סוכנות הידיעות הטורקית הרשמית, "אנאדולו", ציטטה מקורות ביטחוניים שאמרו כי ויליאם ברנס ראש ה-CIA ביקש מאיברהים קאלין ראש המודיעין הטורקי לתווך בנוגע ל"חדשות על תקיפה איראנית". בשיחת הטלפון, שהתקיימה במהלך העיד אל-פיטר וטרם לתקיפה על ישראל, דיברו השניים בעיקר על סוגיית הפסקת האש, עסקת החטופים, חזרת תושבי עזה וסיוע הומניטרי.

"המטרה בדרך - צריך להוריד אותה": סיפור הגבורה של הטייס שהשתתף במבצע היירוט
"הוחלט להמתין": מה מנע מישראל להגיב על אדמת איראן בליל המתקפה?

עוד דווח בא-שרק אל-אווסט כי מקורות דיפלומטיים אישרו - איראן הודיעה לטורקיה מראש על התקיפה נגד ישראל, וארה"ב הודיעה לטהרן דרך אנקרה שהפעולה שלה חייבת להיות "בגבולות מסוימים".

סיכום המתקפה האיראנית (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

לאחר מכן, בעקבות השיחה עם ראש הארגון האמריקאי, דווח כי ראש סוכנות הביון הטורקי שוחח טלפונית עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, כדי לדון בנושאים הקשורים לעזה. דווח כי השיחה התקיימה בשבת - יום לאחר שנגמר העיד אל-פיטר.

באותו הקשר, משרד ההגנה הטורקי אתמול כי התרגילים הצבאיים המשותפים עם ארצות הברית אינם קשורים להתפתחויות האחרונות באזור. נאמר כי האימונים שהחלו לתקופה של שלושה ימים בין חילות האוויר הטורקיים והאמריקאים במרחב האווירי של טורקיה נקבעו מראש.

איסמעיל הנייה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)
איסמעיל הנייה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)

טורקיה מזהירה

שר החוץ הטורקי האקן פידן, הזהיר מפני החמרה במצב אם לא תוכרז על הפסקת אש, והדגיש כי המלחמה בעזה היא הגורם מאחורי המתיחות בין איראן לישראל. מקורות דיפלומטיים אמרו לעיתון "א-שרק אלאווסט", כי ביום ראשון הוא דן עם מקבילו האמריקאי, אנתוני בלינקן, על המצב - בעקבות התקיפה האיראנית על ישראל. בשיחה הדגיש שטורקיה "מודאגת מהאפשרות" של הסלמה והרחבת המשבר באזור.

נשיא טורקיה ארדואן (צילום: רויטרס)
נשיא טורקיה ארדואן (צילום: רויטרס)

עוד הוסיפו המקורות כי פידן חזר ואמר שטורקיה הדגישה שוב ושוב, מאז תחילת המשבר בעזה, כי המצב "טומן בחובו סיכון של הפיכתו לסכסוך אזורי". עוד הדגיש את הצורך של מדינות בעלות השפעה על ישראל - להעביר לה מסרים למניעת הסלמה.

לאחר מכן, כך דווח, המקורות הדיפלומטיים ציינו כי פידן שוחח גם עם שר החוץ האיראני - חוסיין אמיר עבדאללהיאן באותו היום, והודיע לו שטורקיה לא רוצה להסלים את המתיחות באזור לאחר התקיפה האיראנית. בתגובה, השיב לו בכיר משמרות המהפכה כי "מבצע הנקמה נגד ישראל הסתיים", והודיע לו שאיראן לא "תפתח במבצע חדש" - אלא אם תותקף.

משמרות המהפכה (צילום: REUTERS/Caren Firouz (IRAN))
משמרות המהפכה (צילום: REUTERS/Caren Firouz (IRAN))

נזכיר כי בתגובה לתקיפה הישראלית על בכירי משמרות המהפכה בשגרירות איראן בדמשק, משרד החוץ הטורקי יצא בהצהרה ואמר: "התקפת ישראל על השגרירות המשטר האיראני בדמשק נוגד את החוק הבינלאומי ומצדיק את חששותינו".

בהצהרה צוין כי טורקיה הודיעה בבירור לאיראן ולמדינות המערב שיש להן השפעה בישראל על הצורך לפעול למניעת כל הסלמה באזור, והוסיפה: "אנו עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות הקשורות לאיומים הביטחוניים הניצבים בפני אזורנו בהתייעצות שלנו מוסדות רלוונטיים מהרגע הראשון, והנשיא רג'פ טאיפ ארדואן הודיע על כך באופן קבוע".

טורקיה הודיעה על סנקציות שהטילה על מדינת ישראל - לאחר שזו לא אישרה למדינה להצניח סיוע הומניטרי. כעת, הודיעה אנקרה על שליחת ספינת סיוע, תשיעית במספר, לעזה. המדינה הודיעה כי זו תצא ביום שלישי מנמל מרסין בדרום המדינה לנמל אל-עריש במצרים, ותגיע לרצועה לאחר 40 שעות. היא תישלח על ידי הסהר האדום הטורקי ונושאת עליה 3,774 טונות של מזון, קמח, אספקה ​​לילדים ותינוקות ושקי שינה.

הצנחת סיוע הומניטרי בעזה (צילום: REUTERS/Kosay Al Nemer)
הצנחת סיוע הומניטרי בעזה (צילום: REUTERS/Kosay Al Nemer)

דווח ב"אל אווסט" כי הסיוע יועבר לסהר האדום הפלסטיני לאחר שיועבר מנמל אל-עריש למעבר רפיח באמצעות משאיות, ולאחר מכן יועבר לתושבי עזה. עוד דווח כי עד כה טורקיה, באמצעות הסהר האדום והמנהל הטורקי לניהול אסונות וחירום (AFAD), שלחה 39,607 טונות של סיוע הומניטרי לתושבי עזה באמצעות 13 מטוסים ו-8 ספינות.