צה"ל תקף היום (שני) מספר מטרות באזור בעלבכ שבמזרח לבנון, במרחק 100 ק"מ ממטולה. מדובר בתקיפה העמוקה ביותר שביצע צה"ל בשטח לבנון מאז מלחמת לבנון השנייה. על פי הדיווחים, שלושה בני אדם נהרגו בתקיפות, כאשר במקביל אדם אחד נפגע מירי רקטות לעבר שתולה. זמן קצר לאחר מכן דווח על תקיפה נוספת, הפעם בעיר הנמל טיירה, וגם שם דווח על שני הרוגים. בצה"ל מסרו כי יעדי התקיפה בבעלבכ היו מתחמים של מערך ההגנה האווירית של חיזבאללה. זאת, בתגובה לשיגור טילי קרקע אוויר לעבר כלי טיס מאויש מרחוק מסוג 'זיק', שנפל מוקדם יותר היום. שוחחנו עם אלי כרמון, חוקר בכיר ומרצה על טרור וגרילה ב"מכון הבינלאומי ללוחמה בטרור" ועמית מחקר בכיר ב"מכון למדיניות ואסטרטגיה" באוניברסיטת רייכמן הרצליה, שהתייחס לתקיפה המשמעותית והעריך האם צפויה לפרוץ מלחמה כוללת.

"המצב שונה לגמרי מב-2006": בלבנון חוששים - מלחמה עם ישראל תמיט עלינו אסון
סמים, טרור ומיליארדי דולרים: התקיפה בלבנון כוונה לבטן הרכה של חיזבאללה

"יש כאן הסלמה", אמר כרמון. "חיל האוויר מזמן חשש שחיזבאללה קיבל אמצעים להגנה אווירית מאיראן. הם ידעו שיש קשיים לטוס מעל לבנון ואני חושב שזו פעם ראשונה שחיזבאללה מוריד כטב"מ מתקדם שלנו. עם זאת שהוא יותר זול ונפוץ אנחנו רואים עליית מדרגה. יכול להיות שזה לחץ של חיזבאללה לסייע לחמאס וגם האיראנים לא רוצים שהמו"מ לעסקת שחרור חטופים יצליח כדי שלא יפתח גשר מחודש בין ארצות הברית, סעודיה וישראל להסכם".

לדבריו, "חיזבאללה פגעו בין היתר גם במירון ויש החלטה להרחיב את הלחימה גם מהצד שלנו בבעלבכ. זה אזור מאוד חשוב לחיזבאללה, שם נמצא עיקר הכוח שלהם. משם הם ביצעו העברת כוחות להצלת המשטר של אסד בסוריה וזה מקום להעברת נשק, לכן חיזבאללה רואה בו מקום אסטרטגי, זה משהו סמלי. זה מראה את השליטה המאוד חזקה שלהם, זה לא כמו רובע הדאחייה אבל זה מאוד כואב לחיזבאללה".

יואב גלנט מאיים על חיזבאללה (צילום :אלעד מלכה)

הוא ציין כי "יש לזכור שהפעולה האחרונה הייתה על ידי סיירת מטכ"ל בסוף מלחמת לבנון השנייה, כדי לתפוס מנהיגים בבית חולים בבעלבכ, לכן צריך לראות מה ההתפתחות", והוסיף: "חיזבאללה הרחיב כבר את הפעולה לעומק ישראל, לטבריה ולקריות. אך להערכתי לא תהיה מלחמה כוללת, איראן לא תאפשר זאת לחיזבאללה".