במהלך הפעילות לסיכול טרור שבוצעה הלילה (בין ראשון לשני) בבית החולים שיפא, צה״ל ושב״כ חיסלו את ראש מנהלת המבצעים בביטחון הפנים של ארגון הטרור חמאס - פאא׳ק מבחוח. בכירים ברצועה אמרו לאל ג'זירה כי מבחוח היה אחראי מטעם חמאס על ארגון אבטחת משאיות הסיוע ההומניטרי וכיהן בתפקיד קצין המבצעים של המשטרה בעזה.

צינור החמצן האחרון: ישראל העלתה הילוך נגד התשתית האזרחית של חמאס
מזה בחמאס פחדו: צה"ל שם את ידו על האוצר הגדול של ארגון הטרור

אלוף (מיל') גיורא איילנד, לשעבר ראש אגף מבצעים וראש המועצה לביטחון לאומי, שוחח הערב עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס לדברים. : "הפעולה בשיפא מאוד מוצלחת. לא רק בגלל חיסול של בכיר מסוים, אלא משום שבשיפא ניסה החמאס לייצר מוקד שלטוני ומוקד צבאי בהנחה שלא נחזור לשם, והעובדה שפעלנו שם וכנראה בהצלחה ויש שם כ-20 הרוגים ועוד כ-80 אסירים. ומצאנו שם לא רק עדויות רבות לפעילות חמאס, אלא גם נשק וכסף במעטפות שאותם מחלקים לפעילי חמאס.  אז הפגיעה שם מאוד נכונה אבל זה במסגרת כיסוח הדשא שיימשך כל עוד המלחמה בעזה תימשך עד שנחליט שסיימנו אותה".

"מבחינה צבאית כמותית השלמת הפעולה הצבאית יכולה באמת להסתיים אם פעולה ברפיח, שאני אגב מעריך שלא תהיה ארוכה במיוחד ולא קשה, בטח לא כמו בחאן-יונס. יש המון שיקולים למה לדחות אותה יש רמדאן, עניין של האוכלוסייה שם, יש חוסר רצון אמריקאי שנעשה אותה. אבל אם פעולה ברפיח תקרה במהלך השבועות הקרובים, החודשיים הקרובים אז במידה רבה מאוד מה שניתן לעשות על מנת לפרק את גדודי החמאס, הפעולה הזו יכולה להשיג את המטרה. ובזה אפשר להגיד שישראל, מבחינה צבאית לפחות, פגעה במי שאפשר כי תמי יישארו עוד מחבלים", הוסיף.

לדבריו, "האפשרות השנייה אומרת שלא נסתפק בזה וצריך להמשיך לכסח את הדשא, כשהעניין הוא שהוא כל פעם הוא גודל מחדש כי גם אצל החמאס יש כאלה שמתגייסים מחדש. שם זה הפוך מאיתנו, ככל שאתה יותר דתי אתה יותר מתגייס, ולכן זו פעולה שבמידה מסוימת יכולה להימשך יותר מדי. אני הייתי מסמל את רפיח בתור נקודה שצריך לשאוף אליה, לנצח שם, ולהיות מוכנים בתנאים מסויימים אחר כך לסיים את המלחמה. אבל נראה לי שזו לא המחשבה בדרג הפוליטי אצלנו".

"צריך להיזהר מלהיגרר עוד פעם מאיזשהו ניצחון מוחלט שהוא דבר חמקמק"

 "אני הייתי אומר שהיות ותמיד יהיו מחבלים ברמה כזו הוא אחרת, אז כמובן אם אנחנו בשטח נהיה איתם במגע כל הזמן. אבל נחשוב רגע אחד שלחמאס אין יכולת פשיטה מהסוג שהייתה לו. אין לי ולא תהייה לו יכולות של רקטות וייצור רקטות ולא טילי נ"ט ארוכי טווח. ברגע שהדבר הזה יהיה קיים ניתן יהיה לומר שהוסר האיום הצבאי מעזה על מדינת ישראל. ובעיניי זה מספיק טוב. ואם כל העולם, מחמאס ועד נשיא ארה"ב משוועים לסיום המלחמה, אחרי רפיח ולא לפני כן. אם וכאשר זה יקרה ונגיע לתוצאה קרובה למה שאמרתי, אז אולי לא הניצחון המוחלט של נתניהו, אבל ניצחון של 80 ו-90 אחוז, ובתנאים כאלה ישראל יכולה להגיד 'אנחנו נהיה מוכנים לסיים את המלחמה ואפילו להוציא את כוחותינו מעזה, תמורת שחרור של כל החטופים ואולי גם תנאים נוספים שיבטיחו את הפירוז. וזה יהיה עדיף מאשר להילחם עוד שנים ולשאוף לאיזשהו ניצחון מוחלט שזה כמו האופק, ככל שאתה מתקרב אליו הוא מתרחק", הוסיף.

עוד אמר כי "הערכה לפעולה הצבאית עד עכשיו או להישגים הצבאיים היא גבוהה, אם אנחנו נמדוד את זה אפילו במושגים יותר כמותיים, לפי דיווחי צה"ל בערך חצי מהמחבלים נהרגו, נפצעו או נשבו, זה הרבה מאוד. אם מדובר על מנהרות, חיסלנו 100 ק"מ של  מנהרות, אבל זה רוב המנהרות האסטרטגיות. אם מדובר על מקומות לייצור אמצעי לחימה, חיסלנו להערכתנו כ-80-90 אחוז מהם. זאת אומרת יש פה הישג צבאי מאוד משמעותי, אני חושב שהחמאס, בעיקר אם ימנע ממנו כסף בעתיד, שזה יותר עניין פוליטי מול קטאר, ארה"ב ומול אחרים, ויילקח ממנו חלק מהיכולות שכרגע לא קיימות אצלו. ניתן יהיה לסמן איזשהו תאריך של עוד חודשיים שלושה ולומר שהמלחמה הסתיימה כי האיום הצבאי מעזה הוסר. גם אם חמאס ימשיך לטעון שהוא עדיין השולט בעזה, אני חושב שצריך להיזהר מלהיגרר עוד פעם מאיזשהו ניצחון מוחלט שהוא דבר חמקמק שהמחירים המצטברים שלו בכל כך הרבה תחומים אחרים יכולים להיות הרבה יותר גבוהים מאשר התועלת".

הריסות ברפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
הריסות ברפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

"מסכים עם חלק מהטענות הקשות של נתניהו נגד ביידן"

על חילוקי הדעות בין ישראל לארצות הברית באשר לאופן התנהלות הלחימה, אמר אלוף (מיל') איילנד כי "השאלה היא אם שני הצדדים מעוניינים בפיוס או שהשיחה תהיה קשה וכל אחד יוציא אחרי כן הצהרה 'כמה הסברתי לו,  כמה הוכחתי אותו..' ואני לא יודע. אני חושב ששני הצדדים, לא שאני יכול לשפוט אותם, מתנהגים כאילו המריבה ביניהם משרת אותם. אני חייב להגיד שאני מסכים עם חלק מהטענות הקשות של נתניהו נגד ביידן. האמירה שלו לפני שבוע לרשת טלוויזיה אמריקאית בו הוא אמר משהו כמו 'אני לא אהיה מוכן שישראל תהרוג עוד 30 אלף עזתים במסגרת המרדף שלה אחרי חמאס'. זה כאילו חמאס זה איזשהו ארגון של 15 גנבי רכב קטנים שבדרך לתפוס אותם אנחנו הורגים 30 אלף אנשים בדרך. זה נשמע נורא".

"המדד החשוב הוא כמה אזרחים נהרגו מול טרוריסטים. ואני חושב שבאמת אין לאמריקאים מה לבוא אלינו בביקורת בעניין הזה. ואני מסכים עם נתניהו. העניין הוא שנתניהו מחפש לריב משיקולים נוספים וזה בטח לא מועיל. אם אני הייתי מנהל את השיחה הזאת הייתי מרמז לא רק להורדת הטונים או האזנה הדדית. אלא גם על נושא רפיח. אנחנו צריכים לבצע את המהלך ברפיח, אתם האמריקאים תאפשר לנו לעשות את זה בשתיקה. בלי ביקורת בלי טענות. ואם נסיים את הלחימה ברפיח כמו שצריך אנחנו יכולים לסיים את הכיוון של עוד כחודשיים לסיום המלחמה ותלכו איתנו בעניין הזה בתנאים שלנו. לשם הייתי מנסה להביא את השיחה אבל אני לא בטוח שפוליטי זה מה שחשוב לנתניהו היום", הוסיף. 

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בישיבת קבינט המלחמה בקריה באוקטובר אשתקד (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בישיבת קבינט המלחמה בקריה באוקטובר אשתקד (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

כמו כן, התייחס גם למינויים של הרמטכ"ל ואמר כי "כל עוד הרמטכ"ל הוא הנוכחי, הייתי אומר שאין לו ברירה. יש פה רוטינה מסוימת של הצבא שאתה לא יכול לעצור אותה. אתה רוצה להמשיך לעשות בניין כוח נורמלי, אתה רוצה להמשיך להכשיר מפקדים, למשל בשביל להכשיר אלופי משנה את צריך להוציא את חלקם למב"ל, מכללה לביטחון לאומי, זה אומר שאתה צריך להחליף אותם באנשים אחרים. יש אנשים שאם תחליט שאתה עוצר את הקידום שלהם לתקופה ארוכה יחליטו שהם לא ממשיכים, יש פה דינמיקה צבאית שאי אפשר לעצור אותה. אף פעם לא עצרו אותה לא משנה כמה המציאות הייתה קשה. ולכן אני חושב שסמכותו של הרמטכ"ל, כמו שסמכותו בבניין הכוח, לרבות במינוי של אנשים. הוא מקבל אגב החלטות בבניין כוח שמשמעותן אפילו רחוקה יותר  להצטייד בתחום א' ולא בתחום ב', וגם זה אפשר להגיד שזה משפיע 10 שנים ומעלה וזה הכרחי"

"ללא קשר עולה השאלה האם המטכ"ל הנוכחי או צמרת הצבא, או 3-4 אלופים פלוס הרמטכ"ל שכנראה הם הגורמים שטעו יותר מאחרים,  צריכים להישאר בתפקידם ועד מתי? ודי מוסכם שכנראה יצטרכו לסיים את תפקידם השאלה היא מתי. ואני הייתי אומר אנחנו כבר כמעט חצי שנה אחרי ה-7 באוקטובר, אם המלחמה לא תסתיים עוד חודשיים-שלושה, אני חושב שההחלטות בעניין הזה צריכות להתקבל. לא הייתי רוצה שב-7 באוקטובר 2024, ובגלל שהמשך הלחימה גם היא בעוצמה נמוכה נמשכת,  אז אנחנו לא דנים בשאלה הזאת זה שם בצורה די מגוחכת את האמירה לש לקיחת אחריות וההבנה שצריך להחליף. ואני הייתי אומר כך, כל עוד הרמטכ"ל הוא הרמטכ"ל הנוכחי ואני חושב שהוא מנהל את הלחימה היטב. אז הוא יקבל את כל ההחלטות לרבות בתחום של מינוי אנשים כל עוד שהוא צריך להישאר רמטכ"ל, וכנ"ל אלופים מסויימים. אני חושב שבחצי שנה בין היום לאוקטובר צריכה להתקבל החלטה על החלפת אנשים מסויימים", סיכם.