ראש משלחת חמאס לשיחות המשא ומתן להפסקת הלחימה וחילופי השבויים, חליל אל-חיה, טען בריאיון שהעניק לעיתון הסעודי "אל שרק" כי ישראל מתכוונת לכבוש לצמיתות חלקים נרחבים מרצועת עזה, בהיקף של 20% אזור הרצועה הפלסטינית.

בכיר בליכוד מגיב לחמאס: "מוכנים למו"מ ישיר עם הפלסטינים ועם הליגה הערבית"
נותרו מנהרות בעזה: עשרות קילומטרים של תוואי תת קרקעי הושמד | צפו

אל-חיה, המכהן בתפקיד סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה וחבר הלשכה המדינית המרכזית, אישר כי תנועתו אינה מתכוונת להעביר את המטה שלה מקטאר, וכי המשלחת, אשר נמצאת בביקור בטורקיה, תחזור בקרוב לדוחא.

הוא אמר במהלך פגישה באיסטנבול, כי התוכנית שהציגה ישראל במהלך המשא ומתן העקיף שנוהל באמצעות תיווך קטארי ומצרי, כללה מפות שבהן מנותק 20% משטח רצועת עזה.

לדברי אל-חיה, "המתווכים בדקו במפות, והתברר שהכיבוש רוצה להישאר בעזה, בשטח השווה ל-20% משטח הרצועה. הוא מחלק את רצועת עזה באמצע, ותופס אזור אזור בעומק קילומטר ממזרח ומצפון, ואז לוקח אזור בצפון מערב ואזור בין ח'אן יונס לרפיח".

עוצבת הקומנדו בח'אן יונס (צילום :דובר צה"ל)

על עיקרי המחלוקת במשא ומתן אמר אל-חיה כי "הנקודה הבסיסית היא שבנימין נתניהו לא רוצה להגיע להסכם, אלא להאריך את המלחמה, להשיג את מטרותיו האישיות ואת מטרות ממשלתו ולהצית את האזור במלחמה אזורית".

אל-חיה טען כי המשלחת הישראלית "לא הציגה בשום שלב התחייבות להפסקת אש". הוא אמר: "אמרנו שהמטרה של המשא ומתן הזה היא לעצור את המלחמה, להגיע לעסקת חליפין רצינית, להפסיק את התוקפנות ולהסיג את הכיבוש... אלו התנאים הלאומיים".

הוא ציין כי ארצות הברית אימצה את התוכנית הישראלית וביצעה בה תיקון קל שקבע את נסיגת כוחות צבא הכיבוש למרחק של 500 מטר מרחוב אלראשיד במהלך החזרת העקורים לצפון רצועת עזה, בעוד חמאס דרש את נסיגתה למרחק של עד 3.7 קילומטרים.

תושבי עזה בצפון הרצועה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
תושבי עזה בצפון הרצועה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)

סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס הוסיף כי "האמריקאים דיברו על הגעה לסוף המשא ומתן על הפסקת אש, ולא דיברו על יציאת הכיבוש מרצועת עזה, לא מהמרכז ולא מהצדדים".

פעילות כוחות צה''ל ברצועה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל ברצועה (צילום: דובר צה''ל)

הוא הבהיר בריאיון כי "לא הזכירו נסיגה מוחלטת, דיברו על השארת אזורים צפופים ובשלב הבא נסיגה מוחלטת".

אל-חיה טען כי חמאס גילה גמישות רבה במהלך המשא ומתן עם ישראל, על בסיס עצת המתווכים שהבטיחו גמישות דומה מהצד השני.

"אמרו לנו שאם אתה מגלה גמישות במפתחות ההחלפה, הכיבוש מוכן לתת גמישות חיובית גבוהה בדרישות שלך שתוביל להסכמה. כאן נענינו להבטחה הזו, אז דרשנו לשחרר 500 אסירים פלסטינים. על כל חייל או חיילת אחת 50 אסירים. התפשרנו בנושא הקשישים מהדרישה לשחרר 250 אסירים פלסטינים מבתי כלא ישראלים ל-30. עם זאת, ישראל סירבה", אמר.

אל-חיה הדגיש כי חמאס לא יפרוש משיחות המשא ומתן, אך לא ייסוג מהתקרה הסופית של דרישותיו. "אנו מוכנים להמשיך במשא ומתן רציני בנוגע להפסקת אש, נסיגה והחזרת העקורים ללא תנאים וחילופי דברים רציניים. זוהי התקרה האחרונה".