לקראת חג הפסח, פנתה עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון בדרישה מצה"ל להבהיר ליחידותיו את המגבלות החלות בעניין איסור חמץ, כולל חיפושים בחפציהם האישיים של חיילים. זאת, בהמשך להחלטת בג"ץ, שבו התחייבה המדינה כי "לא תתקיים בדיקה יזומה בחפציהם האישיים של הנכנסים ליחידות צה"ל ולמתקניו, ואף לא של חיפוש יזום בגופם או בתיקיהם האישיים של החיילים לצורך איתור חמץ והחרמתו".

"הישג חסר תקדים": מסתמן - האיחוד האירופי מתקרב להטלת סנקציות נגד איראן
נסראללה שוב איכזב: איראן זועמת על מעורבות חיזבאללה בתקיפה

הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל חדו"ש, פנה לראש אכ"א, לפרקליטה הצבאית הראשית ולרב הצבאי הראשי, בעקבות תלונה שהגיעה לידי חדו"ש באמצעות עמותת הפורום החילוני מאמא של חיילת אשר רס"רית בבסיסה, בה"ד 10, הודיעה לחיילות כי לצורך אכיפת איסור הכנסת חמץ בפסח לבסיס "יבדקו להן בתיקים" - וזאת בניגוד מפורש להתחייבות הצבא בפני בית המשפט העליון.

תלונות רבות נוספות הגיעו לפורום החילוני, אחת מהן היא של אמא לחיילת, שכתבה: "בבסיס של הבת שלי לא מאפשרים להחזיק אוכל אישי בגלל כשרות לפסח, אף שהיא צמחונית ואין לה מה לאכול. הבאתי לבסיס אוכל שהכנתי לה ואיימו עליה שזה ייזרק".

על פי הרב רגב, "נראה כי לדידה של אותה נגדת בבה"ד 10, וכנראה גם בבסיסים אחרים, ההיערכות לפסח מלמדת שלא נשתנה מבחינתם מאומה הפסח הזה ביחידות הצבא מפסח בשנה שעברה". במכתבו כותב הרב רגב: "סברנו כי לא נצטרך לשוב ולפנות אליכם בנדון, לאחר פסק דינו של בג"ץ מיום 11.2.24 וההתחייבויות שנתנה המדינה לבית המשפט העליון בנדון, אך הודעתה של הרס"רית הנ"ל מלמדת שתקוותנו הייתה כנראה מוקדמת.

"לפיכך אנו נאלצים לפנות אליכם בעצם ימי הלחימה, ומתוך הכרה בכך שיש גורמים אשר שגרת העבר או הלהיטות הדתית מעבירה אותם על חובת הציות להוראות הדין ופסיקת בתי המשפט".

בנוסף, הזכיר הרב רגב במכתבו כי המדינה התחייבה שלא יחלו פעולות להכשרת הבסיסים לפני יום י"ב בניסן בשעה 6:00, וכי יש להבהיר כי כך ייעשה ולא ימנעו מחיילים להחזיק ולצרוך חמץ במועד מוקדם יותר.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הכנות לחג הפסח, לרבות שמירה על כשרות, נעשות תוך כיבוד אמונותיהם של כלל המשרתים בצה"ל. לקראת החג חודדו ההנחיות למפקדים, והודגש כי אין לבצע בדיקות יזומות לאיתור חמץ בחפציהם האישיים של הנכנסים לבסיסים - ואף לא חיפוש בגופם או בתיקיהם האישיים של החיילים. בבירור שנערך עלה כי בבה"ד 10 נערכה שיחת חידוד נהלים, אך בניגוד לנטען, הנהלים לא כללו חיפוש בציוד האישי".