בזמן שאנחנו עוסקים בחזיתות הצפון והדרום האיראנים לא שוקטים. האם כניסה למלחמה כוללת בצפון תשנה את גישתה של איראן והאם הם כבר פועלים אחרת? 

ראש המל"ל לשעבר מזהיר: "צריך להיערך למתקפה רקטית על חצי מדינה"
בלב ביירות: מטרת הזהב שתביא לשיתוק חיזבאללה

ד"ר רז צימט, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, אמר בשיחה עם "מעריב" כי "אין חדש לגבי נושא המלחמה. אין עניין איראני בעימות צבאי לא איתנו ולא עם אחרים. ההתפתחויות בחודש האחרון אפילו מחזקות את ההערכה הזאת כי ראינו את הלחץ אחרי התקרית בירדן בה נהרגו חיילים אמריקאים, והאיראנים הזדרזו להרגיע את המיליציות הפרו איראנית בעיראק שאכן הפסיקו את התקיפות נגד הבסיסים האמריקאים. אין עניין לאיראן בהסלמה, אך זה לא אומר שהסיכון לא קיים  וניתן לראות זאת עם עם המשך פעילות החות'ים וחיזבאללה. אין שינוי באסטרטגיה האיראנית שאומרת הפסקת אש בעזה. ברור שהמטרה היא למנוע המשך פגיעה בנכסים שלהם, בראש ובראשונה חמאס וגם חיזבאללה".

ומה לגבי המחיר באבדות של חיזבאללה?

"המחיר שחיזבאללה משלם כמובן לא משרת את איראן, אבל הנכסים המשמעותיים לא נפגעו אצל חיזבאללה: היכולות הרקטיות והטילים שלא נפגעו כמעט בכלל, ולכן זה מחיר שהוא סביר עבורם לשלם עבור המימוש של התלכדות הזירות המחויבות באופן מסוים לפלסטינים והלחימה בהיקף הנוכחי. זה מסתכם בפגיעה בפעילות ויכולות שהן לא אסטרטגיות. זה מחיר סביר. בעיראק למשל זה היה שונה: היה חשש מפעולה אמריקאית ישירה נגד יעדים איראנים ואז הם היו צריכים להביא להספקה של הפעילות הזו זה לא המצב מול ישראל".

איפה אנחנו עומדים בנושא הגרעיני?

"סוגיית הגרעין היא מורכבת. נתחיל בצד החיובי מהדיווחים פה ובארצות הברית ומדו"ח המודיעין העדכני של האמריקאים. הערכת המודיעין היא שאין שינוי באסטרטגיית הגרעין האיראנית. אירן עדיין לא קיבלה החלטה  האם לפרוץ קדימה או לחדש פעילות שנוגעת בפיתוח נשק גרעיני אבל, יש שני דברים בהחלט מטרידים: איראן הגיעה לסף גרעיני צבאי ביכולות ההעשרה, כאשר היא מעשירה ל-60 אחוזים וזאת לפי דו"ח סבא"א האחרון. היא קצת מורידה את קצב ההעשרה, אבל בסך הכל עדיין מעשירה בכמות משמעותית אורניום ורחוקה פחות משבועיים להגעה ל-90 אחוז העשרה אם תחליט על כך. אין דבר שיכול לגלגל אותה לאחור. ברור שעד הבחירות בארצות הברית לא יהיו הסדרים קבועים בין איראן לארצות הברית. הדבר השני הוא דיווחים שאירן נוקטות בפעולות שטבען לא ברור אולי זה קשור לייצור נשק גרעיני אך אנחנו שחשופים לפרסומים גלויים בלבד, האם זה באמת ייצור נשק גרעיני או שיש הסברים אחרים לדו שימושים ולכן השורה התחתונה שאין שינוי באסטרטגיה ויש הנחה כי אם שיש קשר בתחום הגרעיני יש ניסיון לקצר זמני פריצה שאם וכאשר יקבלו החלטה שרוצים את הגרעין אז שפרק הזמן שיידרש לכך יהיה יותר קטן ולכן המצב מטריד. אך כל עוד אין אינדיקציה לשינוי האסטרטגיה אז אנחנו מדברים על פעילות קיצור זמנים אך בלי החלטות כרגע לפריצה לנשק הגרעיני".

כור הגרעין האיראני  (צילום: רויטרס)
כור הגרעין האיראני (צילום: רויטרס)

האם האיראנים קוצרים פירות בעולם בעקבות המצב בעזה?

"איראן מנסה להפיק תועלת מדינית, לדוגמא המגעים הנמשכים בין איראן לסעודיה ניסיונות לשיפור קשרים עם מצרים, אך בשורה התחתונה אין פריצת דרך משמעותית אפילו מול טורקיה. לכאורה באותו הצד אפילו ניסיון לחרם כלכלי של המדינות הערביות כנגד ישראל לא עובד. אפילו הנשיא ראיסי דחה את ביקורו עקב אי הסכמות בסוגיה הזו בטורקיה. כך גם מול הסעודים, יש חידוש קשרים מאז מרץ בשנה שעברה אבל ברור גם לאיראנים שיש להם תקרת זכוכית ושהיה וסעודיה תחליט שיש אפשרות לקדם נורמליזציה עם ישראל בתיווך וגיבוי ארצות הברית זה אמור לקרות. אני לא רואה שינוי דרמטי במאזן הכוחות האזורי שאיראן יכולה להפיק ממנו תועלת".