ארצות הברית חוקרת מספר תקיפות אוויריות ישראליות בעזה שבהן נהרגו עשרות אזרחים ואת השימוש האפשרי של ישראל בזרחן לבן בלבנון, כחלק מחקירה של מחלקת המדינה כדי לקבוע אם ישראל השתמשה בפצצות ובטילים כדי להרוג אזרחים, אמרו היום (רביעי) גורמים אמריקאים ל"וול סטריט ג'ורנל".

נתניהו לא אישר לשגר משלחת ישראלית לשיחות המשך בקהיר על עסקה לשחרור החטופים
הטקטיקה השטנית של חמאס: מקריב פלסטינים כדי שהעולם ילחץ על ישראל להפסיק

על פי הדיווח, התהליך מציג את הדילמות הניצבות בפני ממשל ביידן, ששלל עד כה הצבת תנאים להעברת נשק כדי להפעיל לחץ על ישראל, אך מתמודד עם קריאות גוברות מצד חלק מחברי הקונגרס לעשות זאת ככל שהמלחמה נמשכת.

אחת המתקפות שמחלקת המדינה חוקרת כעת היא תקיפה אווירית שאירעה ב-31 באוקטובר, ובמסגרתה הותקף מחנה הפליטים ג'באליה המאוכלס בצפיפות ליד העיר עזה. גורמים רשמיים בארה"ב אמרו שבתקיפה נהרגו למעלה מ-125 בני אדם. 

חוקרי נשק חושדים כי ישראל השתמשה בתקיפה בפצצה במשקל 2,000 פאונד, שייתכן שסופקה על ידי ארה"ב. משרד זכויות האדם של האו"ם מסר כי בתקיפה נהרגו אזרחים רבים וכי היא עלולה להוות "פשע מלחמה".

לפי הדיווח, גורמים ישראליים רשמיים סירבו להגיב על סוג הנשק שבו השתמשו, אך אמרו כי ניסו למזער את הפגיעה באזרחים בהתקפה ב-31 באוקטובר באמצעות פתיל מעוכב שאפשר לו להתפוצץ מתחת לאדמה.

גורמים רשמיים מבצעים את החקירות כחלק מתהליך חדש של מחלקת המדינה האמריקאית, שהחל בסתיו האחרון לפני תחילת המלחמה בעזה, ונועד לתת לארה"ב כלים נוספים להגביל את הסיוע הצבאי למדינות אם הן משתמשות לרעה בנשק אמריקאי.

אם החוקרים יגיעו למסקנה שישראל עשתה שימוש לרעה בנשק אמריקאי, הם יוכלו להמליץ על הפסקת אספקת הסיוע הצבאי, להציע הגבלות על השימוש בו או להציע הנחיות חדשות. עם זאת, דובר מחלקת המדינה, מאט מילר, אמר אתמול כי התהליך לא נועד לפעול כבדיקה מהירה שתניע שינוי מהיר במדיניות.

ממדי ההרס לאחר תקיפות צה"ל בח'אן יונס (צילום :רשתות ערביות)

במשך למעלה מ-70 שנה נהנתה ישראל מתמיכה אמריקאית חסרת תקדים בדמות סיוע כלכלי וצבאי. אך עתידו של הסדר זה אינו ברור כעת, בהתחשב בהתנגדות הקולנית הגוברת למלחמה של ישראל בעזה מצד פרוגרסיבים כמו הסנאטור ברני סנדרס. 

"התהליך הזה לא נועד לתפקד כמנגנון תגובה מהירה", אמר מילר. במקום זאת, היא נועדה להעריך באופן שיטתי תקריות של פגיעה באזרחים ולפתח תגובות מדיניות מתאימות כדי להפחית את הסיכון להתרחשותן של תקריות כאלה בעתיד".

בנוסף לתקיפת מחנה ג'באליה, גורמים רשמיים בארה"ב חוקרים גם את השימוש האפשרי בזרחן לבן, תרכובת דליקה מאוד שאסורה בנסיבות מסוימות, במהלך התקפות ישראליות בלבנון באמצע אוקטובר, לדברי גורם אמריקאי רשמי.

הרס בדרום לבנון לאחר תקיפת צה"ל (צילום :רשתות ערביות)

נשק התבערה היוצר תימרות עשן יכול לשמש באופן חוקי במלחמה, למשל ליצירת מסך עשן, אך השימוש בו מוגבל ויכול להוות פשע מלחמה אם הוא נורה על אזרחים. הכימיקלים הכלולים בכלי הנשק יכולים להישרף בטמפרטורות של עד 815 מעלות צלזיוס ויכולים לשרוף גופות עד העצם אם הם באים במגע עם בני אדם.

סוכנות הידיעות הממלכתית של לבנון דיווחה על כמה התקפות באמצעות זרחן לבן בדרום לבנון באוקטובר. שר החוץ הלבנוני מסר כי הנחה את המשלחת הלבנונית לאו"ם להגיש תלונה למועצת הביטחון בנושא. ב"וול סטריט ג'ורנל" נטען כי צה"ל אמר שהשימוש שהוא עושה בזרחן לבן עולה בקנה אחד עם המשפט הבינלאומי.

שימוש בזרחן לבן (צילום מסך רשתות ערביות)
שימוש בזרחן לבן (צילום מסך רשתות ערביות)

השר לאיכות הסביבה של לבנון, נאסר יאסין, אמר כי משרדו ניתח דגימות קרקע שנאספו בדרום לבנון ואיתר במקרים מסוימים רמות של זרחן לבן החורגות בהרבה מהנורמות שהותוו על ידי הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה.

"הגשנו תלונות רשמיות וכעת אנו מתכוננים לספק את תוצאות ניתוח המעבדה שלנו, יחד עם תיעוד מקיף, כדי להשלים את התלונה המתמשכת שיזם משרד החוץ הלבנוני לאו"ם", אמר ל"ג'ורנל".

כל שימוש בזרחן לבן ככל הנראה משך את תשומת ליבם של גורמים רשמיים בארה"ב מכיוון שהממשל הזהיר את ישראל מפני שימוש לרעה בחומר בעבר, אמר ג'וש פול, פקיד שעזב את מחלקת המדינה באוקטובר.

"היינו ברורים עם ישראל בעבר לגבי איך הם צריכים ולא צריכים להשתמש בזרחן לבן", אמר פול. "זה מובן מאליו, כי כבר אמרנו את זה בעבר".

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", צה"ל סירב להגיב ולמסור האם ישתף פעולה עם החקירה האמריקאית.

אסף אוריון, לשעבר ראש אגף התכנון האסטרטגי בצה"ל, אמר כי על ישראל לשתף פעולה עם החקירה לאור חשיבות היחסים בין ארה"ב לישראל.

"תמיד יהיו ויכוחים על מידתיות", אמר אוריון, המשמש כיום חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי. "הסיכון כאן הוא כמובן שלא משנה מה יהיו הממצאים, חמאס וגורמים אחרים ישתמשו בעצם החקירה כדי לשפוט מראש ולהכפיש את ישראל, וינסו לתקוע טריז בין ארה"ב לישראל".

שרה יגר, לשעבר יועצת לזכויות אדם במטות המשולבים של הפנטגון וכיום משמשת כמנהלת ארגון "Human Rights Watch" בוושינגטון, אמרה כי החקירות המתמשכות הן צעד נחוץ מאוד עבור ארה"ב. עם זאת, היא הביעה ספקנות לגבי ההשפעה הפוטנציאלית.

"האם זה יוביל למשהו?" שאלה. "שם אני פחות בטוחה עד כמה הדבר הזה נהדר".

כדי להיות יעילים, אמרה יגר, "פקידים אמריקאים בכירים מאוד יצטרכו לקחת את הממצאים ברצינות ולפעול על פיהם. לסוג כזה של אמון של קובעי מדיניות שיעשו את הדבר הנכון יש היסטוריה של חוסר הצלחה. בואו נראה".