מלחמת חרבות ברזל: אל"מ (מיל') קובי מרום, מומחה לזירה הצפונית ולשעבר מפקד חטיבת החרמון ועוצבת חירם, שוחח היום (שלישי) עם בן כספית ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM ופרש את משנתו על התקדמות המלחמה.

"שבוי בקונספציה": השר ניר ברקת במתקפה חסרת תקדים על נתניהו
נסראללה לעולם לא יודה בזה, אבל הלילה פגענו בנשק הסודי שלו

בפתח הראיון אמר: "כדאי לשים לב שאופי המלחמה משתנה בשבועות האחרונים. פחות נ"ט בעיקר בגלל פעילות טובה של פיקוד צפון, והרבה יותר מטחים כבדים שגם מאתגרים את סוללות כיפת ברזל ובאופן לא מפתיע מנסות לפגוע בהם. אנחנו בפלונטר אסטרטגי בצפון, אנחנו יותר מדי מדגישים את ההישגים הטקטיים והם קיימים ופחות מדגישים את ההישגים הטקטיים של הצד השני, וזה פינוי של 70 אלף איש. כאשר ההנחיה המדינית והפעלת האש של צה"ל אחרי 5 חודשים לא מייצר את התנאים להחזרת התושבים וזו הבעיה המרכזית".

"לא ייתכן שאחרי 5 חודשים עוד תוקפים בכפרים בקו המגע", המשיך. "איך יכול להיות שחיל האוויר וצה"ל לא פגעו בכל התשתיות בקו המגע אחרי חמישה חודשים? אני חושב שצריך להגביר את התקיפות, לגרום להעברת מאות אלפי שיעים מהדרום לצפון הם היו יוצרים לחץ  אמיתי על ביירות על הממשלה. אנחנו במשבר אמון מאוד חריף, חוסר אמון מוחלט גם של התושבים וההנהגה,  אין מנהלת לשיקום הצפון כשהנזק הוא גדול הרבה יוצר מאשר בדרום. אין תקציבים ואין קדימה".

התקיפה החריגה בעומק לבנון (צילום :רשתות ערביות)

"אין מאמץ בדרום, לכן הגיע הזמן אחרי חמישה חודשים שצה"ל ייקח את היוזמה ויעביר את המאמץ המרכזי צפונה. זה מחייב החלטת קבינט. חושב שבמקביל למשא ומתן הדיפלומטי, חייבים ליצור איום אמין על הגבול עם יכולת של כמה אוגדות מתמרנות, שהחיזבאללה והאיראנים יבינו אם המאמץ הדיפלומטי לא יצליח, צה"ל מוכן וערוך להילחם כי אין לנו ברירה", הוסיף.

לאחר מכן אמר: "ישראל צריכה ליצור איום אמין על הגבול. בתקיפות של חיל האוויר צריך להגביר אותם דרמטית בתוך מלחמת ההתשה שקורית. הדבר השני אין לנו כרגע כוחות מתמרנים. שהצד השני יבין, שצה"ל שעשה עבודה יוצאת מן הכלל יכול להעתיק את המאמץ הזה גם צפונה, זאת אומרת שהאוגדות המתמרנות שהיו בעזה צריכות לעבור צפונה, ואם המאמץ יכשל הן חייבות לסלק את החיזבאללה צפונה לליטני, אין לנו ברירה".

"אני חושב שזה ילחץ את המשא ומתן", המשיך. "יש אפשרות להגיע להסדרה, אבל היא תהיה כמובן לזמן קצר ונשאלת השאלה מי יאכוף אותה? לבנון? הכוח הרב לאומי? בוודאי שלא. צריך לשמור על איזשהו חופש פעולה, את האיום הזה ואת האפשרות ללחימה צריך לנהל בשיח אינטימי. כי הם רוצים שקט.  אבל לא תהיה לנו ברירה עם המאמץ של הוכשטיין ייכשל".

"בטווח הארוך לא תהיה לנו ברירה, אחרי ה-7 באוקטובר, אנחנו צריכים להיערך למלחמה משמעותית, בעיתוי שישראל תחליט כדי לפטור את האיום המשמעותי הזה, אגב, לגבי בעיית החימושים, לא כצעקתה, יש לישראל יכולת להילחם מחר בצפון", הוסיף.

"צריך להבין שמערכת הלחצים על חיזבאללה היא עצומה גם מתוך לבנון וגם מצב כלכלי ופוליטי, וגם באופן לא מפתיע האיראנים, שרואים בו נכס החשוב ביותר לביטחון שלהם", הסביר. "הם לא רוצים לבזבז אותו במלחמה עבור החמאס. לכן הם רוצים הסלמה, הם מבינים שבמלחמה כוללת הם יאבדו את היכולות האלה, לכן,  יש גם לצד השני מערכת לחצים מאוד גדולה שמונעת ממנו להסלים. אבל ה-24 שעות האחרונות, לוקחות אותנו לסיכון גבוהה יותר, כי שני הצדדים מגדילים גם את העוצמה וגם את הטווחים".

"אני חושב שבערב הזה צריך לומר שהבעיה המרכזית של מדינת ישראל, היא העובדה שהקבינט מלחמה מגמגם, גורר רגליים, ולא מקבל את ההחלטות בצומת שאנחנו נמצאים בה, בגלל שרידות פוליטית וזה חמור, זה פוגע בבטחון הלאומי, זה לא מאפשר לצה"ל למנף את ההישגים היוצאים מן הכלל וגם לא להשיג את מטרות המלחמה".

בסיום הראיון אמר: "תראו איזה משבר חמור יש לנו עם ארה"ב, אין לנו לחץ ואלטרנטיבה לחמאס, אפילו, שיתוף פעולה עם המדינות שמסביב לא יהיה לגבי עזה,  אם ישראל לא תיתן הסכמה למילה הנוראית שהיא הסכמה למו"מ שרשות משודרגת תגיע לכאן. אותה רשות, שהממשלה אגב, הצביעה חודש לפני המלחמה על חיזוקה. ויש פה פספוס אסטרטגי אדיר ליצור פה ציר אסטרטגי מול איראן שהיא האויב המרכזי".