מזכירות הממשלה פרסמה היום (שלישי) את רשימת השיבוצים של השרים וחברי הכנסת שיפקדו את בתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ. ראש הממשלה נתניהו שובץ להר הרצל בירושלים, בעוד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שובץ לבית העלמין באשדוד. שר הביטחון יואב גלנט שובץ לבית העלמין קרית שאול בתל אביב, ובני גנץ יגיע לבית העלמין בעיר מגוריו ראש העין.

כמה מהשיבוצים הבולטים:

  • בנימין נתניהו - הר הרצל
  • איתמר בן גביר - אשדוד
  • יואב גלנט - קריית שאול 
  • בצלאל סמוטריץ' - כפר סבא
  • גילה גמליאל - אנדרטת הבדואים (צומת המוביל)
  • בני גנץ - ראש העין
  • אבי דיכטר - אשקלון
  • יריב לוין - מגדל העמק
  • עידית סילמן - רחובות 
  • מירי רגב - חולון

בתוך כך, יו"ר ארגון אלמנות ויתומים של צה"ל, תמי שלח, העבירה מסר לפוליטיקאים: "בקשתי אליכם, נבחרי הציבור. אל תעזו לעשות שימוש ציני או פוליטי ביום הזיכרון".

המשא ומתן לשחרור החטופים: "ישראל וחמאס בפלונטר קשה"
טנק זיהה תזוזה במבנה וירה: תחקיר התקרית בה נהרגו שני לוחמים

"אנו מצויים בשיאם של ימים כאובים וקשים לאומה כולה, וככל שנתקרב ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, התחושות, בעיקר בקרבנו בני המשפחות השכולות, קשות עוד יותר. ובתוך כך, יום הזיכרון הוא הקשה בימים נוראים אלו", אמרה. "כבדו את המעמד המקודש בבתי העלמין לצד המשפחות השכולות. תנו למשפחות לזעוק את כאבן, אפשרו להן להתייחד עם זיכרון יקיריהן, להזכיר את הנופלים ובעיקר העניקו להן את החיבוק החם לו הן זקוקות כל כך- הן מהחברה הישראלית והן מנבחריה".

"דעו את מקומכם", הוסיפה. "הציבור בחר בכם כדי שתנהיגו אותו. כנבחרי ציבור, יש בכוחכם לקבל החלטות הרות גורל ולכן, כאשר אתם פוסעים באדמתו הקדושה של בית העלמין הצבאי, הישירו מבט לעיניי הילד שאביו נהרג, האלמנה שאהוב ליבה לא ישוב, לאם שפרי ביטנה מונח תחתיה, ודעו את כוחה של מנהיגותכם, ואת גודל האחריות המוטל על כתפיכם".

צפירת יום הזיכרון ברחבי הארץ, 2023 (צילום: רויטרס)

יו"ר ארגון "יד לבנים", אלי בן שם, סיפר ל"מעריב" על העדינות הנדרשת בנושא: "אם הממשלה לא תשכיל לפעול בחוכמה וברגישות, מה שהיה בבתי העלמין בשנה שעברה הם קדימון קטן למה שיקרה ביום הזיכרון בעוד שבועיים".

"אנו מצויים בשיאם של ימים כאובים וקשים לאומה כולה, וככל שנתקרב ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, התחושות, בעיקר בקרבנו בני המשפחות השכולות, קשות עוד יותר. ובתוך כך, יום הזיכרון הוא הקשה בימים נוראים אלו. 

לקראת היום הקדוש בלוח השנה הישראלי, זו

כבדו את המעמד המקודש בבתי העלמין לצד המשפחות השכולות. תנו למשפחות לזעוק את כאבן, אפשרו להן להתייחד עם זכרון יקיריהן, להזכיר את הנופלים ובעיקר העניקו להן את החיבוק החם לו הן זקוקות כל כך- הן מהחברה הישראלית והן מנבחריה. 

דעו את מקומכם. הציבור בחר בכם כדי שתנהיגו אותו. כנבחרי ציבור, יש בכוחכם לקבל החלטות הרות גורל ולכן, כאשר אתם פוסעים באדמתו הקדושה של בית העלמין הצבאי, הישירו מבט לעיניי הילד שאביו נהרג, האלמנה שאהוב ליבה לא ישוב, לאם שפרי ביטנה מונח תחתיה, ודעו את כוחה של מנהיגותכם, ואת גודל האחריות המוטל על כתפיכם"

"יש לנו השנה עוד 1400 הורים, אלפי אחים. המשפחות לא רוצות לשמוע פוליטיקאים ביום הזה. יש משפחות מהשביעי לאוקטובר שהילדים שלהם נרצחו, נשחטו, נשרפו יש להם כעס עצום על הממשלה, וגם על הצבא״ - אומר יו״ר אירגון יד לבנים אלי בן שם.

בימים האחרונים פועל אלי בן שם יחד עם חברים נוספים בארגון כדי למצוא דרך למנוע עימותים בין משפחות שכולות עם נציגי הממשלה והכנסת ביום הזיכרון. ״ לנגד עיני רק קדושת היום וקדושת זיכרון הנופלים״ אומר בן שם. לדבריו גם בקרב המשפחות השכולות אין תמימות דעים בנושא: "יש משפחות שלא רוצות לשמוע על פוליטיקאים בטקסי הזיכרון מנגד יש משפחות שרוצות לראות את השרים".

עוד סיפר כי העלה כמה הצעות בכדי להוריד את המתיחות הפוליטית ולמנוע אירועים של התפרצויות זעם של משפחות בתוך בתי העלמין: ״הצעתי כמה דברים לאחר שדברתי עם המשפחות השונות. העלינו הצעה שיהיה טקסט אחיד ממלכתי לכל הנציגים. הצענו שבכל בית עלמין יגיע נציג של הקואליציה ושל האופוזיציה. עלתה גם הצעה שנציגי הממשלה והכנסת יניחו רק זר ולא יישאו דברים".

המהומה בבית העלמין הצבאי בחולון במהלך נאומה של השרה מירי רגב ביום הזיכרון  (צילום: אבשלום ששוני)
המהומה בבית העלמין הצבאי בחולון במהלך נאומה של השרה מירי רגב ביום הזיכרון (צילום: אבשלום ששוני)

הוא הוסיף כי הוא חושב שמזכירות הממשלה חייבת לפעול ברגישות ולשבץ את השרים ברגישות המתבקשת. "אם הם ישבצו למשל כמו בשנה שעברה את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בבאר שבע זה יהיה אוי ואבוי לנו. זה יגרום לזעם בקרב משפחות רבות", אמר בן שם.

במהלך השבוע אמור בן שם להיפגש עם שר הביטחון יואב גלנט. כזכור, בשנה שעברה אירעו מספר לא מבוטל של אירועי מחאה של משפחות שכולות נגד נציגי הממשלה. הרקע למחאה הייתה סביב הרפורמה המשפטית שביקשה הממשלה להוביל למרות מחאות נרחבות של חלקים בציבור הישראלי.

חלק מהמשפחות ניסו למנוע בצעקות מהשרים בן גביר, גילה גמליאל, מירי רגב ואחרים מלנאום או אף להשתתף פיזית בטקסי הזיכרון. השר בן גביר שהגיע לבית העלמין בבאר שבע זכה לגידופים ובית העלמין פרצו ויכוחים קולניים בין המשפחות סביב המחאה. בחולון צעקו משפחות לעבר השרה מירי רגב, ״בלי פוליטיקה כאן״, ואילו משפחות שכולות ניסו למנוע מהשרה גילה גמליאל להיכנס לבית העלמין הצבאי בעוספיה. השר אופיר אקוניס נמנע ביוזמתו מלנאום בבית העלמין הצבאי בנחלת יצחק.