הקרקעי של צה"ל ברפיח בדרך | דיווח

נציגים ברצועה של ועידת האו"ם לסחר ופיתוח (UNCTAD) תיארו הבוקר באופן קשה את היקפי הנזק לרכוש ולכלכלה העזתית. "תנאי המחיה בעזה הדתדרדרו באופן משמעותי מאז ה-7.10", נטען, "עזה כעת הפכה למקום שאינו ראוי למגורים. מעל 80% מהאוכלוסיה הפכה לתלויה לחלוטין בסיוע חיצוני".

לטענת נציגי הסוכנות, הפגיעה בכלכלה העזתית היא כה גדולה עד שגם אם המלחמה תיפסק מחר ומאמצי השיקום ייצאו מיד לדרך, אין לה סיכוי להגיע בעשרות השנים הקרובות בחזרה לרמות שבהן הייתה ערב החלטת חמאס לבצע את הטבח בדרום. לדבריהם, רק בשנת 2092 תחזור כלכלת הרצועה להיקפים שרשמה בשנת 2022. "אנחנו מאמינים שייקחו 70 שנה עד שתוצר של תושבי עזה יחזור לרמותיו הקודמות", אמר נציג של הסוכנות, "וכאשר מכניסים לחישוב גם את הגידול הדמוגרפי, אנשים פשוט יהפכו לעניים יותר ויותר".

לפי הדו"ח, כמחצית מהמבנים ברצועה נפגעו במהלך המלחמה וכעת הכלכלה העזתית חסרה למעשה בכל. "לא נותרו מקורות הכנסה ומים ואין שירותי חינוך או בריאות מתפקדים", נמסר.

הרס בעזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
הרס בעזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

גופי תקשורת ומודיעין רבים בעולם עוקבים מתחילת המלחמה אחר התקדמות צה"ל ברצועה ומימדי ההרס האדירים שהמלחמה מותירה. בשבוע שעבר פירסם עיתון "הטלגרף" הבריטי ניתוח על בסיס צילומי לווין וממנו עלה כי רק על מנת ליצור את "אזור החיץ" – רצועה נקייה מאוכלוסייה ומבנים בעומק של כקילומטר בצד הפלשתיני של גדר הגבול – ביצעה ישראל הרס תשתיות בקנה מידה גדול מאוד. 

בדיווח הוזכר מחקר של פרופסור עדי בן נון מהאוניברסיטה העברית בירושלים לפיו ישנה הערכה שנהרסו 1,072 מתוך 2,824 מהמבנים הנמצאים באזור החיץ. לפי המחקר, רוב המבנים נחשבו כמבני מגורים. עיקר ההרס בוצע בבית חאנון שבצפון הרצועה וצופה לשדרות; בשכונת שג'אעיה של העיר עזה שעד המלחמה שלטה על הנוף מערבית לקיבוץ נחל עוז; במחנה אל-בורייג' שבמרכז הרצועה; ובגזרת ח'אן יונס הדרומית יותר, ממנה יצאו מחבלים שביצעו את הטבח בקיבוצים רבים, ובהם ניר עוז שנפגע באופן הקשה ביותר.

כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

מתוך כך אמרו גורמים בצה"ל ל"טלגרף" כי פעולות צה"ל בעזה "מתבססות על צורך צבאי ובהתאם לחוק הבינלאומי", והוסיף כי חמאס "הטמיע את נכסיו הצבאיים שלא כדין באזורים אזרחיים מאוכלסים בצפיפות".

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל מאתר ומשמיד תשתיות טרור הנמצאות בין היתר בתוך מבנים בשטחים אלו. במקרים מסוימים, שכונות שלמות ברצועת עזה הופכות למתחמי לחימה שמנוצלים למארבים, פיקוד, מרכזי שליטה ומחסני נשק, מנהרות לחימה, עמדות תצפית, עמדות ירי, בתים ממולכדים והצבת חומרי נפץ ברחובות".