דובר מטה משפחות החטופים לשעבר, רונן צור, התראיין היום (חמישי) בתוכניתה של סיוון כהן ב-103FM, והתייחס למגעים לעסקת חטופים שהתפוצצו, והאשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו בכך שאין עדיין עסקה.

צריך לומר את האמת לציבור: לא תהיה עסקת חטופים עם החמאס | דעה
לאחר מבצע החילוץ, בכיר לשעבר מעריך: כאן מוחזקים חטופים נוספים

"משפחות החטופים שמרו על פרופיל נמוך על פי בקשה של גורמים בכירים בממשלת ישראל אבל קצה נפשן", אמר צור בפתח דבריו, "מעבר לכך שהם רואים שהעסקה בעצם לא מתקדמת לשום מקום, הכול תקוע, בניגוד לכל הסיפורים וההבטחות, בניגוד לכל התירוצים על כך שהעסקה התעכבה כי המטה עשה פעילות פוליטית או כי לא נתנו לצה"ל לנסות את הפעולות שלו, הכול היה שקר, פשוט מסכת שקרים שניסו להטעות את משפחות החטופים וקצה נפשן בעניין".

"שמעתי מקודם את הדברים הקשים שלהן ואני מניח שזו ראשית הדרך בשינוי הגישה שלהן, ובצדק", הוסיף, "גם כאשר מדברים על עסקה, מדברים על עסקה שבה החיילים לא נמצאים, לפחות בשלבים הראשונים שלה, במקום להגיע להסדר כולל שיבטיח גם את שובם. החיילים שלנו שנמצאים עכשיו בשבי של מפלצות חמאס, אלה לא יצירות של AI, מדובר בבני אדם שעוברים עינויים, שעוברים סבל". 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

רונן צור בכיכר החטופים (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
רונן צור בכיכר החטופים (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

"הגישה האדישה, המאוד אטומה, שבאה לידי ביטוי בכך שעד היום אף אחד לא פגש את משפחות החיילים, כאילו מדובר בעובדים זרים, כאילו לא מדובר באנשים שהם בשר מבשרנו, הם בני משפחות שלנו, ובמקום לבלות בטברנות ביוון ולשיר ולהשתכר, היה אפשר לפגוש את משפחות החיילים. בסוף מישהו מנסה להרתיח את החברה הישראלית כדי להביא אותה למצב קיצון. אני לא אתפלא אם זה יגיע", האשים. 

לאחר מכן טען כי "לנתניהו אין יכולת, לא נפשית ולא פוליטית להשיב אותם. התמונה שהוא רואה בעיני רוחו - זו תמונה של אלפי אסירים של חמאס שעתידים להשתחרר בגלל המחדל של הממשלה והתמונה הזאת מנוגדת לאותה תזה של ניצחון מוחלט, שעולה לנו בחייהם של 1,500 חיילים ואזרחים עד כה ובמחיר כבד מאוד של חטופים, כשכל יום שעובר, אנחנו שומעים כל שבוע בשורות איוב על עוד חטוף שנרצח ועוד חטופה שנרצחה. יכול להיות שמישהו חושב שבסוף אולי תהיה עסקת ארונות שתהיה לו קלה יותר". 

לאחר ההאשמות הקשות, נשאל צור האם היה במקומו של נתניהו, האם הוא היה יכול להגיע לאיזושהי עסקה גם עם סינוואר, ועל כך השיב: "כן, התשובה היא כן. הייתה עסקה על השולחן, היו עסקאות על השולחן, יש מחירים, מחירים כבדים, המחיר היחיד שהיום מדינת ישראל לא יכולה לשלם אותו, זה המחיר של הסגת כוחות צה"ל מעזה".

"צה"ל לא יכול לסגת מעזה, להפך, מדינת ישראל הייתה צריכה לספח חלק משטח עזה לשטחה, כעונש לחמאס על מה שהוא עשה וזה גם צריך להיות תמרור אזהרה לחיזבאללה וללבנון, אם הם יתקפו, הם צריכים לדעת שהשטחים האלה יסופחו למדינת ישראל אחרי כיבושם, אבל העסקה לא סותרת את זה. היה צריך לשלם את המחיר, להשיב את החטופים והחטופות ולאחר מכן, אם מישהו מהצד השני מרים יד שוב על מדינת ישראל, לא להסס ולהיכנס שוב לתוך השטחים שכרגע נמצאים בסוג של הפסקת אש", ציין.

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)

"את החטופים אפשר היה לשחרר בעסקה כוללת, את כולם, במחיר שאגב הוא לא ישתנה", הוסיף, "גם כאשר דובר בזמנו על שחרור שליט, דובר בהתחלה על 300 אסירים, אחר כך על 500 אסירים ובסוף נתניהו שחרר 1,027 אסירים, אז ההשתהות לא מאפשרת לנו לשפר את המצב, להפך, היא מחמירה אותו וכעת נוצר לימבו. אני לא מצליח להבין בעצם מה קורה, הרי ידוע לכולם שהלחימה העצימה הסתיימה. כוחות צה"ל יצאו מעזה, ברובם המכריע".

לסיום אמר צור: "מצד אחד באים ואומרים, 'אנחנו לא יכולים לדבר על הפסקת לחימה כי אנחנו לא מפסיקים את הלחימה', בסדר. מצד שני אנחנו לא נלחמים מלחמה עצימה כי השלמנו את השלבים המבצעיים עד כה, ורפיח? לפחות כרגע, אף אחד לא רואה שמעבר לסיסמאות על כניסה, מישהו נערך לכניסה, אז בעצם מה אומרים למשפחות החטופים? 'אנחנו משקרים לכם. בעסקה שבה מבקשים מאיתנו הפסקת לחימה, אנחנו לא יכולים לתת את זה, אבל בשטח, הפסקנו את הלחימה'".