מלחמת חרבות ברזל: חבר הכנסת לשעבר עפר שלח, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, שוחח היום (חמישי) עם סיון כהן בתוכניתה ב-103FM ופרש את משנתו על התנהלות ממשלת ישראל סביב המערכה בגזרה הצפונית.

חמאס יודע היטב: אם המעוז הזה נופל הוא לא ישרוד
קרוב משפחתה של שירי ביבס: "היא אמורה להשתחרר כצעד הומניטרי"

"ההיערכות ברמה מסוימת מבהירה לציבור הישראלי, שאני לא בטוח שמשמעותה של לחימה בצפון מול חיזבאללה ברורה לו", אמר שלח בפתח השיחה. "כשמתחילים להגיד 'חברים צריך להיות מוכנים למצב שלא יהיה חשמל או שבתי חולים יהיו בתפוסה כזו שתהיה שאלה לגבי תפקודם', אז לציבור מתחילה לחלחל ההבנה שלא מדובר פה על עזה, ואפילו לא על עזה כפול אלא על משהו אחר בסדר הגודל שלו".

עוד טען כי "בסוף כדי להחזיר את התושבים לצפון, לתת להם גם ביטחון וגם תחושת ביטחון, יש שתי אפשרויות - מערכה רבתית עם חיזבאללה שיש לה השלכות מאוד כבדות על העורף הישראלי או הסדר מדיני, וההסדר המדיני הזה לא של ישראל מול חיזבאללה, הוא של הקואליציה שארה"ב מנסה להקים במזרח התיכון אל מול הציר בהובלת איראן".

תקיפות צה"ל בדרום לבנון בערייה אל חיאם (צילום :רשתות ערביות)

לאור אמירותיו תהתה כהן כמה שקט יקנה לנו ההסדר המדיני עליו הוא מדבר, ושלח הסביר: "זה יכול לקנות לנו יותר שקט מאשר גם מערכה. בסופו של דבר, בצפון התנאים לא דומים. אנחנו בצפון מ־2006 ולא בגלל שהרתענו את חיזבאללה, אלא בגלל שהאינטרסים של הצדדים כאן, שהחל מהשבעה באוקטובר אזוריים ואפילו גלובליים, הצטלבו לטובת הדבר הזה. כל עוד אין שום תזוזה במישור המדיני, שזה רלוונטי ליום שאחרי בעזה, הסיכוי שזה ייגמר במערכה הולך וגדל".

כהן המשיכה ושאלה מה ישנה את המשוואה לדעתו, ושלח הכריז: "רק החלטה של ישראל - ממסגרת את כל האירוע במסגרת אזורית גלובלית, ומבינה שבשביל להדוף אחורה ואפילו להנחית מכה חזקה מאוד לציר ההתנגדות שמובילה איראן, רק שותפות אזורית בתמיכה אמריקאית תוכל לעשות את זה. הבעיה של זה, והדברים של סעודיה לא מחלישים אלא מחזקים את מה שאני אומר, שישראל בשביל זה צריכה להראות נכונות לדבר על הסדר מדיני עם ישות פלסטינית אחת".

"כל עוד אנחנו לא שם מטעמים פוליטיים או אחרים, החיבור האזורי הזה לא יקום וזה מגדיל את הסיכוי למערכה אזורית שבה ישראל צבאית תעמוד לבדה", הדגיש. "כל מי שמדבר על משהו אחר או זורה חול או מרוויח זמן. נתניהו לא מוכן להגיד את הדברים האלו מטעמים פוליטיים כי הוא פוחד שממשלתו תיפול. אני חושב שבני גנץ ואיזנקוט שמבינים בדיוק את מה שאני אומר, הגיע הזמן שישימו את זה על השולחן".

לסיום, אמר שלח כי "העניין הוא שהיום הציבוריות הישראלית כאובה, כועסת והמומה מאירועי שבעה באוקטובר. את התהליך אנחנו חייבים לקיים ולהיכנס אליו. אלה הברירות העומדות בפני מדינת ישראל, הן בהקשר העזתי והן בהקשר הצפוני".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm