דוד מידן, מתאם השבויים והנעדרים לשעבר, שוחח היום (שלישי) עם בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103fm והתייחס לדיווח לפיו מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר הצליח לברוח מרצועת עזה דרך המנהרות ברפיח, ונמצא במצרים.

שר בממשלה מודה: "הכניסה לרפיח תסכן את החטופים"
"בתיאום ובהסכמת חמאס": ההערכות בנוגע למקום המצאה של משפחת ביבס

"לא הייתי נופל מהכיסא, ואגב, זה חדשות טובות מבחינתנו אם זה אכן קרה", אמר. אנחנו צריכים לחכות ולראות אם זה באמת קרה. אני לא חושב שצריך לשים את כל המערכה עכשיו סביב השאלה אם סינוואר חי או מת. אם נניח יהיה פתרון שהוא יוגלה או יעבור למצרים אני רואה בזה מבחינתנו סיום טוב לכל המערכה הזו. כי קודם כל לדעתי חמאס תראה אחרת בעזה, לא יהיה חמאס בעזה כמו שהכרנו או בכלל. לכן, אני חושב שהגליה של סינוואר או כל תרחיש כזה משרת את האינטרסים שלנו". 

על השאלה האם מצרים הייתה רוצה לתת לו מקלט, השיב: "אני חושב שלא. אני חושב שמצרים רואה בו אויב כמעט כמו שאנחנו רואים בו אויב. מצרים יכולה להיות תחנת מעבר. רק להזכיר שכשערפת יצא מלבנון הוא לא המשיך לתוניס ישירות, הוא עבר דרך קפריסין ואתונה, ומשם הוא הגיע. זו בהחלט יכולה להיות תחנת מעבר, אבל זה מוקדם להעריך את הדברים האלה כי אין אימות לידיעה. אני חושב שאם הוא הגיע למצרים צריך לדעת עם מי הוא הגיע למצרים, כי הוא בוודאי לא הגיע לבד. צריך להבין גם כן עם מי הוא הגיע. בטח שלמצרים יהיה גם כן מה להגיד בעניין, ויהיו לה אינטרסים אחרים והם ירצו לחקור אותו. אני חושב שזה אירוע דרמטי אם הוא מגיע אכן למצרים, אבל אני לא חושב שזו תחנה סופית שלו שם". 

כשנשאל מידן האם לדעתו כשסינוואר מגיע למצרים הוא לוקח איתו חטופים, ענה: "כן, אם הוא לוקח איתו חטופים אז מקרה כזה עוד לא היה לנו אף פעם. זה עוד דבר חדש שאנחנו צריכים להתמודד איתו. האם זה טוב לנו או רע לנו? אני אומר שזה מסבך את העניין, אבל לפחות הם במצרים, וזו נחמה פעוטה".

עוד התייחס לאפשרות שישראל תוציא בקשת הסגרה בינלאומית לסינוואר: "אני לא יודע. אני חושב שאנחנו במגרש אחר לגמרי. זה לא המגרש של האינטרפול. אני חושב שאם הוא הגיע למצרים אז אפשר להגיע להבנות ולשיחות ולהבין מה קורה לא במסגרת של האינטרפול, אלא במסגרת של ערוצי ההידברות איתם. יש לנו יחסים קרובים איתם ברמה הביטחונית, ושם אפשר לדבר. לדעתי במקרה הזה לערב את אינטרפול זה לא דבר שצריך להגיע אליו". 

על השאלה האם לדעתו סינוואר הוא פרטנר להגליה, השיב: "אני לא יודע. אני חושב שיש שלוש אפשרויות לסינוואר. האפשרות הראשונה היא למות מות קדושים, השנייה היא להמשיך לרוץ ולהסתתר ממנהרה למנהרה, והדבר השלישי הוא לברוח למצרים אם הוא יכול. אני חושב שסינוואר יבחר את האופציה השלישית כאופציה המועדפת. אני לא חושב שהוא מתאבד - כי אם הוא היה מתאבד הוא לא מסתתר כמה חודשים מתחת לאדמה. הוא לא מתאבד. אני לא חושב שהוא פסיכופט, הוא איש אכזר, הוא איש איום, אבל אני לא יודע אם הוא פסיכופט. לכן, אני חושב שהאופציה של לקחת את התרחיש של ערפאת יכולה להתאים לו מכל תרחיש אחר.  צריך להזכיר שערפאת, למי שזוכר, גם הוא לא אהב את הפתרון של הגלייה. בסוף הוא קיבל את זה, ויצא עם 400 מחבלים מלבנון לכיוון תוניס דרך קפריסין ויוון". 

עוד הוסיף: "אני חושב שאם זה לא אמיתי אז זה כמובן ספין, אין אופציה אחרת. התכלית של הספין הזה הוא כמובן לשים על השולחן את השיח 'סינוואר לאן'? ושאלת 'מה קורה אחרי סינוואר?'. זאת אומרת, בואו נדבר על מה עושים עכשיו בהנחה שאין סינוואר. שאגב, זה אינטרס סעודי, וזה יצא מעיתון סעודי. זה אינטרס של כל המדיניות הערביות המתונות. כולל ישראל, והאמריקנים. זה שהוא מנותק זו עובדה, אבל צריך להבין למה הוא לא מדבר. היו לו הפסקות כאלה, אבל זו הפסקה ארוכה מהרגיל".

כשנשאל כיצד היה מתמרן בין קטאר למצרים, ענה: "אין ספק שהפערים מאוד גדולים כי מה שהוא עושה זה לא האינטרס הישראלי. הייתי שם את כובד המשקל על תיווך מצרי יותר מתיווך קטארי. כדאי לזכור שיש הבדל בין המטרות הקטאריות לבין המטרות המצריות. ההצעה הקטארית מדברת על זה שחמאס יהיה חלק מאיזשהו סידור בעתיד ברשות. המצרים לא חושבים ככה.

במצב הנוכחי יש יתרון גדול לתיווך מצרי – יש להם אינטרס לפתור את הבעיה כי זה משליך על הביטחון הלאומי שלהם. הייתי שם את הדגש על התיווך המצרים, אבל לא הייתי מזניח את הקטארים, אנחנו צרכים את כולם. אם לא נפתור את הבעיה עם חמאס אנחנו לא נפתור את הבעיה עם חיזבאללה. נסראללה לא יחתום על שום הסכם כל עוד לא פתרנו את הבעיה עם החיזבאללה. הכל קשור להכל, ואני הייתי נותן למצרים להוביל את זה. אני הייתי שם על השולחן אופציה של הגליית צמרת חמאס למדינה ערבית אחרת כמו אלג'יר, או מדינות אחרות שמוכנות".

על סרטון הביבסים אמר: "זה לא מעלה ולא מוריד את הלחץ על חמאס. בראייה שלנו חמאס אחראי על הכל. תראה, הסרטון מזעזע, ואין מילה שיכולה לתאר את מה שראינו. בהמשך לסרטון הראשון שראינו של האמא ושתי הילדים שנלקחת על ידי החוטפים שלה. יש לזה משמעות על דעת הקהל הישראלית – אנחנו מתחילים להפנים את מה שקרה ביחס לאמא ולילדים". 

מי שעוד התראיין הוא ג'ימי מילר, בן דודה של שירי ביבס, שהגיב על הסרטון ועל התחושות: "סטרס בכל הגוף, פחד, המון אנשים שמתקשרים מכל העולם לשאול מה אנחנו חושבים ואם אנחנו יודעים מעבר לזה. תחושה של מחנק בגרון, שכולנו נמצאים במערבולת חושים, וחשש מהגרוע מכל. מאיפה שירי הלאה מהנקודה הזו שאנחנו רואים שמטלטלים אותה ומעבירים אותה מרכב לרכב. הם רוצים ללכת שמאלה, ולוקחים אותה ימינה, ורואים את הראש של אריאל שמה מבצבץ מבעד לשמיכות, ואת הראש שלי כפיר שמה אולי קבור בין השמיכות כי מנסים להסתיר אותם וכאלה דברים. מה אפשר להרגיש תגידו לי? מה אפשר להרגיש?"

על השאלה האם היה משהו בסרטון להבנתכם שגרם לדובר צה"ל להגיד שהוא כל כך מודאג, השיב: "לא נראה לי שכתוצאה מהסרטון הוא החליט להגיד שהוא מאוד מודאג או משהו כזה. אני חושב שהוא החליט להגיד שהוא מאוד מודאג כתוצאה מכל המכלול של הדברים, ומכל הידיעות שהיו בזמן האחרון, וכתוצאה מזה שאף אחד מהחטופים לא ראה אותם או שמע אותם. יכול להיות שבגלל זה הוא התבטא בצורה הזו.

אם היינו רואים את הפנים המבועתות כמו שראינו בסרטון הראשון שהם פרסמו זה היה הרבה יותר מפחיד, הרבה יותר מכניס לסטרס, ומדאיג אותנו הרבה יותר. עצם זה שזה היה טיפה רחוק ממרחק של כמה עשרות מטרים מה שנקרא ראינו את ההתרחשות ולא באמת ראינו מה שירי מרגישה ואיך היא חשה באותם רגעים של אימה. זה רק מראה את גודל המחדל שכל מיני אנשים מכל מיני מקומות, יכול להיות גם כאלה שבכלל לא קשורים לשום מקום מסוים שם עשו באנשים שלנו מה שהם רוצים. זה פשוט זוועה לראות את הדבר הזה. אתם מבינים בבימוי קצת נכון חבר'ה? אתם שם באולפן מבינים. הסרטון הראשון היה אפשר לראות שהוא מאוד מבוים ומתוכנן שם.

איך שהם מחזיקים אותה, ואיך שהם מבקשים לא לפגוע בה בערבית וכל הדברים האלה. זה סרטון שהיה מאוד מבוים ומכאן התחושה והמחשבה שלי עם עוד הרבה אנשים שדיברתי איתם היא שמלכתחילה החמאס תכנן לעשות משירי והילדים אקט מסוים ולהשתמש בהם כקלף של מיקוח, ולא לחטוף אותם כמו אחרים. היה חשוב להם לשמור על שירי והילדים בחיים".

עוד הוסיף: "אני כמעט בטוח שהם באו עם מידע מוקדם. היה להם חשוב לפרוץ לבית, אף על פי שהייתה התנגדות. החיים שלנו השתנו מקצה לקצה. של כל המשפחה. גם אלו שבחו"ל וגם אלו שבארץ. אנשים לא מצליחים לעבוד ולתפקד. אנחנו לא נחים עד שנצליח לעשות את זה. אנחנו לא נחים עם חליפות בכנסת במקום חם ונעים. אנחנו מטרטרים את עצמנו לחול למשלחות, לראיונות, ככה אנחנו וככה כל יתר המשפחות. החיים שלנו הפכו לטלטלה אחת גדולה, והם סובבים סביב מה שקורה עם בני המשפחה החטופים שלנו".  

כשהתייחס לדעתו על רונן צור, אמר: "המהלך שלו הוא חכם מבחינתו, אבל הוא מעולם לא ניסה למשוך אותנו ימינה או שמאלה. בימים האחרונים לא יצא לנו לראות אותו, הוא כנראה שומר על איזשהו מרחק, אבל אנחנו רוצים שהוא ימשיך להמליץ למטה כי דעתו חשובה לנו, ודעתו קידמה אותנו, ובדעתו החלטנו להחזיר חלק מהחטופים שחזרו ארצה. זה חלק מהסיוע שלו. אף אחד לא שלח אותנו למשלחות, בטח שלא הממשלה, לא לגרמניה, ולא לארצות הברית, ולא לפריז, ואפילו לא לקטאר. זה הכל ביוזמתו ובניהולו ובניצוחו של רונן צור". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי 103FM