סוגיית היום שאחרי ברצועת עזה: ממשל ביידן החל לקיים דיונים ראשוניים על חלופות לייצוב המצב ברצועה, ובהן בין היתר - מימון כוח שמירת שלום רב-לאומי או כזה שיהיה מורכב מפלסטינים, כך דווח היום (חמישי) באתר "פוליטיקו". גורם בכיר בוושינגטון ציין כי "אנו עובדים עם שותפינו על החלופות השונות ביום שאחרי, קיימנו מספר שיחות, גם עם הישראלים, על מרכיבים מרכזיים הקשורים לכוח שישלוט ברצועה ביום שלאחר המלחמה".

הדיונים הפנימיים בוושינגטון כוללים את הבית הלבן ,הפנטגון, משרד החוץ וגורמים זרים, כך לפי ארבעה גורמים המעורים בפרטים. לדבריהם, הדיונים מצביעים על כך שכוח שכזה נותר כאופציה רצינית וקיימת, ליום שאחרי המלחמה. על פי התכניות המתגבשות, משרד ההגנה האמריקני יספק מימון לכוח שיוקם, שלא יכלול חיילים אמריקנים על אדמת עזה. אחד הפקידים אף ציין כי ניתן יהיה להשתמש בכוח שיוקם לשיקום התשתיות, הכנסת הסיוע ההומניטרי ודברים נוספים. 

פעילי חמאס, תושבים עזתים נוטשים את בתיהם (צילום: AFP via Getty Images)
פעילי חמאס, תושבים עזתים נוטשים את בתיהם (צילום: AFP via Getty Images)

על אף שיחות שיתנהלו עם שותפים באזור על הכוח שוושינגטון רוצה להקים, אין אישור רשמי כי הוא אכן יקום מכיוון שהתכניות עוד לא הושלמו, אמר פקיד בפנטגון. לדבריו, מדינות רבות במזרח התיכון מסרו לנשיא ביידן שהם ישקלו לקחת חלק בכוח, רק כאשר יקדמו את פתרון שתי המדינות. "למרות שניהלנו שיחות עם השותפים באזור, זה לא זכה להתייחסות רצינית מישראל. ישראל לא מאותת על סיום המלחמה, כי היא לא השיגה את היעדים שאליה היא חותרת מתחילת המלחמה", לדברי בכיר בפנטגון.

בשבוע שעבר דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי גורם ישראלי במערכת הביטחון שוחח עם המדינות המתווכות במטרה לבנות תמיכה אזורית באנשי עסקים פלסטינים שלא מקיימים קשרים עם חמאס. בין הדמויות הפלסטיניות שאליהן פנתה ישראל - איש העסקים בשאר מסרי וראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני מאג'ד פרג'. על פי הדיווח, הסיוע ההומניטרי ייכנס לרצועת עזה דרך הים והיבשה, כשאותם אנשים יהיו אחראים על הסיוע ויקבלו את הסמכות למשול, בגיבוי כוחות הביטחון שיפרסו באזור על ידי ממשלות ערביות עשירות. "עזה תנוהל על ידי מי שלא מבקש לרצוח ישראלים", אמר גורם ישראלי בכיר בלשכת ראש הממשלה לעיתון האמריקני.

לוחמי צה״ל בפעילות בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה״ל בפעילות בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)

חמושים משתלטים על משאיות סיוע בעזה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
חמושים משתלטים על משאיות סיוע בעזה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)

יחד עם זאת, פקיד ישראלי נוסף המעורה בפרטים, הסביר כי ההתנגדות החריפה של חמאס עלולה להפוך את התכנית לבלתי ניתנת לביצוע, כשהכאוס ששורר ברחבי עזה תסכל התכניות של מערכת הביטחון הישראלית וממשל ביידן. לדבריו, חלוקת הסיוע כפי שהיא מתבצעת כיום, בלתי אפשרית כי חמאס יכול לבסס את עצמו מחדש בתוך הוואקום הממשלתי. עוד הסביר, כי כוח שיוכל להפיץ סיוע ביעילות בעזה זה מה שנחוץ כעת, וכדאי שאותו כוח יהיה מחובר לרשות הפלסטינית ולמפלגת השלטון של הרשות.

בחמאס חוששים מסדר ביטחוני ואזרחי חדש ברצועה. בכיר בארגון הטרור אמר כי כל הסדר ביטחון קבוע צריך מפוקח על ידי "קבינט פלסטיני מאוחד של כל הפלגים ללא ישויות זרות". לדבריו, "הביטחון יהיה באחריות ממשלת האחדות הלאומית". במקביל, מדינות המפרץ הצהירו שלא ישלמו עבור שיקום הרצועה, אלא אם ישראל תסכים לתהליך של יצירת מדינה פלסטינית, רעיון שאותו נתניהו דחה על הסף.