זה היה כמו "'אהבה בשחקים' פוגש את 'מלחמת הכוכבים'", אמר טייס קרב במיל' של חיל האוויר בבואו לתאר כיצד הפיל טילים איראניים וכטב"מים במהלך המתקפה על ישראל בלילה שבין שבת לראשון.

"ברור שהישראלים החליטו להגיב": בריטניה מנסה למנוע תקיפה באיראן
"שקרן משוקרן": הריאיון של סמוטריץ' לבן כספית נגמר בפיצוץ גדול

בראיון ל"טלגרף" הבריטי סיפר הטייס, רס"ן ג', כי המשימה להגן על ישראל מפני יותר מ-350 טילים וכטב"מים הייתה המשימה המורכבת ביותר בחייו. "זה פיצוצים אינסופיים ויירוטים שמתרחשים סביבך. זו הייתה המשימה הכי מורכבת שעשיתי ב-20 השנים האחרונות בחיל האוויר, בידיעה שאם יש מטרה שהוחמצה, אולי היא מתפוצצת בישראל", אמר.

"טסנו בקואליציה מדהימה עם ארצות הברית, בריטניה וכוחות אחרים ומצד אחד זו הייתה מתקפה מאוד אגרסיבית שתואמה על ידי איראן, כזו שאולי לא ראינו בלוחמה מודרנית, אבל אתה רואה הגנה מוחלטת בפעולה".

ארה"ב, בריטניה, צרפת וירדן סייעו כולן לישראל לסכל את המתקפה, כאשר מטוסי טייפון של חיל האוויר המלכותי הפילו כמה מטרות וסייעו לטייסי בעלות הברית לעקוב אחר אחרים כשהם מאיצים לעבר ישראל.

עם יותר מ-3,000 שעות טיסה ברזומה, רס"ן ג' היה מוכן היטב למשימה הלילית. "תמיד קשה יותר למצוא ולהפיל את המטרות האלה בלילה. הם טסים ממש נמוך ולכן אתה טס גם נמוך אבל אתה לא יכול לראות את הקרקע", אמר.

התקיפה האיראנית לכיוון ישראל, מצולמת מעמאן בירדן (צילום: רויטרס)
התקיפה האיראנית לכיוון ישראל, מצולמת מעמאן בירדן (צילום: רויטרס)

"אתה מסתמך על חיישנים, אבל בנקודות מסוימות זה ממש קרוב. אתה רואה פנסי רחוב או דברים אחרים על הקרקע קרוב מאוד אליך וזו תחושה מאוד לא נוחה. אבל אנחנו מאומנים היטב לזה והוכחנו הפעם שאנחנו יודעים לעשות את העבודה".

רס"ן ג' שהה בבית עם אשתו וילדיו כשהגיעה הקריאה להתייצב. "הם כבר מכירים את הסיטואציה כשאתה מקבל את הטלפון ולוקח את התיק שתמיד מוכן בארון ואתה יוצא בהתראה של רגע. זה קורה מדי פעם, אבל זה בדרך כלל לא קיצוני כמו בשבת שעברה".

כאשר הוא לא עסוק ביירוט טילים של האויב, רס"ן ג' הוא עורך דין. כמו אחרים בטייסת, הוא מנהל חיים כפולים ומורכבים. "התקלחתי, הלכתי לישון כמה שעות, התעוררתי, אכלתי ארוחת בוקר נהדרת והלכתי לעבודה ב-16:00", הוא מספר.

"זה מעבר מסובך, אבל אתה לומד איך לעשות את זה תוך כדי. רגע אחד אתה מפיל רחפנים איפשהו במזרח התיכון, מסכן את חייך, בקושי מצליח, עם האחריות העצומה הזאת על משימות שחשובות לכל המדינה והעם, ואז אתה חוזר למטלות היום-יום שלך, אתה מכין את הילדים לבית הספר, לוקח אותם למעון, אנשים מציקים לך בעבודה עם המשימות שלהם שהן חשובות, אבל צריך להתרגל לצלילה הזאת פנימה והחוצה מהעולם המבצעי הזה", אמר.

תיעוד היירוט מאיראן, דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

"כאן זה היה שדה קרב שלם, אתה רואה את הטילים הבליסטיים בשמיים מתפוצצים, את כדורי האש כמטרה מתפוצצים, אתה טס בגובה נמוך בלילה, ואז כשאתה יורה את הטיל שלך שמפוצץ את המטרה ישר על האף שלך, זו מסגרת די מדהימה להסתכל עליה", הוא נזכר.

"חשוך אז אתה לא יכול לראות הרבה, אבל זה במנעול הרדאר שלך. זה מאוד רועש כשהטיל עף החוצה ואתה רואה אותו נשרף בשמיים. לוקח שנייה וחצי עד שזה פוגע וזה כמו הילוך איטי ואתה מתמקד בלוודא שהוא פוגע במטרה. אתה רואה כדור אש ענק ואתה מנסה לעקוף אותו כדי לא לפגוע בו".

רס"ן ג' הפיל שתי מטרות וביחד עם הטייסת שלו ירה שילוב של מל"טים וטילי שיוט.

לדבריו, המשימה הזו היא להיות "הציידים". "זה לא המצב שבו יורים עליך שגם אנחנו התמודדנו איתו. הסיכון העיקרי לא היה לאבד את המטוסים אלא להחמיץ את המטרות ולפגוע בתל אביב או בירושלים, או במטרה אסטרטגית אחרת בישראל. אין הזדמנות שנייה. לא יכולנו לומר בוודאות שניירט את כולם, אבל לשמחתי עשינו זאת".

התוצאה "עלתה על הציפיות", אמר ל"טלגרף". "יירוט טילי שיוט או כטב"מים שטסים בגובה נמוך בלילה היא כנראה אחת המשימות המאתגרות ביותר שאפשר לנסות לבצע. זה דורש למצוא אותם וזה מאוד מאתגר אבל להגיע לעמדה זה מאוד קשה, בלי לפגוע בקרקע, לפגוע במטוסים אחרים, בלי לסכן את המטוס שלך. אני לא בטוח שחילות אוויר אחרים היו יכולים לבצע את זה. אתה באמת לוקח את עצמך לקצה".

יירוטים מעל הכנסת (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
יירוטים מעל הכנסת (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

"חזרתי הביתה מוקדם בבוקר ביום ראשון ובדרך כלל אתה לא יכול לדבר על מה שעשית, אבל זה היה בכל החדשות וראיתי את הגאווה בעיניים של אשתי. היא הרגישה בטוחה יותר מאשר בלילה הקודם, אז הידיעה שאתה עושה שינוי בחיים של אנשים והופך אותם לבטוחים יותר בבתים שלהם היא הסיבה שאנחנו עושים את זה".

זה יכול היה להיגמר אחרת לגמרי. "הטילים והכטב"מים האלה, הבליסטיים, שטסים לתוך ישראל, היו אמורים להגיע לכאן. לחלקם היו חצי טון חומר נפץ. אפשר היה לראות לאן פניהם מועדות וכיצד הם נוסעים. אלה לא התכוונו לפגוע מחוץ לגבול".

בזמן שהעולם מחכה לבאות, הוא מודה שהוא "שמח מאוד שאני לא זה שצריך לקבל את ההחלטה", למרות שהוא בכוננות כל הזמן. "כולנו מקווים לפתרון של שלום בסופו של דבר", אמר.